{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.293 visninger | Oprettet:

Anders A
Anders A
Tilmeldt:
13. jun 2009
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 13

Pitch på Tohastsu TLDI50 hk 470 RIB + motorkontrol {{forumTopicSubject}}

Hej Baadgalleri-medlemmer.
Jeg har et par spørgsmål som jeg godt kunne bruge lidt hjælp til. De har muligvis lidt nørdet-karakter, og jeg vi i den forbindelse sige, at jeg har søgt vidt og bredt på nettet inden jeg beder om Jeres hjælp.

1.) Jeg har en GRAND 470 RIB (ca. 300kg) med en Tohatsu MD50 HK TLDI (2008). Proppen på den er en standard 13p. Mit problem er, at jeg tager for mange omdrejninger. Ifølge manualen er max. 5850 RPM, og på nuværende tidspunkt kan jeg, ifølge den originale omdrejningstæller, tage ca. 6000 med 2 i båden og ca. 6150 med kun en. Det giver en fart på GPS som er henholdsvis 30 og 32 knob. Dog kan man faktisk ikke sejle alene med fuld gas, da motoren giver begrænser alarm og selv lukker ned for omdrejningerne.
Mit spørgsmål lyder nu;
Hvilken prop bør jeg have? - Forrige år havde jeg en anden tilsvarende RIB (med en ældre 2 takt Yamaha fra slut 80'erne) der gik jeg 2 grader op i stigning og mistede derved alt optrækket så jeg ikke længere kunne trække vandski uden at stå i stævnen og hoppe.
Vil det hjælpe at monterer flaps og så give den en prop med mere pitch. Jeg er egentlig ude efter at kunne trække vandski, og også at udgå, at motoren tager flere omdrejninger end manualen beskriver.
Alle indput er velkomne,

2.Forrige ejer synes, at en motorkontrolboks fra en middelstor færge var lige sagen. ( www.riishoj.dk/boks.jpg) Jeg synes derimod at den både er grim og pisse træls at sejle med. Især da gear og gas kører separat. Jeg er derfor ude i en sidemonteret boks, gerne hvor teleflex kablerne monteres inde i pulten. Er der nogle der har et bud på hvilken model den kunne være? Gerne en der ikke koster 5k.

På forhånd tak
Anders


Kommentarer på:  Pitch på Tohastsu TLDI50 hk 470 RIB + motorkontrol
Kommentér på:
Pitch på Tohastsu TLDI50 hk 470 RIB + motorkontrol

Annonce