{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.083 visninger | Oprettet:

Batterier og ladere {{forumTopicSubject}}

Kære kloge hoveder

Min båd er udstyret med et 350W/80 Amp batteri. Opladning ved CTEK
Multi xs 3600 med afgivende amperetimer 1,2 - 120. Dimsen er købt hos en traktorforhandler. Ikonet på kontrollampen viser et automobil, men skulle jeg købe en med ikonet "et skib", skulle jeg formentlig betale det dobbelte. Spørgsmål: Afgiver den tilstrækkelige amperetimer? Og hvis jeg parallelforbinder den med et tilsvarende batteri, kan opladeren fortsat levere tilstrækkelige ampere?
På forhånd tak.
Ps. Da jeg har påhængsmotor, benyttes batteriet kun til instrumenter samt lys.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Batterier og ladere
  • #2   7. mar 2019 Har samme model i min, dog er batterier samkoblet med et skille relæ så start batteriet er skilt fra forbrugs batteriet så der altid er strøm til at starte, min lader er kun koblet til start batteri og når det er ladet op åbner skille relæ og lader forbrugsbatteri op.
    Det virker fint med den lille lader, jeg sætter stikket i når jeg kommer hjem og lader den være tændt hele tiden, den lille lader klare begge batterier til ug og går selv over på vedligehold når batterier er helt i top, så den er fin til mit formål... smiley


  • #3   7. mar 2019 Tak for begge gode svar.

    Lad mig opsummere:
    Det vil sige, når jeg parallelforbinder to forbrugsbatterier, der hver er på 80 Amp/h og min lader max leverer 120 Amp/h (mangler altså 40 Amp/h), så kan jeg indsætte et skillerelæ, der først oplader det ene batteri og derefter det andet. - Modsat skal jeg jo til at investerer i en ny lader, der kan levere over 160 Amp/h


  • #4   7. mar 2019 jep

  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #5   7. mar 2019 Det har ikke noget med laderes størrelse at gøre det er tiden i forhold til antal Ampere i timen så hvis din lader er tilsluttet længe nok bliver begge batterier opladet fuldt.

  • #6   9. mar 2019 Vil vove at være uenig her, de 120 ah din lader er opgivet til er hvor stort batteri den kan overskue, altså noget mindre end de 2x 80 ah batterier du har i tankerne.

    Den levere 3,6 amp hvilket ikke betyder noget hvis man har masser af tid.
    Batterier kan som tommelfingerregel modtage 10%, altså kan dit 80 ah batteri lades med 8 amp, og en 16 amp lader oplade 2x 80 ah batterier 4-5 gange hurtigere.


  • #7   10. mar 2019 Jamen gode venner. Vil det sige, når jeg sammensætter to 80 Ah batterier (parallel), skal jeg have en oplader der kan levere 160 Ah?

  • #9   11. mar 2019 Nej selvfølgelig ikke smiley

    Dit indlæg:
    "Multi xs 3600 med afgivende amperetimer 1,2 - 120"

    De 1,2 - 120 du nævner er den mængde den er velegnet til at oplade, altså anbefaler Ctek den til højst 120 ah hvor du har 2x 80 ah = 160 ah.
    Den lader med 3,6 amp hvilket bare gør det tager længere som de andre skriver.



    #8
    Ctek M100 er velegnet til 14-225 Ah og dermed fin til dine 2x 110 ah


  • #10   11. mar 2019 Når vi kommer hjem bliver vores altid sat til strøm, og taget fra når vi tager ud igen.
    Vi har 2 x 100 amp batterier i vores og den samme lader som dig, vores batterier har altid været oppe på 100% ( begge batterier også da vi brugte det system i vores gamle båd ).
    Så er jeg så svar skyldig ang. hvor lang tid det tager om at komme op på 100%, for vores motor lader ret meget ... så tror ikke der mangler juice når vi sætter den til.


  • #11   13. mar 2019 Dejligt med denne side; altid gode og venlige svar.

    Tak til alle.


Kommentér på:
Batterier og ladere

Annonce