{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.360 visninger | Oprettet:

Mariner 60 hk 1998 2 takt. powertrim {{forumTopicSubject}}

Hej har en Mairner 60 hk, 1998 2 takt på min speedbåd.
Men har observeret at når man kører motoren op/ned med power trimmet så når den er ca halvvejs så giver den lidt et ryk/ har en anden lyd som om den er ved at gå ud… er dette normalt eller hvad kan det evt skyldes? Skal man skifte power trim olie?

Selve moren kan også give sig op og ned hvis man står og løfter op og ned på motor benet kan man se den giver sig ved powertrimmet.
Er dette normalt?
på forhånd tak smiley
mvh Christian


Kommentarer på:  Mariner 60 hk 1998 2 takt. powertrim
  • #1   13. jan 2019 Ikke normalt ! ! ! smiley
    Alle led skal gennemgås for slør, de skal glide og ikke kunne rykkes til siden eller op/ned, olien i power trimmet skal tjekkes jævnligt, både hvad angår om der mangler olie og om der er vand i, er der vand i skal du have om pakket dit trim, med nye O ringe og pakninger og andre tætninger = ikke billigt.
    Nu har du vedligeholdt det med smøring jævnligt ... IK....
    Der skal ikke mange ture til før at alle led skal have et par tryk med fedtsprøjten, glemmes det kan det koste dyrt, gør det til en vane at give den lidt fedt hver gang den har været i brug samtidigt med at man lige skyller båden af og motor igennem, det tager 2 minutter extra og er godt givet ud.
    Det korte af det lange ....... skil, tjek,lav... vedligehold...


  • #2   13. jan 2019 Har du et billede, hvor det er den giver efter.?

  • #4   13. jan 2019 Hej den har altid fået fedt i fedt nipplerne efter brug samt vasket.

    Altså motoren kan rykkes op og ned når den er halvvejs oppe. Kan se det er power trimmen der giver sig


  • #6   14. jan 2019 Tror det er en slidt pinbolt et sted, kan du evt udpege hvor den giver sig på en af disse tegninger.

    profilbillede
  • #7   14. jan 2019

    profilbillede
  • #8   14. jan 2019

    profilbillede
  • #9   14. jan 2019 Det er hele powertri området. Den giver sig ikke i stemplet... det er der hvor power trimmet er spændt fast på mortor ophænget nede i bunden lige over zinnanoden hvis det giver mening

  • #10   14. jan 2019

    profilbillede
  • #11   14. jan 2019 Mener der sidder nogle bøsninger, og de udsættes for et rimeligt hårdt tryk/belastning ved brug af trim, samt de er meget udsat der hvor de sidder.
    så et godt udgangs punkt er at se på fæstet der nede, hvis de også er iret/rustet kan det også gå meget stramt...
    Håber du kan nøjes med en lille smule dele ( en/to bøsninger og lidt nye bolte ) , og så en grundig rens og smøring.
    De billeder jeg sendte er kun for et forklarings grundlag, din monterings måde/ udseende kan være en anden.. smiley bare så du ikke tror det er til din, er godt nok fra en mariner 60 hk 2 takts.


  • #12   14. jan 2019 Hov... det er nr 18 på det billede i svar #6 jeg mener.. smiley
    Det er nr 18 og 19 der er fæstepunkter for trim.


  • #13   14. jan 2019 Tak for svar, den ligner en ny motor der er ingen rust eller iger så tror ikke det sidder fast.

    Syntes bare ikke helt jeg kan se hvordan jeg skal kunne komme ind til de bøsninger 18-19?


  • #14   14. jan 2019

    profilbillede
  • #16   14. jan 2019 Båden har aldrig ligget i vandet mere end 3 dage..,
    Men håber ikke den sider fast.
    Hvordan får jeg nemmest det skilt ad?


  • #18   14. jan 2019 Er den nederste pinbolten? Der er slør i den også den i toppen.

    Hvordan kommer jeg ind til låsestiften?


    profilbillede
  • #19   14. jan 2019 Hvordan skifter jeg nemmest den overset pindbolt ?

  • #20   14. jan 2019 Men har observeret at når man kører motoren op/ned med power trimmet så når den er ca halvvejs så giver den lidt et ryk/ har en anden lyd som om den er ved at gå ud… kun lige på et bestemt punkt. er dette normalt eller hvad kan det evt skyldes? Skal man skifte power trim olie?

  • #21   14. jan 2019 Har du strøm/power nok på dit batteri?

  • #22   14. jan 2019 Den hænger nok i en af de stifter/bøsninger, derfor den ubehagelige lyd under top belastning/vippe punkt.
    Når sådan noget metal bliver vådt og tørt under hele den tid den er brugt, ruster/irer det, og hvis det er virkelig små mellemrum der er, kan fedt godt skubbes væk så der er metal mod metal, og så er balladen der i løbet af ingen tid.
    Hvis motoren heller ikke har været hævet HELT op i en årrække, men bare op så det passer med at den kan transporteres ( min kan virkelig komme op ... næsten til vandret ) så er der forskelligt slid/belastning både i top og bund ( kan være at den ligefrem er slidt ovalt, og derfor skal arbejde extra for at komme helt op ) tænk også på den belastning der er ved sejllas ....
    Skift gerne olie, det kan ihvertfald ikke skade, hvis den aldrig er skiftet er den jo 20 år gammel, så lidt slidt er den vel. smiley


  • #23   14. jan 2019 Tak for svar. Kan man smører selve det Chrome rør der kører op og ned i powertrimmet med noget fedt så den bliver smurt nede ved pakningerne?

  • #24   14. jan 2019 kan man godt... men om det hjælper meget tror jeg ikke, da pakningen jo er tæt og holder olie inde, så den vil bare skrabe det af, plus at fedt på en stempel stang der kører op og ned i en pakning ( der skal holde tæt ) bare vil samle skidt og møg der vil skade pakningen, så det bedste er at holde den ren.

  • #25   15. jan 2019 Det kan jeg godt se. Tak for svar jeg prøver at skifte pinbolte og olie

  • #26   15. jan 2019 Hej har lige snakket med bådforhandleren, de siger der godt må værre lidt slør i pinboltene når der ikke er bøsninger. er i enige i det?

  • #28   15. jan 2019 Hvis der er en der står at løfter op i motorbenet og jeg mærker på pinbolten så kan man mærke det giver sig lidt måske max 1 mm

  • #30   15. jan 2019 Enig med Jens. Både min yamaha og min evinrude kan også give sig lidt der Evinruden fra ny ... Yamaha'en havde kørt 28 timer, da jeg købte den og den havde også lidt slør...

  • #31   16. jan 2019 Ok. Jeg takker mange gange for jeres hjælpsomme svar smiley

  • #32   18. jan 2019 Det er denne lyd når den kører ned

    profilbillede
  • #33   18. jan 2019 Har nu i samme ombæring skiftet gearolie, og da jeg skelle løsne de tre skruer kunne jeg se at jeg ikke havde fået de gamle pakninger af ved de tre skruer min fejl. Da jeg skiftede det for et år siden var olien blå som ny, men da jeg idag aftapper det er det sort og lidt lysebrun som på billedet er det fordi der er komme vand ind i fordi der har været to pakninger i?

    Har nu skyllet gearkassen igennem med den friske olie og på på påfyldt nyt


    profilbillede
  • #35   18. jan 2019 Tror du der vil ske noget ved at tjekke olien efter nogel sejlture og se hvordan den ser ud? Trror det kan værre pakningen.

  • #36   19. jan 2019 Av smiley ... der er en smule vand i din olie .. om det er pakning ved skruer eller pakdåsen ved propel akslen er lidt 50/50 at svare på, men den pakdåse ved akslen lever også et hårdt liv, så den burde du også tjekke/skifte ( er ret umuligt at tjekke, så et evt skift vil nok være at foretrække ) .. men sådan er det med gamle motorer, plus du nok falder over lidt mere hen af vejen, samt nogle ting kan gå i stykker når man begynder at rode/skille ad, sådan er det og det kan man ikke rigtigt vide noget om FØR det sker..
    Men hvis det bliver gjort rigtigt, grundigt og med gode dele.... ja så har du jo en fin motor, den har holdt i 20 år indtil nu, så kan helt sikkert holde længe endnu hvis den bliver opdateret med nye slid dele... god arbejds lyst..
    Lav evt et album om det, både til os andre og som hjælp til andre der vil bevare deres motorer ( plus du selv har glæde af at kunne huske hvad der blev lavet... eller er det kun mig der er ved at blive glemsom smiley )


  • #38   21. jan 2019 Hvilket udstyr bruger man til det?

Kommentér på:
Mariner 60 hk 1998 2 takt. powertrim

Annonce