{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.056 visninger | Oprettet:

Hjælp jeg har fugt i hækken på min speedbåd, GODE RÅD?? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har opdaget der er fugt i hækken på min speedbåd, jeg har været igang med at bore den op med en masse huller, planen var at det skulle spartles op igen med glasfiber. Når jeg banker på hækken lyder det fast og ikke rådden. Jeg vil mene dette kunne være en løsning på problemet, og få fugten ud. Lappe det igen og håbe på det er stærkt nok i noget tid. Det virker meget umuligt for mig at få skiftet hækken da båden er sat mærkeligt sammen. Så dette bliver kun i nødstilfælde.
Er der nogen der har noget erfaring med dette?
Kan jeg fx forstærke med træplade for at være helt sikker på det ikke bliver rykket fra hinanden. ?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp jeg har fugt i hækken på min speedbåd, GODE RÅD??
  • #1   18. mar 2013 Jeg har selv spartlet den ud som i kan se på billedet, men efter motoren er kommet på kan jeg se ydersiden af glasfiberen på begge sider af træpladen er begyndt at løsne sig. Det er ikke voldsomt men nok til det giver lidt bekymring. Håber nogen har ideer så jeg kan trylle lidt.
    Håbede min løsning med at bore huller og derefter fylde ud med glasfiber kunne være en løsning??


    profilbillede
  • #2   18. mar 2013 Der er kun den lange tunge vej som så mange andre har måttet gå.

    Er der først fugt i hækken er limen i pladerne opløst og når det ikke sidder i spænd i glasfiberen vil det være meget porøst. Sagt på en anden måde det kan ikke reddes.

    Men som hækken ser ud på din båd er det noget af det nemmeste da den er helt lige såvidt jeg kan se.

    Du åbner den udefra og fjerner alt træet. Den bagerste del af glasfiberen lader du være.

    Så limer du nyt træ i og glasser op igen udefra.

    Se brugeren Hasse N mener jeg han hedder de lavede samme nummer på hans speedbåd og det er fint dokumenteret med billeder.

    Men du kan være næsten sikker på dørken er ligesådan i din fuld af fugt og svamp.

    At bore huller for at lufte det ud er som at pisse i bukserne for at holde varmen.

    Det er ikke så svært eller omfattende at lave på din.


  • #3   18. mar 2013 Jeg fik lavet lavet en stål plade til min den gamle båd som var bukket så den passede ned og hækken, det virkede fint!
    se evt min profil med skibsplast.
    Du kan tage fast i benet på motoren og trække op og ned, så kan du se om hækken gir sig, hvis ikke, ville jeg ikke ligge søvnløs over det om natten smiley
    Bare min menning, og jeg sejlede da med min i en del år uden det blev være eller der var fare for at noget kunne ske.


  • #5   18. mar 2013 Zink har mig bekendt kun effekt når din motor er startet, ????
    Tror jeg ha ha, læser lige lidt om det igen ha ha, er vist lang tid siden smiley


  • #6   18. mar 2013 Uha det dejligt med meninger og holdninger, godt vi kan hjælpe hinanden. Jeg kan pt oplyse jeg har boret mange huller i hækken for netop at få væsken fugten ud, Håbede på det kunne tørre i weekenden over og så ville jeg gå igang med at putte diamant lim ind de steder jeg kan komme til. Derefter havde jeg tænkt mig at spartle det hele op igen med glasfiber og til sidst har jeg fået lavet en 6 mm tyk A4 rustfri stålplade som motoren skal monteres på, oven på de træplader i kan se på biledet. Jeg kan ligge billeder ind i påsken når jeg er kommet i gang. Så må i lige se om det ser helt forkert ud, det er kun i den ene side der slipper lidt.

  • #7   18. mar 2013 Den plade du propper udover ændre jo stadig ikke på hækken er i dårlig stand og skal skiftes ud.

    Det er og blir en dårlig nødløsning specielt når det er så nemt at lave på din og du samtidig har lavet den til en si.

    Som glasfiberen det har gjort nu med at løsne sig vil det samme ske med det du propper i hullerne.

    Du lukker bare problemerne inde med de træ og stålplader så det rigtigt kan rådne og svampe inde bagved. smiley



  • #8   19. mar 2013 Jamen kan sagtens se det michael, men det er altså ikke så slemt og arh nemt og nemt at skifte ved jeg nu ikke helt, Jeg har aldrig prøvet at gøre dette før! Og hvad vil det ikke koste? 10.000kr eller mere at få lavet, så prøver man jo de løsninger man kan selv inden.

  • #9   19. mar 2013 hvis du selv laver det kan det laves for ca. 2k

  • #10   19. mar 2013 Af med det hele, og byg op på ny. Alt andet er noget fusk.
    Jan W tærrezink virker al den tid den er under vand.
    Derfor skal man heller ikke tilte drev eller påhængsmotore op medmindre de er helt fri af vandet, mange drev tilter kun lige så meget at kun tærrezinken over propellen er over vandet imens resten af benet er udsat for galvanisk tæring i vandet.
    Plus på en del drev er trimcylindernes stempler er udsat for begroning, med skadede simmerringe/pakdåser til følge.


  • #11   19. mar 2013 Prøv at tjekker Hasses album hvordan de gjorde. Den båd de lavede det på havde en masse former bagpå så det var sværere. Din er helt lige så det er nemt.

    Der er en masse inspiration og tips herinde til hvordan du gør.

    Det kræver bare en temperatur omkring de 15 grader

    Men som Nygård skriver så 2 k max hvis du selv laver det. Vil næsten tro det halve kan gøre det.

    10 kg polyester så er der mere end rigeligt 5 kg kan nok os gøre det men det er surt at mangle og skulle spare på det.

    Derudover 5 kvm glasfiber + 1 kg gelcoat og så det værktøj du skal bruge


  • #13   19. mar 2013 min gamle marina 17 havde lidt af samme problem.
    jeg snakkede med en gammel bådbygger, og hans (lette) løsning var at bore mange 8mm lodrette huller ned fra topen af hækken og ned mod bunden og siderne. Efterfølgende skulle den stå 1 måneds tid for at tørre. De borede huller skulle nu fyldes med noget tyndt 2k lim som blev pumpet/trykket ud i den mørne hæk plade, og derved skabe en massiv plade igen.
    Den rigtige løsning er selvfølgelig at skifte pladen.
    Du kan evt finde rigtig meget info på denne meget lange video
    http://www.youtube.com/playlist?list=PL02C318B574CD948D&feature=plcp


  • #14   19. mar 2013 Hvis du har en bådfabrikant i nærheden så kan du meget sikkert få både polyester og glasfiber til ingen penge hos dem smiley

  • #15   19. mar 2013 Det gode råd er: lav det ordentlig. Det dårlige råd er: lav en lappeløsning. Du bestemmer selvfølgelig selv hvilket råd du vælger at følge smiley

  • #16   20. mar 2013 Det med en stålplade er en lappeløsning og hjælper kun kort tid KIK i min profil onder renovering af hæk og gå igang der er INGEN smutveje hvis det skal virke ordentligt.
    du er velkommer til at spørge hvis der er noget du er i tvivl om.
    MVH Hasse


  • #17   20. mar 2013 jamen hvad kan det ende med?? Motoren falder af og båden går ned, det er vel der vi er ude?? Altså jeg tror jeg er nød til at få nogen til at kigge på det først fordi det er ikke helt vildt slemt. problemet er hækken har været åben i toppen, hvor regnvand har trukket ned i træet. Det er så blevet lukket og er nu vådt, Det er meget meget lidt revne den har, så kan næsten ikke forstille mig det ville gå galt. Jeg vil hellere vente til vinter med at lave det og håbe på det kan laves så det kan holde her sommeren over.

  • #18   20. mar 2013 Nu skal i se her, som man kan se på billedet hvor de sliplet liner er, er der hvor glasfiberen flækker fra hinanden. Det er de to ydersider af båd skrovet der slipper fra træpladen, efter min teori. Selve hele hækken er fast og lyder ikke rådden når man banker og slår på den. Og kan mærke når jeg tager hårdt fat i motoren at den virkelig sidder fast. Det er her på ydersiden jeg har boret huller og fylder dem op med epoxy lim og efter med glasfiberspartel. Så har jeg lavet to beslag jeg skruer på op langs siden hvor hækken runder med bolte der går igennem og spænder på begge sider. Det burde kunne holde på det sommeren over vil jeg mene. plus motoren har fået rustfri plade under også.

    profilbillede
  • #19   20. mar 2013 Ved du hvordan en rådden hæk lyder når man banker på den?

  • #20   20. mar 2013 Ja har en formodning om den vil lyde fast og massiv som resten af båden. Jeg kender en tekniker ved Vestas som vil hjælpe mig til næste vinter med at lave båden han er vand til at lave vindmøller i glasfiber så bedre ekspert finder man nok ikke.

  • #21   20. mar 2013 og michael på billedet som du ser, kan du ikke engang se revnerne så tror altså ikke det er så slemt som det umiddelbart lyder, jeg ville bare lige høre om der var nogle gode råd at hente så jeg ikke kommer galt afsted med det.

  • #22   20. mar 2013 Anders det står dig helt frit for men ingen krydsfiner kan tåle vand og du vil blive overrasket hvis du skildte det ad.

    Det er et ganske kendt problem og de symptomer du nævner får alle alarm klokker til at lyse.

    Men kom da træ og stålplader på hvis du selv mener det er løsningen.

    Du spurgte om råd og det fik det men hvis du ikke lytter hvorfor så overhovedet spørge?

    En rådden vandfyldt hæk lyder netop hård og massiv da krydsfineren ikke mister formen så længe den er kapslet ind.

    Du kan ikke bare lytte dig frem til det uden at ha noget at sammenligne med.

    Netop det at du ikke lytter til råd og vil springe over hvor gærdet er lavest gør netop at du kommer galt afsted og udsætter dig selv for dobbelt arbejde.

    Glasfiber arbejde er slet ikke så svært.


  • #23   21. mar 2013 hvis man borer et hul i hækken ELLER tager en af de bolte ud som motoren er boltet fast med og den er våd og måske lugter lidt så er hækken SUR og vil flække før eller senere , og det der med at sætte en metalplade på mellem motor og hæk er kun en stakket frisk for så flækker hækken bare ved siden af pladen TRO mig jeg HAR prøvet det og min hæk så også fin ud UDVENDIG men mine bolte var våde og lugtede men jeg ignorerede det og det var TÆT på at gå galt.
    MVH. Hasse


  • #24   25. mar 2013 Jeg holder principielt med de andre der mener at hækken skal opbygges fra ny. MEN har du boret huller der konstaterer om det er alt træværket der er opfugtet, eller det kun er dele af hækken der er dårlig? Hvis det kun drejer sig om dele, så står det måske til at redde. Er det derimod alt træværket der er vådt, vil de løsninger du snakker om kun være en stakket frist. Du taler om at tørre det ud i et par dage... jeg vil mene at det vil tage måneder, hvis det da overhovedet er muligt at tørre det gennem huller i fiberen.
    Jeg har selv været der med min egen Selco, og der er masser af billeder under min profil. Hvis du bor i østjylland, kan jeg skaffe dig materialerne til en rimelig pris, da jeg arbejder med det til dagligt. (men det kan din vestas ven nok også, Eller bruger de ikke epoxy?)


  • #25   25. mar 2013 Jeg tror uden at skal gøre mig klog på emnet så er der flere som har fugt i hæk eller transom på sine gamle både og mange er ik klar over det. Men ud over at bore huller i hele båden er der så ander måder man kan kontrollere for når jeg tager min i betragtning så kan jeg ik se noget og da jeg satte smart taps på så det ok ud det der sad på boret

  • #26   25. mar 2013 Rene hvis du brugte selvskærende skruer til at sætte de flaps på med kan du mærke om skruerne virkelig "bed" fast da du skruede dem i alt afhængig af hvilken type du brugte.

    Det er vel den bedste løsning om det er i orden.

    Det er jo somregel der hvor motorboltene og div gennemføringer i hækken er det starter. smiley


  • #27   25. mar 2013 Jeg brugte bare dem der var med og de sad rigtig fast men at løsne bolten til trensommen vil jo næsten kræve at moter og hele drevet kommer af vel


  • #28   25. mar 2013 Kan du ikke bare løsne en bolt og se? Under alle omstændigheder tror jeg ikke det vil tage skade af at boltene bliver tætnet på ny med noget Tec7 eller Sikaflex.. Men bare en tanke.

  • #29   25. mar 2013 Jeg mener ik der er plads men vil undersøge det her en af dagene. Kan marine seleant ikke bruges

  • #30   25. mar 2013 Rene som udgangspunkt hvis det billigt så nej smiley

    Jeg ville ikke spare når det gælder det.


  • #31   26. mar 2013 Jeg er med. Den skal skiftes. Og kan jo godt se det ikke er noget problem når hækken ingen former har. Der skal gang i det lille værksted må jeg vist konstatere. smiley tak for hjælpen gutter, men bliv endelig ved med at diskutere om emnet, da det bare giver endnu flere råd smiley

  • #32   26. mar 2013 Hvorfor skifte det udefra? det er da lettere at gøre indefra da du stadig bevarer den pæne overflade udvendigt. Alternativt ville jeg skære hele hækken ud og så starte forfra. Det lyder voldsomt, men det er slet ikke så slemt.
    Mvh Bjørn


  • #33   27. mar 2013 ØV ØV jeg syntes at der er gået lidt POP i det der med rådden hæk
    Hvoffor kikker emnets ejer ikke bare på svar og se de profiler der jo er lavet til det samme ?????? og vender tilbage hvis der er brug for mere info ???
    MVH Hasse


  • #34   7. apr 2013 Jamen nogen gange er det rart med løsninger på netop båden det drejer sig om. Vi har jo alle kun annoncer herinde fordi vi vil hjælpe hinanden og vise vores både frem

  • #35   8. apr 2013 Tjaaaa men hvis du køber en båd fra 70`erne så må du da også regne med at der er en del der skal kikkes på og jeg tror da du har fået en masse tips og fiduser her i denne tråd
    MVH Hasse


  • #36   8. apr 2013 Det har jeg bestemt smiley

  • #37   9. apr 2013 godt så

Kommentér på:
Hjælp jeg har fugt i hækken på min speedbåd, GODE RÅD??

Annonce