{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.717 visninger | Oprettet:

Maling af glasfiberbåd {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Jeg har fået mig et lille projekt med at få shinet denne båd op. (Billeder er til sidst)

Første projekt er at få den malet og gjort "vandtæt"

Båden skal stå på trailer når den ikke bruges og kun beregnet til halv dages ture.

Jeg har læst mig lidt frem og tilbage herinde for at finde en løsning og er kommet frem til denne konklusion, som jeg håber i kan be/afkræfte.
Da båden ikke skal være fast i vandet burde jeg kunne nøjes med en topcoat, både over og under vandlinjen, samt inde i båden.

Jeg er dog i tvivl om hvor mange lag og på førelses metode, samt hvilket produkt jeg skal vælge. Jeg er fint tilfreds med en biltema/Bauhaus produkt.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Maling af glasfiberbåd
  • #1   4. jun 2019

    profilbillede
  • #2   4. jun 2019

    profilbillede
  • #3   4. jun 2019 Jeg vil anbefale du læser Hempels " den lille søstærke" den fortæller hvad hvor og hvordan. søg den på Google

  • #4   5. jun 2019 Som du selv siger... nej jeg syntes heller ikke at en trailerbåd bør have bundmaling på.. bundmaling er efter min mening til for at begrænse begroning på bunden og det kommer der jo ikke når den ikke ligger fast i vandet..

    Men evt som wessel anbefaler.. læs den lille søstærke..


  • #5   5. jun 2019 Kun topcoat til trailer båd, afmonter ALT du kan, og dæk det af du ikke kan få af der ikke skal males,
    Den lille søstærke er et must = mange spørgsmål bliver der givet svar på ... MEN det bliver ikke bedre end dit forarbejde, revner skal stoppes og laves grundigt, så skal der slibes GRUNDIGT ( et arbejde fra helved smiley ), efter slibning.. gennemgang af alt og spartling, mange små revner og ujævnheder kan komme til syne efter/under slibning, ret disse og slib igen, dit slut resultat vil ligne lort hvis dit forarbejde ikke sidder lige i skabet, og det er ikke særligt sjovt når man nu har brugt MANGE timer og penge på det ( ja ... det tager en krig at lave alt som det skal være før maling, selve male arbejdet tager ikke lang tid )
    Mal med en sprøjte, det bliver pænest, det er pisse svært at få et godt resultat med pensel / malerpude uden en vis viden om hvordan det skal påføres.
    Ved god der på nettet er visse film om at du kan male så det ser sprøjtet ud, DET ER SVÆRT smiley for en læ mand, for ikke at sige umuligt for folk der ikke gør det som sit arbejde ( nu ved jeg ikke hvad dit arbejde er, men nok ikke maler når du spørger smiley )
    Så er der tykkelsen på malingen.... det er en videnskab ... den skal være perfekt he he .. øv dig på et stykke plade ( træ ) og prøv dig frem ........ husk at skrive blandings forhold ned PRÆCIST ( brug en vægt og ikke et måle bæger, det bliver meget mere præcist ) så du rammer samme blanding hver gang du blander ..
    HUSK at tage billeder og lav et lille album... både som lære bog for andre og så vi kan se det.... gerne med div svipser der ikke blev godt, så andre ikke laver samme nummer smiley
    God lyst... smiley


  • #6   5. jun 2019 Krav til vand tæthed er jo ikke så stor i forhold til at det er en trailerbåd der er tale om, så topcoat er sådan set en ok løsning.

    Som nævnt højere oppe i tråden er den lille søstærke et godt hæfte.

    https://www.yumpu.com/da/document/read/3095040/den-lille-sstaerke-hempel


  • #7   5. jun 2019 I øvrigt er biltema 2 komponent båd maling ellers ok og også slidstærkt, dog er farve udvalget ikke så godt..

  • #8   5. jun 2019 Steen B .... nemlig.. den er faktisk rigtig god og drøj, der skal man rigtig være opmærksom på tykkelse, den er tyk.
    Mener faktisk at den kan tones ( men der skal man nok lige have en maler ind over når det er 2 komponent, det er nok ikke lige sovsekuløren der bruges smiley smiley )


  • #9   5. jun 2019 Tusinde mange tak for jeres rigtigt fine svar smiley

    Jeg er ikke maler som Kim så fint konstaterer, derfor mit lidt lavpraktiske spørgsmål.

    Jeg har læst den lille håndbog inden jeg skrev oplægget, men var stadig usikker forløbet. Og vil ikke lave noget gøjl, som kan resulterer i flere timers slibe arbejde og skulle starte forfra.

    Jeg har ikke de store krav til farve andet end en hvid/cremet tone. Jeg har prøvet at kigge på denne maling fra biltema :
    https://www.biltema.dk/baad/baadpleje/baadmaling/primere/alkydmaling-2000041314

    Vil den ikke være tilstrækkelig?


Kommentér på:
Maling af glasfiberbåd

Annonce