{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.174 visninger | Oprettet:

Volvo penta 2003 bliver varm i tomgang {{forumTopicSubject}}

Vores motor snurrer som en mus og hygger sig ved fin temperatur lige indtil vi kommer i havn og skal fortøjre, og motoren er i tomgang... Så bliver hun varm den Bette dame... Sådan rigtig varm... Der er kølevand ud og kølevæske på... Ferskvandskølet.
Sejldrev 120 c. Hanen åbner umiddelbart fint hvor vi åbner for vandet (søventil)

Nogle bud på damen temperament?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • lampeudtag virker ikke + lampemontering 1.000 kr.
  • Rengøring af lejlighed. Ca 150 kvm. Der skal støves af. Støvsuges. Vaskes gulv. Ryddes op. 2 toiletter og et køkken. 625 kr.
  • Bygge indendørs gibsvægge 8.000 kr.
  • Vores overdækning på terrassen er utæt... 2.000 kr.
  • Samle børneseng og børnereol 205 kr.
  • Bøgehæk,voldsomt. 2.750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Volvo penta 2003 bliver varm i tomgang
  • #1   22. jun 2019 Det er vel udstødnings albuen der er stoppet til dvs. når du lukker ned for gassen er der meget lidt gennemløb grundet søvandspumpen har problemer med at presse vandet igennem.
    Tror jeg vil tjekke hele kølesystemet igennem, kan også være at termostaten er kaput.


  • #2   22. jun 2019 Termostaten virker, impeller skiftet, alle slanger ser fine ud og der er fint gennemløb..
    Den pludre umiddelbart vand igennem som den skal...
    Igår gik den i tomgang (lang tid) og fik lov at gå indtil den blev driftvarm... Ingen problemer.. Det er kun når den har sejlet og den så bliver sat i tomgang efterfølgende... Og det er uanset om vi sejler ti minutter eller to timer...

    Udstødningsalbuen... Vi må kigge på det - tak...


  • #3   22. jun 2019 Måden man spotter en stoppet udstødningsalbue er ved at den damper ud af udstødningen når motoren er varm dvs. hvid røg.

    se evt. ved 0.08 her https://www.youtube.com/watch?v=fLzkqNPHo0Q&t=38s

    Sailing Britaly renser sin Volvo Penta 2003 udstødnings albue her :
    https://www.youtube.com/watch?v=xG_jm6dqiKc&t=275s


  • #4   25. jun 2019 Jeg kan se at vores varmtvandsbeholder muligvis er sat forkert ind i systemet (ud fra de tegninger mv der medfølger motoren)

    Kan dette ligge til grund for at den bliver varm i tomgang?

    På tegningen skal der gå en slange fra varmeveksler til termostat. På vores er varmtvandsbeholderen sat ind derimellem...

    Teorien er nu at, istedet for at have 5,5 liter at køle ned, har den 55,5 liter, hvilket jo virker en kende upraktisk, og så kan kølevandet vel ikke rigtigt følge med? Ren logisk teori i mit hoved 🤷‍♀️

    Albuen/knæet er fint indeni, impeller ser fine ud, vandmængde/tryk gennem tilførslen er super og termostaten virker som den skal. Eneste vi ikke har tjekket er søvandspumpen, men selv ved høje omdrejninger og også ved lavere ligger temperaturen stabilt på 78-80grader...

    På vores tegning står 21 og 23 er til "hot water outlet" så det er vel der varmtvandsbeholderen burde være tilkoblet?


  • #5   25. jun 2019 Tror ikke vandvarmeren gør at motoren bliver for varm.
    Men hvad er det at der indikere at den er for varm ?
    Koger den over, damper eller er det den elektroniske alarm der går af ?
    Hvis ellers alt køling er ok og den ikke koger men kommer med en alarm, så kan det måske være selve sensoren der er kaput.
    Hvis der kommer fint med vand igennem på søvandssiden kan problemet måske ligge i ferskvand pumpen.
    Har du tjekket din kilerem?


  • #6   25. jun 2019 Kilerem en ser fin ud og vi har en ny liggende, men den gamle ligner ikke en der trænger til udskiftning.
    Der er masser væske på ferskvandsdelen, men jeg skal da ikke kunne sige om det kommer rundt. Det hele virker jo som det skal når vi sejler. Problemerne opstår først ved tomgang efter sejlads og vi har observeret at det ikke er hver gang. Vi kan ikke sige at det er efter korte ture eller lange, eller ture hvor motoren har fået lov at strække ud eller ej...
    Det er føleren/måleren/det lille ur der viser temperaturen, vi kan se det på og hvis ikke vi slukker motoren går alarmen igang...
    Den går fuldstændig stabilt på 78-80 grader mens vi sejler...


  • #7   26. jun 2019 Hvad med kølervæsken, er det færdigblandet eller bland selv ?
    Hvis der er for meget vand i forhold til kølervæske vil det sænke kogepunktet.
    Kølerdækslet kan også være slidt så den slipper trykket for tidligt dvs. trykket vil så falde i systemet for tidligt og den vil blive for varm ved for lav temperatur.
    Kølervæsken skal skiftes hver 2. år og der kan godt dannes snavs i systemet.
    Ved at Volvo skriver at man skal skylle systemet igennem med ferskvand når man skifter kølervæske.
    Du har selvfølgeligt også tjekket din varmeveksler så du er sikker på at alle huller er fri ?


    profilbillede
  • #8   27. jun 2019 Varmevekslere er som den skal være. Jeg kender ikke blandingsforhold i kølevæske...
    Vi har sat en lus ind, hvor varmtvandsbeholderen var koblet på og vi har ikke oplevet overophedning siden... Nu vil vi have det tilkoblet korrekt, og vi føler os sikre på at have fundet fejlen... Nu er udfordringen at finde de to nipler 🤔👀 de er efter sigende i restordre i hele Europa 🤷‍♀️

    Men det er fedt at få gennemgået hele systemet så vi lærer det hele at kende 👍💪👀


Kommentér på:
Volvo penta 2003 bliver varm i tomgang

Annonce