{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
735 visninger | Oprettet:

jakob h
jakob h
Tilmeldt:
22. jul 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Batterisammenkobling. {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
På min båd har den tidligere ejer installeret to batterier. Et forbrugsbatteri og et starterbatteri. De er parallel-forbundet (12v) via en plastic- og gummidims med en sikring i (billeder). Denne dims er delvist smeltet og jeg kan ikke finde en erstatning hos hverken Biltema eller Thansen.
Hvad hedder denne kobling og er den nødvendig? Kan jeg parallelforbinde batterierne uden denne imellem?

Venligst Jakob.




Kommentarer på:  Batterisammenkobling.
  • jakob h
    jakob h Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #1   29. mar Her kan I se sikringen ovenfra.

    profilbillede
  • #2   29. mar Jeg ville købe et septor skillerelæ 1275 . Koster lidt men virker
    Her står lidt om dem
    https://www.kjoeller.com/biludstyr/stroem/septor-batteriadskillere/

    Nicolai


  • René N
    René N Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 1 Både: 2 Svar: 91
    #3   29. mar t er sådan en her du skal bruge
    https://www.biltema.dk/bad/eludstyr/sikringer/sikringsholder-2000041992


  • #4   29. mar Du kan sagtens forbinde dem uden, det er mine.
    Men jeg tænker der må være et eller andet galt et sted siden den ser sådan ud.
    Måske det bare ikke har været spændt ordentligt sammen ....


  • #5   29. mar Tror også jeg vil finde årsagen til det brændte INDEN den bare byttes ud, for der skal godt nok være en fejl for at det smelter ! !

  • #6   29. mar Vil vædde min søsters sommerløn på, det der er , 1 gul, og 2 sorte knudsen kilen styreklodser. med en bolt i hver ende. fusk.

  • #7   29. mar Det er jo en hjemme lavet sikring. Den type sikringer bliver brugt mange steder på biler og lastbiler

  • jakob h
    jakob h Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #8   31. mar Herligt. Tak for hjælpen alle sammen. smiley
    Venligst Jakob.


  • Carsten F
    Carsten F Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #10   8. apr Det er aldrig en god ide at koble to batterier sammen, over længere tid i en båd,
    det går fint på lastbiler traktor og andet udstyr der er i drift, og jo det går også på en båd når den er i drift, men når båden står ubenyttet hen vil de to batterier æde hinanden, og så står man med to flade batterier, de skal adskilles når de ikke er i drift.


  • Thomas K
    Thomas K Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Svar: 13
    #11   8. apr Biltemas skillerelæ er sikkert fint, men jeg ville nu købe et Victron Cyrix skillerelæ. Det er god kvalitet, uden at være vanvittigt dyrt.
    Har selv brugt et de sidste 7 år uden problemer af nogen art.
    Det har et meget lavere stand-by forbrug end biltemas.


  • #12   8. apr Carsten F.. Går ikke ud fra du søsætter din båd for at lade den ligge ubenyttet hend.. Eller hvad.. Jeg gør ikke. Min forbrugsbatterier 2 stk er koblet sammen 1 stk start batteri. Jeg har nul problemer

  • Carsten F
    Carsten F Tilmeldt:
    jan 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #13   9. apr Claus K. Min kommer desvære til at ligge 15 dage af gangen hvor den ikke bliver brugt, og dette kan være et problem, ligeledes hele vinterhalvåret, men bruger man sin båd hverdag er det ikke noget problem, bortset fra at man har afskåret sig selv fra den sikkerhed at have et start batteri der ikke er blevet afladet medens man lå for anker, eller sejlede for sejl en heldag hele dagen. Men det er jo helt op til en selv hvad man ønsker at gøre, jeg har jo kun ridset problemstillingen op, hvad folk vælger at gøre er jeg fløjtende ligeglad med.

  • #14   9. apr Jeg har en manuel batteri omskifter og nu har jeg købt en Victron Blue lader med 25 A.
    Nu kan den stå på all hele tiden og lade begge batterier samtidigt. Selvom jeg tænder alt udstyr i båden går spændingen ikke ned når den er tilsluttet.
    På Bluetooth kan jeg se ladespænding og hvor mange A der forbruges til de forskellige elektriske komponenter når jeg tænder dem en for en.
    Så behøver jeg kun at sætte kontakten på forbrug hvis jeg ligger stille uden landstrøm og bruger strøm. Super fedt.
    Merchatode systemet bruger mellem 0.3 og 1.2 A
    Så ingen skillerelæ her smiley


  • #15   9. apr Hvis batterierne er koblet sammen uden skille relæ er der IKKE tale om Start / Forbrugs batteri. Batterierne er hermed samlet som en (større) enhed. Hvis båden er født med "EN" strømkilde vil det kræve en ændring af bådens ledningsnet, da du skal have "Skilt" forbrug og start. Det kan godt lade sig gøre men kræver lidt arbejde og viden om el. Jeg byggede et system på min gamle Doral 210, Jeg brugte et Blue Sea sæt med skillerelæ incl, Start isolation på 120 amp dertil kommer 2 hoved afbryder og div. sikringer. Batterilader til landstrøm sættes på forbrugssiden og lader dermed først op der og relæet åbner og lader på start batteriet. Et septor 1275 vil også fungerer fint. Har netop opgraderet min monticello med Blue Sea system og victron 25 amp lader samt batteriovervåning BVM 712 Begge viictron enheder kan også aflæses via Blutooth. Men den største ændring er at få skilt forbrug og start i bådens ledningsnet så du trækker nye forbrugs ledninger til lys elektronik osv.

  • #16   9. apr # 10 . Er det noget du kan dokumentere lidt nærmere, min gamle john deere, 3040 har batterierne parallelkoblet,og har tit stået 2-3 måneder uden at være blevet brugt, og der har da aldrig været problemer,

  • #17   9. apr Martin J. Jeg tænker ikke at sammen kobling skulle være et problem i sig selv. Hvis begge batterier er ens og samme stand / Nye, Kører selv i en TV bil med et 12 / 230 volt system hvor 2 ens Optima 75 amp accuer er koblet sammen parallelt for at komme op på 150 amp i alt. Derimod hvis den ene accu er dårlig vil den uden tvivl dræne den anden på sigt.


  • #18   9. apr Også min pointe. Kan ikke se 2 ens batterier skulle kunne æde hinanden.

  • Thomas K
    Thomas K Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Svar: 13
    #19   9. apr Problemet er vel at hvis din JD 3040 står med lyset tændt natten over kan den ikke starte, hvis din båd, med korrekt monteret start hhv. forbrugsbatteri gør det samme er lyset gået ud, men den kan starte.
    To batterier koblet sammen er det samme som et stort batteri, og det er slet ikke det man ønsker.


  • #20   10. apr Alt det er jeg udmærket godt klar over. Mit spørgsmål var hvorfor de vil æde hinanden.


  • #21   10. apr De 2 batterier som er koblet sammen æder ikke hinanden op. Det er en gang ævl..

Kommentér på:
Batterisammenkobling.