{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.595 visninger | Oprettet:

jakob h
jakob h
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Batterisammenkobling. {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
På min båd har den tidligere ejer installeret to batterier. Et forbrugsbatteri og et starterbatteri. De er parallel-forbundet (12v) via en plastic- og gummidims med en sikring i (billeder). Denne dims er delvist smeltet og jeg kan ikke finde en erstatning hos hverken Biltema eller Thansen.
Hvad hedder denne kobling og er den nødvendig? Kan jeg parallelforbinde batterierne uden denne imellem?

Venligst Jakob.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Nogle af stikkontakterne virker ikke på en af faserne 2.000 kr.
  • Haveaffald 500 kr.
  • Flytte kontakt fra midt på væg til gulvhøjde 714 kr.
  • Samling af Ikea børne seng med udtræk og skrive bord og skuffe modul 1.300 kr.
  • Fjernelse af skjult hvepsebo 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Batterisammenkobling.
  • jakob h
    jakob h Tilmeldt:
    jul 2007

#1   29. mar 2019 Her kan I se sikringen ovenfra.

profilbillede
  • #2   29. mar 2019 Jeg ville købe et septor skillerelæ 1275 . Koster lidt men virker
    Her står lidt om dem
    https://www.kjoeller.com/biludstyr/stroem/septor-batteriadskillere/

Nicolai

• René N
    René N Tilmeldt:
    dec 2007

Følgere: 1 Både: 2 Svar: 96
    #3   29. mar 2019 t er sådan en her du skal bruge
    https://www.biltema.dk/bad/eludstyr/sikringer/sikringsholder-2000041992

• #5   29. mar 2019 Tror også jeg vil finde årsagen til det brændte INDEN den bare byttes ud, for der skal godt nok være en fejl for at det smelter ! !

• #6   29. mar 2019 Vil vædde min søsters sommerløn på, det der er , 1 gul, og 2 sorte knudsen kilen styreklodser. med en bolt i hver ende. fusk.

• #7   29. mar 2019 Det er jo en hjemme lavet sikring. Den type sikringer bliver brugt mange steder på biler og lastbiler

• jakob h
    jakob h Tilmeldt:
    jul 2007

#8   31. mar 2019 Herligt. Tak for hjælpen alle sammen. smiley
    Venligst Jakob.

• Staffan N
    Staffan N Tilmeldt:
    mar 2019

Følger: 32 Svar: 5
    #9   8. apr 2019 Biltema har ett billigt skiljerelä: https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/installationsmaterialer/skillerela-2000042018

• Carsten F
    Carsten F Tilmeldt:
    jan 2017

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #10   8. apr 2019 Det er aldrig en god ide at koble to batterier sammen, over længere tid i en båd,
    det går fint på lastbiler traktor og andet udstyr der er i drift, og jo det går også på en båd når den er i drift, men når båden står ubenyttet hen vil de to batterier æde hinanden, og så står man med to flade batterier, de skal adskilles når de ikke er i drift.

• Thomas K
    Thomas K Tilmeldt:
    nov 2009

Følger: 1 Svar: 14
    #11   8. apr 2019 Biltemas skillerelæ er sikkert fint, men jeg ville nu købe et Victron Cyrix skillerelæ. Det er god kvalitet, uden at være vanvittigt dyrt.
    Har selv brugt et de sidste 7 år uden problemer af nogen art.
    Det har et meget lavere stand-by forbrug end biltemas.

• #12   8. apr 2019 Carsten F.. Går ikke ud fra du søsætter din båd for at lade den ligge ubenyttet hend.. Eller hvad.. Jeg gør ikke. Min forbrugsbatterier 2 stk er koblet sammen 1 stk start batteri. Jeg har nul problemer

• Carsten F
    Carsten F Tilmeldt:
    jan 2017

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #13   9. apr 2019 Claus K. Min kommer desvære til at ligge 15 dage af gangen hvor den ikke bliver brugt, og dette kan være et problem, ligeledes hele vinterhalvåret, men bruger man sin båd hverdag er det ikke noget problem, bortset fra at man har afskåret sig selv fra den sikkerhed at have et start batteri der ikke er blevet afladet medens man lå for anker, eller sejlede for sejl en heldag hele dagen. Men det er jo helt op til en selv hvad man ønsker at gøre, jeg har jo kun ridset problemstillingen op, hvad folk vælger at gøre er jeg fløjtende ligeglad med.

• #15   9. apr 2019 Hvis batterierne er koblet sammen uden skille relæ er der IKKE tale om Start / Forbrugs batteri. Batterierne er hermed samlet som en (større) enhed. Hvis båden er født med "EN" strømkilde vil det kræve en ændring af bådens ledningsnet, da du skal have "Skilt" forbrug og start. Det kan godt lade sig gøre men kræver lidt arbejde og viden om el. Jeg byggede et system på min gamle Doral 210, Jeg brugte et Blue Sea sæt med skillerelæ incl, Start isolation på 120 amp dertil kommer 2 hoved afbryder og div. sikringer. Batterilader til landstrøm sættes på forbrugssiden og lader dermed først op der og relæet åbner og lader på start batteriet. Et septor 1275 vil også fungerer fint. Har netop opgraderet min monticello med Blue Sea system og victron 25 amp lader samt batteriovervåning BVM 712 Begge viictron enheder kan også aflæses via Blutooth. Men den største ændring er at få skilt forbrug og start i bådens ledningsnet så du trækker nye forbrugs ledninger til lys elektronik osv.

• #16   9. apr 2019 # 10 . Er det noget du kan dokumentere lidt nærmere, min gamle john deere, 3040 har batterierne parallelkoblet,og har tit stået 2-3 måneder uden at være blevet brugt, og der har da aldrig været problemer,

• #17   9. apr 2019 Martin J. Jeg tænker ikke at sammen kobling skulle være et problem i sig selv. Hvis begge batterier er ens og samme stand / Nye, Kører selv i en TV bil med et 12 / 230 volt system hvor 2 ens Optima 75 amp accuer er koblet sammen parallelt for at komme op på 150 amp i alt. Derimod hvis den ene accu er dårlig vil den uden tvivl dræne den anden på sigt.

• #18   9. apr 2019 Også min pointe. Kan ikke se 2 ens batterier skulle kunne æde hinanden.

• Thomas K
    Thomas K Tilmeldt:
    nov 2009

Følger: 1 Svar: 14
    #19   9. apr 2019 Problemet er vel at hvis din JD 3040 står med lyset tændt natten over kan den ikke starte, hvis din båd, med korrekt monteret start hhv. forbrugsbatteri gør det samme er lyset gået ud, men den kan starte.
    To batterier koblet sammen er det samme som et stort batteri, og det er slet ikke det man ønsker.

• #20   10. apr 2019 Alt det er jeg udmærket godt klar over. Mit spørgsmål var hvorfor de vil æde hinanden.

• #21   10. apr 2019 De 2 batterier som er koblet sammen æder ikke hinanden op. Det er en gang ævl..

Kommentér på:
Batterisammenkobling.

Annonce