{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
472 visninger | Oprettet:

Drev eller fast skrue {{forumTopicSubject}}

Hej.
Går lidt og kikker på båd som er lidt større end den jeg har.
De fleste har drev men har også set et par med fast skrue.
Jeg er nok mest til drev men ved ikke hvorfor ?
Nogen der kan fortælle fordele og ulemper.
OG. Bruger en med to motorer dobbelt så meget brændstof som en med en ?
Mvh. Morten

Kommentarer på:  Drev eller fast skrue
  • #1   2. feb Jeg en med fast skrue og det er for at der er minder udgifter til fast :)drev er dyrere at vedligeholde især hvis man ikke selv kan lave noget :)to motor bruge ikke dobbelt så meget som en vi har to nu og kun en i den sidste mvh

• #2   3. feb Jeg er helt enig med Karsten E. Fast skrue er også mit valg der er næsten ingen vedligeholdes...har også haft båd med z drev og får det ikke igen...syntes hele tiden der var noget....👍

• #3   3. feb Men kan man også sejle stærkt med en fast skrue ?

• #4   3. feb ja hvis man kan holde den i vandet smiley

profilbillede
  • #5   3. feb Der er flere både som er lavet til at trække vandski med de er med fast aksel...der er flere både i den havn jeg ligger i som har fast aksel fra 20 fod og op til 70 fod og de sejler godt til.

• #6   3. feb de planende både har stor fordel af at z-drevet kan trimmes. det ses på fart og brændstof økonomi.
    er det en langsomtgående ville jeg til enhver tid vælge fast aksel pga driftomkostningerne er lavere..
    vandskibådene har fast aksel fordi de skal lave en kæmpe bølge hvilket reelt set ikke er den optimale måde at sejle på. men hvis du har hk nok kan en med fast aksel også godt blive flyttet, den vil bare have noget mere for det

• #7   3. feb Vi har en 34 fod med fast skrue og 400 hk vor top fart er ca 22 knob og båden vejer ca 8 ton

• Kaj L
    Kaj L Tilmeldt:
    mar 2010

Emner: 1 Svar: 6
    #8   7. feb Den helt store forskel er vel at man med drev typisk kan sejle væsentlig hurtigere med samme antal HK. Både med fast skrueaksen er som regel halvplanere. Flere og flere både leveres efterhånden iøvrigt med udenbords motorer, hvilket igen giver en del fordele, - f,eks, Optager ikke plads i båden, væsentlig mere lydsvag, mere servicevenlig, - og de nye motorer bruger ikke mere benzin end diesel motorer bruger diesel, så brændstofudgiften pr. sm bliver næsten den samme, men man kan komme væsentlig hurtigere af sted. A-pro-pos deciderede vandski både, som er nævnt tidligere, så er de typisk udstyret med store amerikanske V8 motorer, som bruger rigtig meget brændstof.

• #9   7. feb Hej, jeg har 37 fod med 500 HK, og topfarten er 27 knob, så vandski skulle ikke være noget problem, trods faste aksler. Dog trækker hun så også 116 liter diesel i tanken per time, hvilket du skal tage med i overvejelserne. Jeg synes, at vi her i Juelsminde generelt henover sommeren har en båd oppe på havnen, for at få repareret Z-drev, og den værste reparation kostede 140.000 kr.. Fast aksel er MEGET billigere i drift ! - Jeg kommer aldrig til at købe en båd med Z-drev.

• Kaj L
    Kaj L Tilmeldt:
    mar 2010

Emner: 1 Svar: 6
    #10   7. feb Det er mere accelerationen der er afgørende for vandski, - 27 knob er ok hvis man er oppe af vandet, men det kræver en acceleration hvor man planer efter få sekunder. Det er derfor en lille vandskibåd på 18-20 fod har en motor med 300-500 HK. Jeg har haft flere både med drev, og aldrig haft et uheld / reparation, men mange mennesker, som ofte ikke kan sejle, har sejlet drevet i stykker på for lavt vand. Men der vil en båd med skrue og skrueaksel også få store problemer. Men selvfølgelig skal drevet serviceres.

• RAMBO
    RAMBO Online Tilmeldt:
    maj 2008

Følgere: 23 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.634
    #11   11. feb Det spørgsmål kan ikke besvares!

Hvad er dine kriterier, ønsker og prisleje til en anden båd? I første omgang, er det ikke vigtigt, om båden er med drev eller aksel.

Når ønsker, kriterier og prisleje er slået fast, så kan man begynde at kigge på mulighederne af båden, men at starte med at vælge imellem drev eller fast aksel, giver ingen mening IMØ.

Intet er så godt, at det ikke kan gå i stykker, uanset om det er drev eller aksel-system.

Jeg taler ud fra mere end 25 års erfaring med salg, service og reparation af både med drev eller aksel.

Mine erfaringer siger, at flere drevproducenter har problemer med tæringer specielt, hvis der er monteret rustfri propel. Specielt Mercruiser BRAVO III drev slås med dette problem. Tæringerne kommer bag propellerne, når drevbeskyttelsen er slidt af, og der er uhindret adgang til den rene "carrier". Som oftest har sæsonbåde ( dem der ligger i vandet igennem hele sejlsæsonen ) tilkoblet landstrøm. Dette alene kan være risikabelt omkring tæringer på drev og propellere.

Mercruiser BRAVO drev, med kraftig motor monteret eller diesel som trækkraft, KAN afhængigt af betjeningen få svære problemer med rasleri fra skiftemekanismen i overhuset. Det er en kostbar reparation i størrelsesorden ca. 30.000,- kr.
    Underhuset på BRAVO III er der sjældent problemer med, dog kun med det oplyste tæringsproblemer.

Mercruiser Bravo I / II er til to forskellige typer både. BRAVO I er til hurtiggående, og høje hastigheder, giver selvsagt større slidtage - sådan er det også med biler.

BRAVO II er til en "halmballe på havet" fx Bayliner 3055.
    Drevet kan have problemer med rasleri fra skiftemekanismen. Underhuset fejler sjældent ej heller med tæringer.

Alpha drevet er et lavpris drev. Her er der langt større vedligeholdelse og ikke mindst drevreparationer tilstede. Jeg oplever knuste gearsæt i underhuset ( grundet forkert kabeljustering ), "børster tænder ved gearskift", klonk-lyd ved gearskift og hyppigere udskiftning af kardankryds end på BRAVO drevene.
    Generelt set er Alpha drevet meget old-school lavet. Man skifter gear, selvom motoren er tilkoblet. Som at skifte gear i en bil uden at bruge koblingen, men file på gaspedalen, for at tænderne kan ramme hinanden. Man må håbe, at Mercruiser overfører konuskoblingen fra BRAVO til Alpha drevene. Det ville være fint.

Volvo drevene er fine, men absolut dyre når de går i stykker.
    Er kendt for pålidelighed, men alt kan gå i stykker.
    Reservedele til Volvo drevene - næsten uanset hvilke - er væsentligt dyrere end til Mercruiser. Benmærk, at mange reservedele til Volvo er patenteret, og der findes derfor ingen alternative muligheder hertil. Det gør der til Mercruiser drevene.

Drevene - uanset fabrikat - bør serviceres hvert år. Ny olie, anoder, kontrol af aftappet olie for vand, evt. trykprøvning, udskiftning af bælge mv. hvert 3 år eller efter behov og beskyttelse med antofouling mod begroning.

Fast aksel og hydraulisk gearkasse. Fungerer fint og giver sjældent problemer.
    Jeg har oplevet mange hydrauliske gearkasser sejler tusindvis af timer med minimal vedligeholdelse - det modsatte kan også forekomme.
    Når først en hydraulisk gearkasse er færdig fx så den ikke kan skabe olietryk, så er det ubetinget en kostbar reparation og til tider meget tidskrævende.
    Af- og påmontering af en hydraulisk gearkasse i en motorbåd er ikke som at skifte drevet....Var på serviceopgave på en skonnert i Holbæk. Stor Mercedes lastvognsmotor med trykladning og en Borg Warner gearkasse, hvor olietrykket var væk...Hmmm, gode råd var dyre..:)

Som svar på dit spørgsmål: Der er fordele og ulemper ved begge dele.
    Måske efter parolen: Jo ældre båd, ville jeg nok vælge drevløsningen. Nyere båd, var fast aksel nok at foretrække, grundet de mulige få drifttimer og dermed mulighed for flere drifttimer uden problemer.

Vi har i vores motorbåd ( Mercedes OM352 lastvognsmotor ) koblet Borg Warner 71C gearkasse på. Har ligget i båden siden 1975 og sejlet 5000 timer uden driftstop eller problemer. Serviceret hvert år med frisk olie. Der er tilkoblet oliekøler.

• #12   11. feb Hej Rambo.
    Det var da ellers et godt og uddybende svar.
    Tak for det !

• #13   11. feb I øvrigt er mit nuværende drev et Bravo ll fra 2003.
    Jeg har lige renset det af, skiftet anoder og givet det 6 lag drevmaling. Det så slet ikke tæret ud. Måske et det mit Merchathode system der rent faktisk virker ?.
    Den ligger i vandet hele sommeren med landstrøm for eller tæpper systemet mit batteri.
    Har også monteret en rustfri propel for den gamle var hakket og bulet.
    Den står nu foran min bagdør og er fuldstændig anløbet af ir her hen over vinteren.
    Men var det en dårlig idé med en af stål hvis jeg sørger for at skifte anoder og kører med Merchatode systemet ?

Kommentér på:
Drev eller fast skrue