Måle spændinger på Mercury tænding {{forumTopicSubject}}
Hej
Inden jeg hiver svinghjulet af min Mercury 60 hp 3 cyl '89, vil jeg gerne måle lidt på de spændinger, som angives i dette skema:
http://outboardparts.com/mercury/troubleshooting/mercuryignitionchart.htm
Er der en venlig sjæl, der kan give et par hints til hvordan de måles? Jeg har kun et alm. multimeter til rådighed og motoren kan ikke starte, men kun tørnes på starteren.
Jeg har en god idé om, at der er en fejl på triggeren. Den ene ledning er helt irret og isoleringen er nærmest opløst. Jeg håber, at ledningen er ok længere oppe under svinghjulet, så jeg kan lodde en ny på og redde triggeren.
Men inden jeg kommer så langt, vil jeg gerne tjekke spændinger. Jeg har målt alle modstande og de ser fine ud.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
deet andet vender jeg lige tilbage med hvis ikke kim kommer først
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Min stator har 5 ledninger. Rød, blå, sort + de 2 gule til ensretteren. Lige umiddelbart tænkte jeg at det var mere logisk at måle ml. stel og rød + stel og blå.
Den sorte ledning er i øvrigt forbundet til stel og den røde+blå til cdi.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Ved første test gav den ok gnist på 2 ud af de 3 kabler. Dvs. +20 mm. Gav mig så igang med at bytte rundt for at finde ud af om fejlen lå i trigger, cdi el. spole. Alle spoler blev testet til at være ok.
Jeg byttede så rundt på ledningerne fra triggeren for at finde ud af om det var trigger el. cdi der fejlede. Nu kommer der så ingen gnist overhovedet... Hmm. Noget er meget ustabilt!
Jeg mistænker triggeren og er nu ved at pille svinghjulet af men for f..... da det sidder fast. Selv med den rigtige aftrækker. Mine kontorarme kan ikke trække mere i hhv. rørtangen og svensknøglen nu, så skal nok på udkig efter en større svensknøgle. Undrer mig dog over at det sidder SÅ fast...
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Jeg går så og spekulerer i om der er noget jeg har glemt. Jeg har lagt et billede ind i mit fotoalbum af et svinghjul, som ligner mit.
http://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/teknik_projekter/2055-gennemgang_af_mercury_60_hk_3_cyl_1989?status=2
Jeg skal ikke løsne andet et den store møtrik inde i center af svinghjulet korrekt?
Boltene der sidder rundt omkring centerhullet er så vidt jeg kan se kun til at holde en ring til snorstart, som så siddet yderst på svinghjulet i stedet for.
Hvad ville I gøre? Tør snart ikke stramme mere på bolten i aftrækkeren...
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
http://forums.iboats.com/showthread.php?t=338579
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
http://www.ebay.com/itm/Mercury-OptiMax-Outboard-Flywheel-Puller-91-849154T-1-/140535160526?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item20b88c5ece&vxp=mtr
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
feb 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
Har hvertfald hjulpet mig mange gange..!
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Tro mig. Jeg har et langt rør på svensknøglen og trækker med fuld kraft i rørtangen. Jeg tør sgu ikke give den mere.
Jeg vender tilbage...:-)
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Tog så chancen og gav den et lille slag direkte på aftrækkeren og vupti. Så kom den:)
Nu skal triggeren lappes sammen og så ser jeg hvad den siger.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
go arbejdslyst
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Dvs. jeg har 2 ubekendte. Triggeren el. cdi'en. Har i nogen guldkorn til hvordan jeg kan udelukke den ene frem for den anden? Det mærkelige er, at modstandene på triggeren er ok, men derfor kan den måske godt fejle? Det der taler for at det er triggeren er, at den ledning, hvor isoleringen var mørnet var "fælles" forbindelsen. Ellers lyder det jo mærkeligt, at den går fra 2 ok gnister til ingen.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
ellers kan du komme slemt afsted fælles leder må IKKE flyttes men kun de ledninger som er til de respektive tændspoler fra trigger til cdi
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Bare rolig. Jeg har ikke flyttet fælles leder. Kun byttet rundt på impulsledningerne til de 3 cylindre for at udelukke fejl på cdi. Problemet er bare, at ved at flytte rundt på disse holdt den op med at tænde på samtlige cylindre.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Som sagt er alle 3 tændspoler testet til at virke. Dvs. at de alle 3 kan trække en gnist på min. 20 mm. Jeg har selvfølgelig ikke kunnet teste dem med motoren startet.
Kill ledningen er afmonteret fra cdi'en så der bør fejlen heller ikke ligge.
Dvs. der er stator, trigger og cdi tilbage. Stator giver umiddelbart 80-90 volt, så det tyder på, at den er ok. Kunne selvfølgelig prøve at hive ledningerne af ensretteren, men mon dog. Jeg er derfor overbevist om at fejlen ligger i enten trigger eller cdi. Mest sandsynligt trigger, da den så skidt ud i fælles lederen. Modstanden på den er dog irriterende korrekt
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
http://www.maxrules.com/oldmercs/Wiring/1966ona/70.jpg
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Ok. Det ser bare ikke ud til, at den 60 hestes deler trigger med større modeller, men måske tager jeg fejl. Tjek den her:
http://www.iboats.com/Mercury-Trigger-Assemblies/dm/cart_id.789717581--session_id.272449196--view_id.271567
Pænt af dig at tilbyde din hjælp. Må jeg vende tilbage, hvis jeg selv løber død i projektet?
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Der ligger et billede af triggeren her i fotoalbummet:
http://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/teknik_projekter/2055-gennemgang_af_mercury_60_hk_3_cyl_1989
Partnr. står oppe i hjørnet.
Jeg afventer hvad du finder ud af. Hvis det passer må vi finde ud af noget.
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
Jeg har brug for lige at genoplive den her tråd...
Motoren startede fint med den "nye" trigger fra Mekanikles, men her efter skift af krumtap oplever jeg, at den er svær at starte fra kold og at den ikke er omdrejningsvillig det første stykke tid.
Jeg tænkte, at det var et benz spørgsmål, så rensede karburatorerne. Samme problem.
Har så nørklet med tændingen igen. Den trækker ikke så kraftig en gnist, som jeg gerne vil have den til. Den er dog ens på alle 3 rør.
Jeg mistænkte derfor et fælles komponent som statoren. Den leverer dog +90V mellem blå og rød.
Nu har jeg lige loddet nogle friske ledninger på triggeren, da de var møre nede ved cdi boksen. Samme resultat.
Har nu lavet 2 videoer med tændingstesteren på. Linker til dem når de er lagt ind.
Den første hvor den trækker en gnist på ca. 10 mm. Det går fint. Den næste hvor den forsøger at trække en på ca. 17 mm. Det kan den bare ikke...
Hmm. Hvad er det næste jeg kan forsøge?
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 54 Svar: 575
10 mm gnist gab: http://www.baadgalleri.dk/video/diverse_baad/2493-taendingstester_med_10_mm_luft
17 mm gnist gab: http://www.baadgalleri.dk/video/diverse_baad/2494-taendingstester_med_17_mm_luft
Kan da lige tilføje at kompressionen er testet og helt ok. Kill ledning er afmonteret, så den kan udelukkes. Tændrør er næsten nye.
Kom frisk
Måle spændinger på Mercury tænding