{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Tuning Diesel
  • #1   1. jan Ved ikke ret meget om diesel, men vil det ikke hjælpe ( nok ikke så meget.. men lidt ) at optimerer brændstof/tændings systemet med det bedste af det bedste, og så evt en anden propel.
    Har prøvet at skrue op for pumpen på en diesel dyt ( følte at der var en del heste der var sluppet væk ) ... det skulle vi så IKKE have rodet med... alle de heste der var tilbage døde, og det er sgu for dyre lære penge, bare for lidt extra hypper.
    Men kan jo være der sidder en med lidt guf i hånden til sådan en svend....

• #2   1. jan Anden propel i rustfri stål er netop monteret, den største man kan få så den er jeg spændt på at sejle med... smiley
    Det var det jeg tænkte at skrue op for pumpen men det lyder ikke som en god idé.
    Det der undrer mig lidt er at den samme motor findes i hhv. 220 hk og 250 hk. versioner.
    200 og 220 går med samme omdrejningstal (3600) men 220 har en smule højere kompression. Hvordan kan det give flere heste?
    250 hk versionen er med indsprøjtning og kører med 3850 omdrejninger så det er mere forståeligt at den yder mere.

• #3   1. jan Den mulighed at de har sat anden pumpe på findes jo, og at din motor KAN klare det.
    Min benzin 4 hk 4 takt er også helt identisk med en 6 hk.. det eneste er dysser i karburatoren der er anderledes... så muligvis er det bare pumpen de har fiflet med for de færre hk.
    Det er jo også smart at det hele er ens på det flere motorer og det kun er et minimum af dele der er anderledes.. såsom dysser og andre "småting"... at den har en anden komp. kan være en anden knast/topstykke/krumtap/stempler ( en af de 4 ).. men det er nok i det område man skal søge for mere komp... en anden knast er nok det mest sandsynlige ( billigste) for en motor fabrikant. ( større åbnings tid = mere diesel og luft.. mere af det vil give lidt større bang = flere hk )
    prøv at finde reservedels nummer for de 2 på henholdsvis 200 og 220, så kan du finde ud af hvad de har ændret

• #4   1. jan At gå 10% op i hk, tror jeg ikke vil give ret meget, du vil ikke opnå ret meget ekstra fart.

Som grov tommelfingerregel regner man med, at for at fordoble hastigheden, skal man 4 doble hk.

• #5   2. jan Kender ikke mercruicer diesel motorer. Har den turbo og event. Intercooler
    Nogle af de lidt ældre Volvo diesel findes fra 100 til 200 hk på samme basis motor, forskellen ligger i turbo og versioner med turbo og intercooler.

• #6   2. jan 200 hk. Pumpe/dyse
    220 hk. Elektronisk indsprøjtning
    250 hk. Turbo/indercooler. og flere omdrejninger.
    Nemt at forstå at den sidste har flere heste men det er de to første jeg ikke forstår idet de har samme omd.
    Nå men der er vel heller ikke alt man skal forstå smiley
    Det ligger nok i knastakslen som en har nævnt men så ville jeg tro at den blot har større drejningsmoment når omdrejningerne er de samme ....

• #7   2. jan Min holdning er meget enkelt, min diesel motor er øverste driftsikker og lavet af producenten til at ALTID starte samt at kunne køre i timevis under barske presse uden at miste en enkelt slag , derfor stoler jeg på den og fortager kun de veligholdeser eller opgraderinger som er beskrivet /anbefaldet af producenten.
    Hvis man ikke er sikker om hvad man må man levere. En marine motor kontra en knallert eller bil på land, IKKE noget man eksperimentere med da du skal kunne regn med at den er så vidt muligt drift sikker på vandet. Hvis motoren pludslige går ud foran en sten mølle i blæsevejr , eller langt ud på vandet , eller i en kommercielle sejlrende kan det har stort og farlige konsekvenser for dig eller andre. Ja det er min holdning held af lykke med sådan projekt men huske at tænke på din sikkerhed og ikke mindste din forsikrings betingelser er du har dunet den væk fra producentens standard.

• #8   2. jan Det lyder fornuftigt Kenneth O., den er super stabil som den er og jeg er egentlig glad for det er en pumpe/dyse.
    Ingen elektronik der kan gå i stykker og selv batterierne er flade eller falder af så kører den bare videre... smiley

• steffen h
    steffen h Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Svar: 1
    #9   4. jan Hej Morten.
    Er det din motor på billede har du intercooler
    Bag termostathuset sidder en messing møtrik det er din anode til denne!
    Har selv 4,2 VM 250hk som også er pumpe dyse med turbo og intercooler?
    Kan ikke se om du også har turbo da den sidder lige bag intercooler?
    Få en mekaniker på! Du har en anode mere i din varmeveksler!
    Mvh. Steffen Hansen.

• #10   4. jan Tak for det Steffen H., det vil jeg undersøge

• #11   4. jan En intercooler er kun monteret, hvis der er turbo på motoren.

• #12   6. jan Med al respekt og i al venlighed så lad være med at pille ved motoren når du ikke ved mere om den end du gør.

Man tuner ikke lige en diesel ved at checke lidt på nettet og skrue lidt på pumpen.

Nyd i stedet din fine og velholdte båd. Og vil du absolut skrue i en motor så køb en gammel bil eller MC og øv dig på den i stedet smiley

• #13   7. jan Tak for kommentaren Per T.
    Det er også det jeg er kommet frem til, den sejler jo enormt godt som den er og ved normal marchfart på 22.5 knob bruger den ca. 25 l i timen og det er jo sjældent jeg sejler med fuld skrald alligevel

Kommentér på:
Tuning Diesel