{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.385 visninger | Oprettet:

jensole t
jensole t
Tilmeldt:
1. jun 2008
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7

volvo penta tamd41a {{forumTopicSubject}}

Hej.
Vi har købt en forbina 9000fly med en volvo penta tamd41a motor indenbords, båden har lagt på land i en 5-6år og har ikke været startet op. efter den er kommet hjem er har jeg skiftet olie, filter mm og startet den op, den startede med det samme, og køre rigtig godt og jævn, men så kommer vi til problemet, den oser utroligt meget blå røg, både når den er kold og driftvarm, dog lidt mindre når den bliver varm. Er godt klar over at tamd 41a er kendt for at ose lidt, men det her er lige i overkanten, tror jeg vil blive upopulær på havnen til sommer:-) kan det måske blot skyldes den har stået stille så længe, og ligge skal "brandes" igen, eller er vi over i noget med olietyve/paraplyer som skal skiftes, og er det noget der selv er til at skifte på sådan en motor hvis hænderne er skruet nogenlunde på? God råd/tips modtages med tak
Mvh Jens Ole


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  volvo penta tamd41a
  • #1   11. nov 2012 Enten skal det brændes af, ellers står du nok med utætte paraplyer som du selv er inde på smiley

  • #3   12. nov 2012 Blå røg er tegn på olieforbrug - det kan skyldes flere ting.

    Jeg ville starte med at få foretaget en kompressionstest, for at se motorens tilstand. Kompressionstest både ved kold og varm motor.


  • jensole t
    jensole t Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #5   12. nov 2012 Hej
    Tak for svar indtil videre
    Rolf: ja det er nok vejen frem at få det lavet, så har man selvfølgelig en ide om der skulle være noget galt den vej, må blive planen når solen skinner igen. motoren skulle have kørt ca 1500timer og altid serviceret, men igen, den har stået stille lang tid

    Preben J: Om der er klap i udstødningen ved jeg ikke, hvad funktion har den?
    ja har læst og fået fortalt at de er kendt for ose en del, men synes det her er i overkanten, kan lige se for mig, familien danmark sidde ved det store kolde bord når vi starter op:-) tror ikke de vil stå og klappe i deres små hænder af glæde:-)


  • #6   16. nov 2012 Ville også prøve at sejle lidt og se om der er olieforbrug. sejler selv med volvo kamd 42 der kun ryger lidt ved maks. omdrejninger, men har tidligere haft båd med tamd 31. Den røg altid blåt, men brugte ikke en dråbe olie på en sæson. Så slet ikke sikkert din maskine fejler noget.

Kommentér på:
volvo penta tamd41a

Annonce