{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.774 visninger | Oprettet:

Suzuki DT-115 problem {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Jeg har denne Suzuki DT-115, som desværre gør som i kan se i min video:(
Den sejler som den skal i 10 sekunder, hvorefter den går ned og kun vil tage en lille smule gas. så kan jeg stoppe den, starte den og så igen sejle 10 sekunder fejlfrit. hvad f..... er der galt?

I kan høre hvordan den går efter de 10 sekunder, i den video hvor motoren er startet på land.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Suzuki DT-115 problem
  • #1   15. sep 2011 vil tro det er din brændstof tilførelse den er galt med, åbnet for luft dysen i din tank?

    og du har heller ingen video online

    mvh


  • #2   15. sep 2011 @ Den glade Sømand. Jeg synes det virker mærkeligt hvis det er et benzin problem, for så burde den vel ikke gøre det på præcis samme måde hver gang:S
    Videoen er igang med at blive konverteret, så venter bare på baadgalleri tager sig sammen;)


  • #3   16. sep 2011 Enig med sømand, mør (utæt) / klemt slange eller andet der gør motor får benz men ikke nok.

  • #4   16. sep 2011 eller møg et sted i systemet

  • #5   16. sep 2011 Jeg har renset alle karburatorer, og virker vel også mærkeligt hvis det skulle være det, når nu fejlen kommer i samme intervaller?

  • #6   16. sep 2011 Hmmm......jeg ville nok lave nogle forsøg / test hvis det var min kværn.

    1. Tag en tændrørshætte af, og tilslut den til et løst tændrør, som skal være lagt til motorens stel. Start så motoren op ( den vil jo ikke gå perfekt, da den jo mangler en cyl. nu ). Hold øje med gnist fra det løse tændrør, og se om den forsvinder lige før motor går ud.
    Tror dog ikke det er der fejlen skal findes, men så kan du jo udelukke manglende tænding som årsag.

    2. Iflg. hvad jeg kan se, er der 2 afgange fra din benzinpumpe. Du kan jo tage de to slange-afgange, og sætte dem i et T-stykke. Tilslut så en dunk eller lign. med hul/aftap fra bunden til T-stykket via en lang slange. Hæng denne dunk/beholder højt oppe, og se så om motoren kan køre på det. Hvis ja, så skal fejlen findes i pumpe, slanger eller tank. ( husk at de to afgange fra pumpen, kan trykke benzin ned i en spand eller lign. Ellers sprøjter det jo ud over hele motoren.

    3. Fejlen kan også skyldes forkert svømmerhøjde i karburatorer. H.h.v. for lav eller for høj, får motoren for meget eller for lidt benzin.


  • #7   16. sep 2011 Jeg har lavet tændings testen, og det hele virker som det skal på den front.

    Er det rigtigt forstået at tyngdekraften fra den dunk med benz skal være nok til at føde karburatorerne?

    Er der en måde jeg kan konkludere om den får for meget eller for lidt benzin i forhold til svømmerhøjden?

    Og en sidste ting, kan det virkelig være oliedunken der er problemet, den er jo ca halv fuld?


  • #8   16. sep 2011 Olietank..................nej !

    Og ja, tyngdekraften skal bruges til at fodrer benzin i den test.

    Hvis svømmerhøjde står til for lidt, ja så fylder den jo ikke ret meget ind før den lukker i. Modsat vil den blive ved med at fylde op, så karburatorer laver det man kalder "overflow". Du kan jo tage plastdæksel ved karburator indsugning af, og kigge ind hvad der sker. Hvis den laver "Overflow" kan du tydelig se, at det vælter ind med benzin, og tændrør vil så også være smaks våde. Samt motor vil ikke være nem at starte med det samme.


  • #9   16. sep 2011 pil karbuerne af.. pil svømmerhuset af karbuer. vend dem på hovedet og svømmer skal ligge vandret ,,,så er de stillet korrekt

  • #10   17. sep 2011 der har da varet en anden med ca samme problem, hvor det var føleren i olietanken, der ikke var aktiveret, sa den gik i nødprogram.

  • #11   17. sep 2011 Nødprogram, Slow-Funktion og hvad det ellers kaldes, reducerer jo bare det max. antal omdrejninger motoren kan tage. Og normalt ved alle andre motorer jeg har rodet med, kommer der jo bare en alarm, at der mangler olie i tanken. Og hvis der så også mangler olieflow i mix-pumpen, ja så kommer der en anden alarm. Men først hvis temperaturen på motoren bliver for høj, kommer der både en alarm, samt motoren reducerer sine omdrejninger. Men der er ingen af de alarmer der vil stoppe motoren.

  • #12   17. sep 2011 Kim C. Du skal vidst opdater din viden. Alle Yamaha auto lube gør nøjagtig sådan hvis den ikke kan måle oliestanden. Derfor der er mange der piller autolube af på de motorer, da de godt kan være noget lort.

    Lasse. fyld nu bare den dunk op og tjek føleren.


  • #13   17. sep 2011 Hvordan piller man det fra? Vil nok helst selv blande for en sikkerhedsskyld alligevel nemlig;)

  • #14   17. sep 2011 Men hvad er det for nogle "huk" den laver i motorgangen? Den går jo perfekt de første 5-10 sekunder, og så begynder de der "huk", som nogle gange får den til at gå ud?

  • #15   17. sep 2011 Att: Henrik B: Jeg har aldrig hørt om påhængsmotorer som stopper automatisk ned, hvis oliestand i tanken er lav. Ved ikke om Yamaha gør det, men det er jo også Suzuki vi taler om her !!!!

    Se hvad der sker, når oliestand er lav på en Suzuki DT 115
    http://www.youtube.com/watch?v=Q29ofeF7RB0

    Og Lasse`s motor er udstyret med en temp.føler, en olie niveau føler og en omdrejningsføler. Og alle tre alarmer aktiverer en omdrejningsbegrænser. Ingen af disse alarmer, kan automatisk selv stoppe motoren.

    Og hvis den kunne det, var det jo mega farligt at sejle med.
    Så mon ikke Henrik, du selv burde opdatere din viden !!!!



  • #16   19. sep 2011 haha, du er sgu da for dum og høre på kim.

  • #17   19. sep 2011 Jammen kære "kloge" Henrik, så send da et link eller anden dokumentation, hvor der står at alarmsystemer på en påhængs 2-takts motor automatisk stopper motoren hvis der er høj temp. lav oliestand eller manglende olieflow.
    Alle de Mercury, Mariner, Johnson og Evinrude jeg har rodet i, er der kun tale om en akustisk alarm via et horn, en visuel diode alarm i et instrument, eller de går i Slow-funktion ( kan max. give 1800-2500 rpm. ). Ingen alarmer til disse motorer kan få motoren til at stoppe, med mindre motoren brænder varm og sætter sig.
    Det samme kan jeg læse mig frem til om Lasse`s Suzuki.

    Hvis man virkelig havde en motor som bare sådan selv stoppede ned hvis der manglede olie i tanken, og der lå nogle ude på fordækket og solede sig, ja så ville de sgu` blive kastet i vandet, når en motor stopper så hurtigt op.

    Men ryst nu nogle kloge links eller andet op som bevis, til en i dine øjne "dum" person.


  • #18   28. sep 2011 Skal vi ikke bare droppe at finde ud af hvem der har ret. Det vigtigste er at det ikke virker noget af det i har sagt desværre:-( Jeg har uploadet et nyt klip, hvor man kan se den sejle, efter jeg har fyldt olie beholderen, og trykket reset oil alarm på siden af motoren. dog gør den stadig præcis det samme:-( kig venligst den nye video igennem, kan være i kan høre/se noget nyt nyttigt:-)

  • #19   28. sep 2011 Spørgsmål:

    1. Hvis du lader håndtag stå til fuld gas i længere tid, bliver motor så ved med at kører ( i den ujævne gang ), eller stopper den til sidst ?

    2. Hvis du kun giver den feks. 1/3 gas, opfører motoren sig så 100% på samme måde og efter samme antal sekunder som ved fuld gas ?

    Hvis du kan få motor til at blive ved med at kører konstant, men med en ujævn gang, samt hvis du kan svare ja til spørgsmål 2, så er jeg 99% sikker på, at vi kan udelukke et benzinproblem. Men at årsagen så med sikkerhed skal findes i motorens sikkerhedskreds.
    Det vil sige, at du fjerner alle forbindelser ud til følere i motorens sikkerhedskreds, og tager en tur. Jeg ville satse mest på en temperaturføler som er deffekt, eller forbindelsen til temperatur-føleren har overgang til stel.


  • #20   28. sep 2011 Hey og tak for svar. Ja, jeg kan godt holde den kørende, altså jeg har ikke prøvet i mere end et halvt minut eller sådan noget, men den går ihvertfald ikke ned i omdrejninger eller lignende i den periode. og ja, samme gælder ved halv/3/4 dele gas:-( men har læst at folk siger der er en vand flow måler, som har det med at gå i stykker, så ved dog ikke om der er sådan en på min.

    Spørgsmål:

    Hvis jeg piller ledningerne fra til diverse sensorer, er det så det samme som at de fungerer? eller skal de kortsluttes før det svarer til at de fungerer? og er det det samme for alle sensorerne?

    vh


  • #21   28. sep 2011 Temperaturfølere laver overgang til stel ved for høj temp. Så her kan der jo være tale om en følerfejl, eller ledning op til føler har overgang til stel.
    Alle andre motorer jeg har pillet ved, har det kun været temp.følere som går ind og reducerer omdrejningerne på motoren. Lav oliestand og manglende olieflow giver kun en alarm, men reducerer ikke motorens omdrejninger. Om dette også er gældende for din motor, ved jeg ikke. En manual ( ca. 250,- ) til motoren ville kunne fortælle dig dette, samt besvare mange af dine spørgsmål og tanker. Et godt råd. KØB EN MANUAL.
    Nå, men eftersom du kan holde motoren kørende samt at der sker 100% det samme uanset hvor meget gas du lader håndtag stå på, er jeg 99% sikker på, at din motor aktiverer sikkerhedssystemet straks efter opstart. Du har altså en blivende fejl. Denne fejl kan som sagt være deffekt temp. føler, ledning som har overgang til stel, fejl i den komponent som styrer sikkerhedssystemet, samt måske føler eller ledningsfejl til olieflow/niveau system.
    Igen vil en manual være guld værd.


  • #22   28. sep 2011 Det er denne her manual du skal have.

    http://www.monstermarketplace.com/boating-products/manual-suzuki-2-225-hp-outboards-and-jet-drives-1985-1991

    Og dele til motoren kan hentes her. Jeg kan bare ikke se, at der er sat temp.følere ind på denne motor. Men det kan du nok bedre selv se på topstykket.
    (link fjernet)




  • #23   28. sep 2011 Der sidder en føler på toppen, du kan se den under min picton?

  • #24   28. sep 2011 OK. Følg kabel hvor den går til. Der hvor den er forbundet, piller du den fra. Så udelukker du både evt. kabelfejl til stel, og evt. fejl i føler. Prøv så at teste motoren igen.

  • #25   28. sep 2011 Jamen det var det jeg prøvede at spørge om, er der nogen måde at finde ud af om den bare kan pilles af, eller om stikket så skal kortsluttes, før det illustrerer for controlleren af sensoren virker korrekt?

  • #26   28. sep 2011 Jeg kender ikke den type sensor du har på din motor. Alle andre sensorer jeg har rørt ved, laver de overgang til stel hvis motor bliver for varm. Så jeg tror ikke du skal luse det over, men bare pille stik fra.

  • Lars  P
    Lars P Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Svar: 1
    #27   21. dec 2017 Det er termostat ventilen til kølvand har Hart samme problem og det er der for den hyler og lukker motoren ned jeg tror der sider en føler der giver besked og det skal vi være glad for

  • #28   22. dec 2017 #27
    håber lidt han fik det løst i 2011... smiley


Kommentér på:
Suzuki DT-115 problem

Annonce