{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.327 visninger | Oprettet:

Glasfiber til hækken. {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.
Jeg står og har arvet en båd sammen med min bror. VI er godt igang med den, men er gået lidt i stå ved rep af hækken.

Hvad type glasfiber skal jeg bruge til beklæde hækken med?
Hvor stor en Vægt g/m² skal det have?
Hvor mange lag?

Har været en del inde på andre indlæg, men kunne ikke finde de svar jeg umiddelbart søger. Håber i vil kunne hjælpe os.

Mvh Jannik Kok


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Glasfiber til hækken.
  • #2   18. mar 2013 Hej Jens.

    Træpladen er sat i.

    Jeg skal have belagt hækken med glasfiber udefra og indefra. Brøden skal også beklædes.
    Jeg har vedhæftet et billed. ( håber det giver lidt mening, har ikke den store erfaring)

    Mvh Jannik Kok


    profilbillede
  • #3   19. mar 2013 Hej Jannik
    Kik i mine gallerier der er billedder af hvordan vi byggedde ny hæk på min Shakespeare summersport.
    Det er noget lodt at du har skåret HELE hækken af for det ville blive pænest hvis der var ca 5 cm iudvendig i bunden og siderne men vi må jo se hvordan det bliver.

    1.Hvor stor motor skal der sidde på båden
    2.Hvor tyk er den plade du han brugt som ny hæk
    3.Har du lavet nogle afstivninger af træ indvendig på hækken som du kan sætte fast i bunden af båden.
    4. hvordan har gulvet det ? er det ikke roddent ??
    5. Bor du her på Sjælland.??
    MVH Hasse


  • #4   19. mar 2013 jeg brugte 450gr måtte men svar lige på de 5 spørgsmål så må vi se hvad vi kan gøre
    MVh. Hasse


  • #5   19. mar 2013 Hej Hasse!

    Det er sjovt du har nævnt netop din båd, fordi den har jeg kigget på og brugt som inspiration. Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål.

    Det var desværre nødvendigt at fjerne det hele fordi der var gammel rådden træplade helt ud til siderne. Min bror er heldigvis god med træ så den passer rimelig godt.

    1. Det skal være en lang benet Honda 4 stroke 50hk. Den vejer omtrent 80-85kg.
    2. Jeg har brugt 2 x 16mm støbe finer plade. Der er fræset i den ene for at limen kunne binde. Så den måler pt. 32mm. uden glasfiber eller metal forstærkning.
    3. Afstivningerne har jeg tænkt at lave i en massiv klods formet som kiler. De skal monteres midt på. ( Er trykket ikke størst der?)
    4. Gulvet er fugtigt men virker ikke råddent, skal jeg skifte det? Jeg har prøvet at lave en borring i det og spånerne er til dels fugtige.
    5. Ja, jeg bor i KBH, men båden er opbevaret ved ringsted.

    Mange tak for interessen.

    Mvh Jannik Kok


  • #7   19. mar 2013 Hej Jannik
    OK det vil sige at hække pladen er 32mm tyk det er OK
    Hvis gulvet er vådt i træet så giver det sig vel også hvis du hopper let i båden og gulvet føles lidt blødt at gå på ????
    hvis dette er tilfællet så riv det op for så er de afstivninger under gulvet garanteret også våde og ubrugelige , øv øv TRO mig for jeg skiftede gulvet først og troede at den hellige grav var velforvaret men året efter flækkedde min hæk øvøv så du kan lige så godt bestemme dig til om du vil droppe projektet ELLER starte med at tage gulvet op og slibe rent , hvis der er tværgående forstærkninger så fjern EN a ganger og stæb en ny for hvis du fjerner alle på en gang bliver båden for blød og vil give sig når du arbejder oppe i båden.
    Der er INGEN nem måde at lave dette på hvis det skal holde og du må regne med at det nok tager 14 dage eller måske 3 uger at lave gulv og hæk hvis du giver den nogle timer hver dag men så ved du også at det holder men HUSK at det skal være varmere i vejret før du kan støbe med glasfiber for ellers tager det en krig før det hærder og så risikerer du at det er spild af tid og penge.

    Jeg kan ikke huske hvor mange penge jeg prugte men 2-3.000 ryger hurtigt for du skal jo bruge en masse glasfiber måtte og poliester og herefter skal det hele males med topcoat.

    Har du ikke stadig det glasfiber du har skåret af røven af båden ??? hvis du har den stadig kan du spare en hel del måtte da den jo sagtens kan genbruges lige som jeg gjorde
    Du er velkommen til at spørge hen a vejen for jeg vil selfølgelig gerne hjælpe dig.
    MVH Hasse


  • #8   19. mar 2013 Hej Hasse.

    Det er skønt at få så mange svar!
    Nu hvor du nævner det med gulvet, vil der nok ikke være nogen vej udenom. Gulvet har ingen tværstiver, kun langsgående med en finer plade støbt i( kun lige hvad jeg kan se)
    Det er skam lidt synd det bliver så omfattende, men det en vi har arvet( Den er gratis) Så det mere et projekt som min bror og jeg har.
    Er begyndt at erfare at der ingen nem vej i det maritime:) Heldigvis er både min bror og jeg uddannet håndværkere.

    Alt det vi har fjernet kan ej bruges igen, den har ikke fået meget kærlighed af den tidligere ejer.

    Jeg sætter pris på at jeg må spørge til din ekspertise( det skal der nok blive brug for)

    Jeg har købt 20m2 glasfiber og 20kg polyester + hærder:) Burde være nok til en start.

    Mvh Jannik Kok



  • #9   19. mar 2013 er det 450 gr måtte i har købt eller er det tykkerre ?
    MVH hase


  • #10   19. mar 2013 Det er 300gram fra biltema. Er jeg gået helt galt i byen? Det er flet. Mvh Jannik kok

  • #12   19. mar 2013 Hey JAnnik
    Det er ok så giver du den bare nogle flere lag
    men hvis du nu er smart så laver du under gulvet nogle forstærkninger både på langs og 4-5 stykker på tværs så bliver båden mere stiv og stærk PLUS du har mere støtte til at ligge gulvet på.
    Det lyder for mig som om at du vil gøre noget ud af det og hvis du gør det ordentligt så kommer den færdige båd til at sejle i mange år og den kan tilmed klare en større motor hvis du skulle få lyst til det men uanset hvad så bliver den stærkere og stivere.
    Jeg håber at du ligger billedder hen a vejen så vi kan se hvordan arbejjdet skrider frem !!!! lidt øv at du er så langt væk for ellers kunne jeg da komme forbi med flere tips&tricks.
    MVH Hasse


  • #13   20. mar 2013 lige et lille tillæg
    Det der med at sætte en rustfri eller alu plade bag på hækken !!! glem det for det er kun noget man sætter på en SUR hæk men når du er færdig med din hæk så behøver du ikke den ekstra vægt for den holder fint uden.
    MVH Hasse


  • #14   20. mar 2013 du kan se hvordan vi lavede tværstiverene i min profil
    Jeg skal til kbh på fredag så kan vi da lige snakke sammen og udveksle tlf numre hvis du er interresseret
    MVH Hasse


  • #15   20. mar 2013 Hej Hasse.

    Mange tak for "cowboy" triks:)

    Tror også det ender med at vi skal have gulvet op.
    Jeg er desværre ikke selv i Kbh denne weekend(kommer fra Bornholm)

    Tager hækken ikke skade hvis der ikke kommer en stål plade?

    Mvh Jannik Kok


  • #16   20. mar 2013 Hej Jannik
    Kommer du fra Bornholm hvor fra ??????? Jeg kommer fra Rønne men flyttedde til sjælland for ca 38 år siden.
    MHT. Dit gulv ? Hvis gulvpladen er våd / blød så kan du lige så godt udskifte den
    men skær den af og lad ca 5 cm af fra kanten og se så¨om det også er vådt men hvis det ikke er vådt helt hude ved skroget så har du noget at gå ud fra men hvis den også er våd derude så er der ingen vej tilbage.

    MHT metalpladen så kan jeg fortælle dig at der sad en tyk plade bag på min båd da jeg købte den men den var blevet sat på for at forlænge den rådne hæks levetid og da jeg så havde skiftet hækken satte jeg den ikke på igen fordi den ikke var nødvendig mere.
    Den båd jeg har nu er beregnet til MAX 90 hk og der er INGEN metalplade på og jeg har en E-Tec 115 HO på som er fabrikstunet og giver 130 hk og det holder fint
    MVH Hasse


  • #17   20. mar 2013 Det er ikke for og blande mig, men du bliver nød til og have flere lag fiber på, end der bliver foreslået længere oppe. Du starter med og lægge et læg hugget måtte ( starter man altid med, uanset om det er i form der skal støbes eller rep ) Derefter skifter du mellem en hugget måtte og en vævet måtte. Der er ikke særlig meget styrke i et lag hugget måtter lang oven på hinanden. Nu kan jeg så se du har købt 300 g. Det er også fint nok, der er bare lang vej med sådan noget let noget, til den rep. du laver. Skriv hvis du skal bruge mere info omkring din rep, har prøvet det hele flere gange før.

  • #19   20. mar 2013 Som jeg nævnte, skal han have fat i noget vævet måtte. Han får ikke meget styrke hvis han bare lægger 6 x 300 g op.

  • #20   20. mar 2013 att Rune D
    Den måtte han har kan sagtens holde men der skal selfølgelig mange lag både på yder og indersiden min blev lavet med samme slags måtte og den sejler på
    3. sæson med en 115 hk og den holder fint jeg brugte godt nok 450 gr måtte men 300 gr kan godt bruges der skal bare flere lag på. og JA der skal mere end 6 lag på
    MVH Hasse


  • #21   21. mar 2013 YDERSIDE
    jeg ville bare smide 3 lag 450 og så et lag af det flettede, aner ikke hvor mange gram det er på men det er stærkt (mener det hedder rowing måtte) :), og så slutte med 3 lag 450 igen
    husk at få det med et godt stykke op ad siden rundt om hjørnerne også

    INDVENDIG
    4-6 lag 450g husk igen et godt stykke hen af siderne også og godt ned om spanter og forstærkninger


  • #23   21. mar 2013 Ja man KAN selfølgelig ligge en rowing måtte ind også men det er ikke nødvendigt hvis bare der er rigeligt af det andet min holder fint med en næsten 3 gange så stor motor den er ihvertfalt 3 gange så tung.
    Jeg havde en yderst kompetent til at hjælpe mig og hvis det havde været nødvendigt med en rowing måtte så havde jeg da fået besked på at købe sådan en .
    MVH Hasse


  • #24   21. mar 2013 Det er ikke for og være på tværs, men kun og bruge en masse hugget måtte til og lave en hæk, er hul i hovedet. Det vil svare lidt til at ens topstykke på bilen er spændt fast med en stor M40 bolt eller sådan noget i stedet for de 8 - 10 mindre bolte. Den rigtige måde og lægge det glasfiber op på er, og skifte mellem en hugget og en vævet måtte, det er det der giver den bedste styrke og sådan er det bare. Man støber heller ikke en båd i ren hugget måtte, da det ikke er særlig stærk. Det har noget og gøre med den måde fibre er bundet på, og derfor skifter man mellem hugget og vævet, mellem HVER lag.

    Desuden vil jeg anbefale dig og afslutte med en tynd vævet måtte, da det er det der giver den pæneste overflade til slutresultat, så du slipper for en masse slibearbejde.


  • #25   21. mar 2013 Desuden går jeg ud fra du bruger polyester. Hvis du bruger epoxy kan du slet ikke bruge hugget måtte.

  • #26   21. mar 2013 hvad så når de sprøjtestøber et skrog ? det er vel nærmest at sammenligne med det du kalder hugget( det er det der også hedder emulsionsbunden fiber ikke?)

  • #28   22. mar 2013 Arr Sreffen
    Jeg arbejdede på Nordværft i Rønne på Bornholm og der byggedde vi glasfiberbåde som blev solgt til Grønland.
    Der gav vi først støbeformen voks som slipmiddel derefter gelcoat og derefter blev det første lag fiber sprøjtet ind i formen men efter det blev der lagt måtter på for du kan da ikke lave en 5-7 mm tyk bund ved at sprøjte det pådet er jo kun bitte små fibre der kommer ud af sprøjten og de er slet ikke stærke nok til at færdig støbe en båd med.
    MVH. Hasse


  • #29   22. mar 2013 Nu skal vi ikke gøre denne tråd uendelig men lad os nu give manden fred til at få lavet sin båd for jeg tror har har foet de info han skal bruge ellers vender han vel tilbage og spørger igen.
    MVH Hasse


  • #30   22. mar 2013 Hej Alle.

    Har haft lidt travlt siden jeg ikke har svaret på tråden.

    Det rigtigt skønt med så megen information, nu skal jeg bare beslutte hvad jeg skal gøre?

    Tykkelsen på hækken(glasfiber) var ca 0,5mm på hver side.
    Hvis vi antager at 1.lag vil fylde 1mm. Skal den så ikke have mindre lag?

    Vil det ikke være "over kill" at lave rowing og flet hvis det er en mindre motor?
    Hasse´s udgangspunkt med en 130hk motor der ikke har, syntes til at holde?

    Mvh Jannik Kok



  • #32   22. mar 2013 kunde man evt ikke bruge den slags måtter som han amerikaneren i searay marerit bruger. måtten har en rimeligt tæt og glat oveflade på den ene side, og på den anden siden er den meget mere løs i fibrene

  • #33   22. mar 2013 Hej Jens. Ja du har fuldkommen ret, var lige et fejl tast fra min side:) mvh Jannik kok

Kommentér på:
Glasfiber til hækken.

Annonce