5.970 visninger
|
Oprettet:
Udnyttelse af kølvand fra Bukh DV20, til varme i båden ??? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg går og overvejer at montere varme i min lille motorbåd (Westkapp 20), jeg har set at man kan montere en såkaldt gangvarmer/ varmluftsenhed som udnytter varmen fra motorens kølvand til at lave luftvarme i båden (Ligesom i en alm. bil).
Spørgsmålet er om min lille Bukh DV20 kan levere nok varmt vand til at holde sådan et varmesystem i gang?
Hos Kjøller kan man få et anlæg på 1,5 kW, 4,2 kW og 10 kW.
(link fjernet)
Hvis det kan lade sig gøre, hvilket en størrelse anlæg kan motoren så levere varme til? (kølvandet er ferskvand som kommer direkte fra Furesøen)
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.472
MVH hasse
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.472
jan 2010
Følger: 1 Både: 1 Emner: 3 Svar: 2
Det er et godt stykke tid siden at jeg har været herinde sidst. Jeg kan se at jeg aldrig har takket Preben J for hjælpen i denne tråd. Dit svar satte virkelig nogle tanker i gang hos mig. Jeg forsøgte flere metoder, men havde problemer med at få vandet til at cirkulere. Varmen var der ikke nogen problemer med da jeg har monteret en søvandstermostat (75 grader) da båden ligger i furesøen (Ferskvand). Til sidst fandt jeg ud af at der var en aftapningsprop under udstødningsmanifolden som jeg kunne tappe det varme vand fra, som jeg så førte igennem en automatudlufter og videre ind i en cirkulationspumpe og derfra over i varmeapperatet ca. kunne levere 5000 w varme. Til sidst blev vandet ført tilbage til motoren via kølvandsbundproppen i motoren. Så det kunne faktisk godt lade sig gøre og det virker super godt. Så endnu engang tak for hjælpen Preben.
Og til jer andre som har flugt med vil jeg bare sige at det LYKKEDES!!! At skabe fjernvarme via en gammel Buhk DV20, Skriv hvis I har spørgsmål…
Venlig hilsen
Mads R
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 80 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.393
Udnyttelse af kølvand fra Bukh DV20, til varme i båden ???