{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.712 visninger | Oprettet:

Jarno W
Jarno W
Tilmeldt:
25. aug 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

Utætte nåder/fuger i teakdæk {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har en bekendt med en flot Colin Archer sejlbåd, som har et utæt teakdæk. Den er formentlig utæt imellem fugerne.
Den er i sin tid lavet af et par tømrere som har lavet dæksplankerne meget brede, samt meget brede fuger, hvilket næppe bidrager til at det holder tæt. Fugerne er så brede at man næppe kan kalfatre imellem nåderne.... smiley det ligner desværre også at dækket har fået olie, som muligvis gør at fugerne slipper endnu mere fra plankerne.

Kan man lave det uden at det koster en formue og i værste fald et spritnyt teakdæk? Jeg har overvejet om man kan lægge et nyt dæk ovenpå det eksisterende, det er selvfølgelig bekosteligt, men måske eneste alternativ. Eller om man kan tætne med noget indimellem plankerne?
Jeg håber på hjælp derude fra jer smiley tak
Mvh Jarno


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Utætte nåder/fuger i teakdæk
  • #1   24. nov 2018 Synes ikke at hverken planker eller nådder ser ekstraordinær bredde ud.

    Umiddelbart er bedste bud at de renser nådderne op, affedter og lægger nye nådder i.

    Umiddelbart tror jeg at det er svært at få det 100% tæt hvis det blot ligger på dæksplankerne.

    Man ser ofte skibe med rigtigt plankedæk have våde tæpper liggende på dækket for at forhindre det i at tørre ind.


  • #2   24. nov 2018 Man kan ikke sige at nådden ikke ser for bred ud. Det afhænger jo af hvor dyb nådden er. At man muligvis har givet dækket olie bør ikke være et problem hvis man fra start har lavet det rigtigt. Teak i sig selv er jo ret olieholdigt, og derfor egentlig et ret godt materialevalg. Umiddelbart vil jeg også sige at fugerne ser okay ud. men ud fra billedet kan man ikke rigtig vurdere noget som helst. jeg kan forstille mig at problemet primært er midtskibs og langs skandækket. At ligge nyt dæk oven på det gamle er helt hen i vejret og en hovsa løsning der ikke kan bruges til noget konstruktivt.. smiley
    For at finde ud af hvorfor problemet er opstået, og hvordan det skal løses, skal du starte med at måle nåddens dybde og bredde. Nåddens bredde og dybde bør være stort set ens, og endnu bedre lidt bredere end dyb. ( eksempelvis 10x 8 mm ) Hvis nådden er det, ligger problemet ikke her. Problemet kan så være at der ikke er brugt nåddetape i bunden. Det vil resultere i at fugen hæfter i bunden af nåden, og derfor skal strække sig ud over hvad den kan. Resultatet er at fugen revner langs nådden. Hvis der er nåddetape kan problemet være at de ikke har brugt primer på siderne af fugen. Hvis man ikke gør det i olieholdigt træ vil olien i træet få fugen til at slippe da vedhæftningen er dårlig. Hvis man har primet, og fugen slipper kan grunden ligge i at det produkt de har smurt dækket i får fugen til at hærde for meget op. Det vil jo gøre at fugen ikke kan strække sig. En sidste mulighed er at grundet en varm sommer tørrer træet så meget ind at fugen skal strække sig ud over sin evne. Løsningen er at fuge om hvor problemet ligger, og endnu bedre fuge hele dækket om.


  • Jarno W
    Jarno W Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #5   28. nov 2018 Hej Wessel og Søren L,
    Tusind tak for de fine og grundige svar smiley
    Det vil jeg bringe videre så vi kan få lavet den skønne Collin Archer!!! smiley
    Jeg tænker at første arbejdsgang bliver at åbne op ved et utæt sted i nådden, og kigge om den er korrekt lavet, med primer og tape. Og hvis det er tilfældet at den ikke er udført rigtigt, så har vi formentlig problemet, og så skal der fræses op, og renses olie bort, og derefter primes og tapes og fuges. Og er nådden korrekt lavet, så må det være et spørgsmål om at lokalisere de utætte steder, og få dem renset og fuget om. Det skal prøves 🙂

    Med håbefulde hilsener Jarno


  • #6   28. nov 2018 3 dobbelt salmiakspiritus er rigtig godt til at rense nåden i efter de er fræset op. Hvis det kun er mindre områder ville jeg bruge en god hobbykniv dyppet i sæbe til at skære siderne af fugen, og et stemmejern til bunden. fræsere kan være svær at styre. evt rester tager jeg med sandpapir på en kraftig rørepind eller lignende.

  • Jarno W
    Jarno W Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #7   28. nov 2018 Okay. Kanont råd! 🙂 det er lige sådan nogle tips der gør arbejdet lidt nemmere og grundigere. Tak
    Held og lykke med salget af din egen fine båd! Og med at finde en Collin Archer eller hvad du nu ender med at kaste dig over af fremtidigt projekt.


  • #8   28. nov 2018 Jo tak Jarno

Kommentér på:
Utætte nåder/fuger i teakdæk

Annonce