5.296 visninger
|
Oprettet:
Suzuki DT-115 problem {{forumTopicSubject}}
Hej alle. Jeg har denne Suzuki DT-115, som desværre gør som i kan se i min video:(
Den sejler som den skal i 10 sekunder, hvorefter den går ned og kun vil tage en lille smule gas. så kan jeg stoppe den, starte den og så igen sejle 10 sekunder fejlfrit. hvad f..... er der galt?
I kan høre hvordan den går efter de 10 sekunder, i den video hvor motoren er startet på land.
apr 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 43 Svar: 238
og du har heller ingen video online
mvh
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Både: 5 Emner: 9 Svar: 26
Videoen er igang med at blive konverteret, så venter bare på baadgalleri tager sig sammen;)
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 3 Emner: 9 Svar: 408
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Både: 5 Emner: 9 Svar: 26
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
1. Tag en tændrørshætte af, og tilslut den til et løst tændrør, som skal være lagt til motorens stel. Start så motoren op ( den vil jo ikke gå perfekt, da den jo mangler en cyl. nu ). Hold øje med gnist fra det løse tændrør, og se om den forsvinder lige før motor går ud.
Tror dog ikke det er der fejlen skal findes, men så kan du jo udelukke manglende tænding som årsag.
2. Iflg. hvad jeg kan se, er der 2 afgange fra din benzinpumpe. Du kan jo tage de to slange-afgange, og sætte dem i et T-stykke. Tilslut så en dunk eller lign. med hul/aftap fra bunden til T-stykket via en lang slange. Hæng denne dunk/beholder højt oppe, og se så om motoren kan køre på det. Hvis ja, så skal fejlen findes i pumpe, slanger eller tank. ( husk at de to afgange fra pumpen, kan trykke benzin ned i en spand eller lign. Ellers sprøjter det jo ud over hele motoren.
3. Fejlen kan også skyldes forkert svømmerhøjde i karburatorer. H.h.v. for lav eller for høj, får motoren for meget eller for lidt benzin.
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Både: 5 Emner: 9 Svar: 26
Er det rigtigt forstået at tyngdekraften fra den dunk med benz skal være nok til at føde karburatorerne?
Er der en måde jeg kan konkludere om den får for meget eller for lidt benzin i forhold til svømmerhøjden?
Og en sidste ting, kan det virkelig være oliedunken der er problemet, den er jo ca halv fuld?
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Og ja, tyngdekraften skal bruges til at fodrer benzin i den test.
Hvis svømmerhøjde står til for lidt, ja så fylder den jo ikke ret meget ind før den lukker i. Modsat vil den blive ved med at fylde op, så karburatorer laver det man kalder "overflow". Du kan jo tage plastdæksel ved karburator indsugning af, og kigge ind hvad der sker. Hvis den laver "Overflow" kan du tydelig se, at det vælter ind med benzin, og tændrør vil så også være smaks våde. Samt motor vil ikke være nem at starte med det samme.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
nov 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 3 Emner: 2 Svar: 37
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Både: 1 Emner: 7 Svar: 101
Lasse. fyld nu bare den dunk op og tjek føleren.
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Både: 5 Emner: 9 Svar: 26
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Både: 5 Emner: 9 Svar: 26
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Se hvad der sker, når oliestand er lav på en Suzuki DT 115
http://www.youtube.com/watch?v=Q29ofeF7RB0
Og Lasse`s motor er udstyret med en temp.føler, en olie niveau føler og en omdrejningsføler. Og alle tre alarmer aktiverer en omdrejningsbegrænser. Ingen af disse alarmer, kan automatisk selv stoppe motoren.
Og hvis den kunne det, var det jo mega farligt at sejle med.
Så mon ikke Henrik, du selv burde opdatere din viden !!!!
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Både: 1 Emner: 7 Svar: 101
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Alle de Mercury, Mariner, Johnson og Evinrude jeg har rodet i, er der kun tale om en akustisk alarm via et horn, en visuel diode alarm i et instrument, eller de går i Slow-funktion ( kan max. give 1800-2500 rpm. ). Ingen alarmer til disse motorer kan få motoren til at stoppe, med mindre motoren brænder varm og sætter sig.
Det samme kan jeg læse mig frem til om Lasse`s Suzuki.
Hvis man virkelig havde en motor som bare sådan selv stoppede ned hvis der manglede olie i tanken, og der lå nogle ude på fordækket og solede sig, ja så ville de sgu` blive kastet i vandet, når en motor stopper så hurtigt op.
Men ryst nu nogle kloge links eller andet op som bevis, til en i dine øjne "dum" person.
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Både: 5 Emner: 9 Svar: 26
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
1. Hvis du lader håndtag stå til fuld gas i længere tid, bliver motor så ved med at kører ( i den ujævne gang ), eller stopper den til sidst ?
2. Hvis du kun giver den feks. 1/3 gas, opfører motoren sig så 100% på samme måde og efter samme antal sekunder som ved fuld gas ?
Hvis du kan få motor til at blive ved med at kører konstant, men med en ujævn gang, samt hvis du kan svare ja til spørgsmål 2, så er jeg 99% sikker på, at vi kan udelukke et benzinproblem. Men at årsagen så med sikkerhed skal findes i motorens sikkerhedskreds.
Det vil sige, at du fjerner alle forbindelser ud til følere i motorens sikkerhedskreds, og tager en tur. Jeg ville satse mest på en temperaturføler som er deffekt, eller forbindelsen til temperatur-føleren har overgang til stel.
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Både: 5 Emner: 9 Svar: 26
Spørgsmål:
Hvis jeg piller ledningerne fra til diverse sensorer, er det så det samme som at de fungerer? eller skal de kortsluttes før det svarer til at de fungerer? og er det det samme for alle sensorerne?
vh
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Alle andre motorer jeg har pillet ved, har det kun været temp.følere som går ind og reducerer omdrejningerne på motoren. Lav oliestand og manglende olieflow giver kun en alarm, men reducerer ikke motorens omdrejninger. Om dette også er gældende for din motor, ved jeg ikke. En manual ( ca. 250,- ) til motoren ville kunne fortælle dig dette, samt besvare mange af dine spørgsmål og tanker. Et godt råd. KØB EN MANUAL.
Nå, men eftersom du kan holde motoren kørende samt at der sker 100% det samme uanset hvor meget gas du lader håndtag stå på, er jeg 99% sikker på, at din motor aktiverer sikkerhedssystemet straks efter opstart. Du har altså en blivende fejl. Denne fejl kan som sagt være deffekt temp. føler, ledning som har overgang til stel, fejl i den komponent som styrer sikkerhedssystemet, samt måske føler eller ledningsfejl til olieflow/niveau system.
Igen vil en manual være guld værd.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
http://www.monstermarketplace.com/boating-products/manual-suzuki-2-225-hp-outboards-and-jet-drives-1985-1991
Og dele til motoren kan hentes her. Jeg kan bare ikke se, at der er sat temp.følere ind på denne motor. Men det kan du nok bedre selv se på topstykket.
(link fjernet)
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Både: 5 Emner: 9 Svar: 26
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Både: 5 Emner: 9 Svar: 26
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
dec 2017
Følger: 1 Svar: 1
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 170
håber lidt han fik det løst i 2011...
Suzuki DT-115 problem