{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.797 visninger | Oprettet:

Styretøj og gear {{forumTopicSubject}}

Hej med Jer.

Jeg har lige købt mig en Ørnvik 510 fra 2005 tror jeg det er, med en Mercury 60HK ELPT motor.

Jeg synes styringen er meget stram, og mht. gassen, er det svært på konsollen, at mærke hvor neutral er. Ligeledes når den sættes i gear er der meget lang vandring på håndtaget før den tager gas, og når den så tager gassen får den lidt for meget til behagelig igangsætning. Dette gælder især fremad.

Hvad siger I - skal jeg gå efter at trække nye kabler i den, eller bør jeg i første omgang bare smøre? Og hvad ville I evt. smøre med? Jeg har set forslag med WD40 bl.a. men tænker umiddelbart det er en dårlig ide, da det jo er noget tyndt sjask.

Og endelig.... er det overhovedet et gør det selv projekt?

Lad mig høre fra Jer.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Styretøj og gear
  • #1   7. jun 2019 Vi havde samme motor før, og havde samme "problem" da vi købte den.
    1, vandring på gas boksen er lidt en sikring, at den er rigtigt i gear, da den jo skal i gear inden der gives gas ( det er det samme på vores nuværende motor, ca 1/4-1/3 på gas håndtaget FØR der gives gas ), og så endelig KABLER.. vi skiftet til Extream kabler ( dem med mindst modstand i test ) de koster ikke ret meget ca 500 pr styk, og de holder i mange år, selve justeringen af begge kabler kan være lidt en opgave, så der skal man helst være 2, en ved motor og en ved håndtag, og så skal der snakkes om hvornår der er den mindste bevægelse imellem de to ting ,,,, smør også på alle led ved motor, det er nogle plastik dele som måske skal skiftes hvis de er meget slidte, hvis de ikke er smurt slides de ret hurtigt.
    2, smøring af ALLE ting der skal SMØRES,der skal der bruges et produkt der KUN smøre, WD40 er et rust opløsende produkt, og affedtning og rens er den formidabel til ( bruger den til nettop rustløsener og RENGØRING af bagfælge og kæder på mc, det er et petroleums baseret produkt ) IKKE TIL AT SMØRE .
    3, Hvilken styrring har du på ?
    kabel ! afmonter og rens med WD40 smiley , træk kablet helt ud af hylster og smør det med en fedt der er beregnet til brug i det maritime.
    Hvis det er hydraulic ... skift evt olie i det ( kan godt hjælpe med frisk olie i )
    MOTOR har flere smøre nippler sørg for at den er vel smurt, og arbejd med motor fra side til side MANGE gange ( helt ud til hver side )
    4, HELT klart et gør det selv arbejde, få fat i en makker og lidt til at skylle ganen med og sæt en dag af eller en hel weekend ( hvis nu der kommer noget i vejen ), gør det grundigt, så holder det, og så ellers vedligehold det løbende ( ikke kun en gang om året )
    God lyst .. håber det kommer til at spille.


  • #2   7. jun 2019 Hov... husk at alle kabler, styre/gear gas kabler ikke må ligge så der er skarpe buk/stramt, hvis det er hydra styrring, så kan det jo godt være slidt ( både pumpe og cyl ved motor )
    Og så lige undskyld det lange indlæg...... det lød ikke så langt i mit hoved smiley smiley


  • #4   7. jun 2019 Ja #Kim S. - hvad pokker bilder du dig ind, sådan at skrive et langt og informativt svar til et spørgsmål, og som så ovenikøbet er relevant og indeholdende gode råd? smiley

    Jeg er helt med på at der er en "sikkerhedsvandring" i systemet, min anke går mere på at jeg synes vandringen er meget lang, og at den ikke tager omdrejningerne langsomt i takt med jeg øger gassen. Det ER nok bare et smøringsproblem, og da båden er ny for mig, gør jeg nok klogest i bare at skifte kablerne så jeg ved hvad jeg har at arbejde med.

    Styringen vil jeg tro er den der standard var med ved levering af båden fra ny. Jeg tager lige et billede når jeg kommer ud til båden og lægger det op.

    Og nu nævner du lige det hydraulik. Egentlig står en Ørnvik 510 til at blive leveret med en hydraulisk styring, men jeg føler mig meget overbevist om, at det er teleflex. Jeg har taget "dækslet" af inde i kabinen, så jeg kan se styrtøjet, og det ligner umiskendeligt teleflex-styring. Giver det mening?


  • #6   7. jun 2019 Tak Morten smiley

  • #7   7. jun 2019 sorry..... skal nok ske igen smiley smiley smiley smiley smiley
    Det kan godt være skiftet ud... med teleflex... såååå alt er muligt... håber du får det løst smiley


  • #8   14. jun 2019 En lille opdatering herfra.

    Styringen er blevet bedre. Jeg fandt friktionsskruen på motorbenet, som jeg har løsnet lidt, og nu kører det noget nemmere.

    Inden jeg begynder at skifte gear og gaskabler vil jeg prøve at tvangssmøre dem med trykluft og PTFE smøremiddel for at se om det måske kan hjælpe på den del smiley



  • #9   14. jun 2019 Ja det gør det unægtelig noget nemmer når der er en skrue der kan løsnes smiley smiley
    Hvis det er muligt, så prøv at "skylle" kabler evt med motorrens eller noget fedt opløsende, HVIS nu der er gammel og hård fedt i kabler ( tvivler på det ) , men mere så det hele gliiiiiider i ny smørring ... pøj pøj smiley


  • #10   14. jun 2019 Kim - men hvis jeg drukner kablerne i nogegt fedt opløsende, vil der vel blive noget tilbage derinde, som "annullerer" den nye smøring, eller?

  • #12   14. jun 2019 #11 Jens - det er det ikke, den del er der kommet styr på. (STYRekablet haha). Det er gear og gas der er næste step

  • #13   14. jun 2019 jaaa jooooo ... der er jo ikke meget plads i sådan et kabel, så hvis der bruges noget der opløser og fordamper ( bremserens ) så burde det kunne lade sig gøre.
    Men hvis kablet er så forstoppet at ikke engang rense væske kan komme ud... ja så skal du nok beslutte dig for nye, for så vil ny tyk fedt ikke komme igennem heller...


Kommentér på:
Styretøj og gear

Annonce