{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.740 visninger | Oprettet:

Min krumtap er nok knækket {{forumTopicSubject}}

Hej

Fik en rigtig øv slutning på testkørslen af min "nye" Mercury 60 hk igår.

Under test med fuld gas går motoren pludselig op i fulde omdrejninger og taber fremdriften. Efter adskillelse i dag tror jeg, at jeg selv kan stille diagnosen. En knækket krumtap. Motoren i sig selv kører super, men strålerne i bunden af krumtappen følger ikke med rundt.

Så vidt jeg ved, at krumtappen én samlet enhed. Dvs. selve krumtappen er knækket ved strålerne. Lyder det sandsynligt?

Øv bøv ;-(

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af persienner 625 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 850 kr.
  • Tilslutning af vaskemaskine 700 kr.
  • Opvaskemaskinen tømmer ikke vand ud 940 kr.
  • Reparation af Siemens KG39NVI45 hvor kølesektionen er blevet alt for kold 2.680 kr.
  • Skiftet vandhane i badeværelse 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min krumtap er nok knækket
  • #1   2. jun 2013 du er sikker på det ikke er gearet den er galt med? følger alle 3 stempler med når du drejer svinghjulet? hvis du piller benet af kan du jo se bunden af krumtappen, og om den bevæger sig når man drejer svinghjulet.
    og det er ikke selve drivakselen der er færdig (nr 40 på billedet) http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=1&pCode=C0015191&path=MM~~C0015191&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=336&docName=MERCURY | 1989 | 60 | 50/60 H.P. (3 CYLINDER) - 1060312GD&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM

• #2   2. jun 2013 Ja. Er helt sikker. Jeg kan starte motoren kortvarigt, da den kører uden køling. Den spinder som en mis.

Jeg har tjekket ved at pille gearet af og lyse op på enden af krumtappen, mens jeg tørnede svinghjulet med hånden. Den nederste del af krumtappen, hvor stråler er, står helt stille.

Min første tanke var også gearet eller gummiet på skruen, men da jeg så at "sladrestrålen" ikke kom ved opstart, blev jeg først nervøs. - Med god grund desværre smiley

• #3   2. jun 2013 Så fik jeg power head af og fik syn for sagen. Det var sgu ikke særlig opløftende. Krumtappen er ikke knækket, som jeg troede. Det der ikke roterede med var et plastikbøs imellem power head og ben. Til gengæld var der er ikke spor af stråler tilbage pga. tæring smiley Tjek billedet.

Surt show...

Jeg er dog klar til at genopbygge, så må jo se om jeg kan finde en ny krumtap. Hvilke modeller kan jeg bruge dele fra?

profilbillede
  • #4   2. jun 2013 Måske den her fra en 50 hk vil passe? Se billede 4.

http://www.baadgalleri.dk/marked/Motorer/21630-mercury-50-hp-3-stk

• #6   2. jun 2013 De ser faktisk ikke så gale ud. Har dog en anden gearkasse på lager, som jeg kan tage akslen fra, hvis det er.

Ved du hvilke årgange der passer sammen Jens? Jeg har foreløbig læst mig frem til at 50 og 60 hk er samme krumtap.

• #8   3. jun 2013 jeg ved ikke om den passer...men har en defekt motor 70hk 3cyl til at stå uden gearkasse og skjold den kan du hente for 1000- hvis du er intra. den har vist nok revet en cyl men har ikke gidet kikke på det

• #9   3. jun 2013 Okay smiley

Så vidt jeg lige kan læse mig til foreløbig så er det vist kun 50 og 60 hk der passer sammen, men har den da lige i baghovedet!

Har du før set en krumtap der har været så ringe? Synes ikke jeg lige har hørt om det problem før, så den så jeg ikke lige komme...

• #10   3. jun 2013 det ligner ikke noget jeg har set før..den plejer at knække aksel eller oppe i huset

• #11   3. jun 2013 Okay. Underligt at den er så tæret lige der. Troede faktisk at krumtappen var rustfast. Nok bare hærdet og så er det blevet moslet... Jeg kæmpede også med at få gearet af den, da jeg skiftede impel inden den blev smidt på båden. Det tror da fanden smiley

Nå men jeg klør på. Ud at sejle skal den. Indtil videre har jeg været ude med båden 2 gange og har måttet padle i land begge gange. Men som de siger er tredje gang lykkens gang! Det hænger jeg hatten på smiley

Status på projektet er som billedet viser. Det er nu jeg har brug for mekkerens store viden smiley

Hvad er klogt i forbindelse med skift af krumtap? Jeg tænker jo selv nye lejer, pakninger, etc. Er det muligt at få en lille beskrivelse fra eksperten? Kan jeg evt. undgå at skulle have stemplerne ud af cylinderne eller er det den falske fremgangsmåde...?

profilbillede
  • #12   3. jun 2013 du kan godt lade stemplerne side i blokken.. bare husk alle de små nålelejehjul..
    nye lejer og pakdåser har aldrig skadet nogen , men husk på det koster... og hvis der ikke er slør og mislyde er det ikke sikkert det er nødvendigt

• #13   3. jun 2013 Ok. Løsner jeg bare de 6 skruer i bunden af de 3 plejlstænger (2 i hver plejlstang) og så løfter krumtappe af? Er det her at nålelejerne vil skille ad?

Har lidt svært ved lige at lure hvordan den efterfølgende kommer ud af lejet i enden af krumtappen helt ude til venstre. Ser sådan ud.

profilbillede
  • #14   3. jun 2013 Glem det sidste vrøvl jeg skrev. Det er ved at være sent...:-)

Kunne bare lige trække endestykket af.

Når jeg nu finder en anden krumtap kan jeg så skifte mine nuværende lejer over på denne? Synes det ene siger en lille smule, så ved ikke rigtigt endnu. Dem på plejlstængerne vil jeg dog gerne beholde.

Hvad kræver det af værktøj at skifte lejerne i enden af krumtappen?

Sorry de mange spørgsmål...

• #15   4. jun 2013 Har lige brug for et par indspark mere.

Hvilken top er det der skal bruges til boltene ved plejlstængerne? Det er ikke udvendig torx, men noget andet stjerne værk.

Tager lejerne i enden af krumtappen skade, hvis jeg trækker dem af på yderringen? Kan ikke komme til at trække på inderringen.

Overvejer sgu godt nok nogle nye uanset. Fandt et nr. på dem, der hedder SKF 6207 TN9/C3. Må se om de er til at betale for penge.

Til sidst. Hvor kritiske er pakdåserne? Der dannes vel en eller anden form for tryk under stemplerne, som helst skal holdes inde i krumtaphuset.

• #17   4. jun 2013 Næ. Sådan en 12 kantet har jeg ikke. Er det en std. model? En alm. 7 mm top kommer tæt på, men er ikke anvendelig.

Jeg finder nye pakdåser. Det er besluttet!

Hvilket et af lejerne du linker til kan bruges? De hedder jo ikke TN9, men måske det er uden betydning?

• #18   4. jun 2013 De her ligner noget brugbart, men går jo nok ikke langt nok ned i str.

(link fjernet)

• #19   4. jun 2013 det er lige præcis de toppe du skal bruge... eller rettere sagt den mindste af dem

• #20   4. jun 2013 Okay. Skruerne måler bare 7 mm udvendigt, men jeg stoler på dig så smiley

Så mangler jeg vist bare at vælge det rigtige leje!

• #22   4. jun 2013 Ok. Vil jo helst være sikker. Så sjovt er det heller ikke at skille motoren ad smiley

• #23   6. jun 2013 Så fik jeg handlet dette i Biltema

(link fjernet)

men men.

Det passer sgu ikke. Den mindste er for lille og næste str. for stor. Forstår heller ikke helt betegnelserne for størrelserne. 8 mm 5/16" E10.

Hvor finder jeg ud af hvad der præcist passer? Irriterende at skulle gætte sig frem.

• #24   6. jun 2013 sært..det er da de toppe jeg bruger..både til omc og mercury

• #27   6. jun 2013 Måske nok men vil gerne være sikker. Er der ikke et sted det kan slås op?

Alternativt Mekanikles. Har du mulighed for at tjekke hvad der står på den top af dine der passer? Så vil jeg lige åbne pakken igen og dobbelttjekke...

• Mikael N
    Mikael N Tilmeldt:
    jan 2012

Både: 1 Emner: 3 Svar: 40
    #28   7. jun 2013 Et godt råd skal du lige ha med på vejen herfra smiley årsagen til din krumtap er tæret er nok fordi den ikke er blevet smurt den skal ha noget godt fedt på strålerne !

• #29   13. jun 2013 Tak for rådet. Jeg havde også smurt det godt med fedt efter jeg skiftede impel. - Det havde tidligere ejer så bare ikke...

Update. Jeg har købt en anden krumtap, som jeg har skilt ad og pudset af på alle anlægsflader til lejerne. Men. Ved det ene af de midterste støtte lejer er der nogle små spor efter gravrust. Jeg er med på, at det ikke er optimalt, men det er hvad jeg har at gøre med. Vil det have væsentlig betydning for levetiden på lejet. Hvis ja, hvad kan jeg forvente?

Jeg har taget et par billeder, men det er svært at se ordentligt.

profilbillede
  • #30   13. jun 2013 Og et mere

profilbillede
  • #31   13. jun 2013 kan du evt polere det .. hvis ja godt ..hvis nej.. der kan sejles med den. du skal bare være obs på vibrationer og risiko for sammenbrud med tiden
    det vil nok nedsætte levetiden men risikoen for at det sker i din tid er ikke så stor.
    det er værst hvis det er et af endelejerne

• #32   13. jun 2013 Okay. Det er heldigvis et af midterlejerne. Endelejerne er jo også af den alm. type, hvor inderringen følger lejet. Der sætter jeg nye på. Jeg satser på et par alm. C3 lejer uden glasfiberarmeret plast. Så vidt jeg har læst mig frem til, er det typisk til ræs med mange omdrejninger, at man bruger dem.

Jeg kan ikke polere det væk. Den har fået en omhyggelig omgang med smergellærredet. Det er simpelthen små fordybninger i anlægsfladen pga. rust. Skal det væk taler vi min. et par tiendedele og så snakker vi en helt anden omgang...

• #34   14. jun 2013 Ingen tvivl om at det var nr. 1 med en krumtap der var helt i orden. Men hvis Mekanikles har ret mht. holdbarhed, så ryger den på og så ser vi.

De 2 brune streger en genskin fra lyset i værkstedet. Området med små fordybninger ligger lige under stregerne. På det første billede er det anlægsfladen til venstre der er ramt.

• #35   26. jun 2013 Opdatering.

Nye endelejer og pakdåser til krumtap er indkøbt. Også en pakning til samlingen mellem power head og "mellempladen". Ved ikke lige hvad den kaldes.

I samme ombæring skifter jeg gearet ud til det som fulgte med motoren hvorfra jeg tog krumtappen, da olien jeg tappede af det gl. gear ikke var for pæn.

På det nye gear sidder der en lille slange i forenden. Hvad er den til?

profilbillede
  • #36   26. jun 2013 Et spm. mere. Da jeg købte delene hos K-Marine, talte jeg med deres mekaniker. Han rådede mig til en ny pakning som beskrevet ovenfor.

Hvad med samlingen mellem "mellempladen" og selve benet? Den pakning nævnte han ikke. Er det ok med flydende pakning her eller skal jeg snitte en pakning selv?

Beklager billedkvaliteten.

profilbillede
  • #37   26. jun 2013 Og sidste...

Hvordan vurderes det om gummisamlingerne mellem ben og beslag er færdige? Sådan ser mit det ene ud. Lille revne fortil.

profilbillede
  • #38   26. jun 2013 1.. den lille slange er til tryklog
    2 man kan godt bruge flydende pakning, bare det er højtemp
    3 kan du trække bolten ud er de færdige

• #39   26. jun 2013 1. Tak
    2. Tak
    3. Tak

smiley

Tryklog. Hmm. Vil det sige, at hvis jeg fører slangen videre op til et instrument som dette

http://marinelageret.dk/elektronik-instrumenter-vhf-mm-171/instrumenter-300/faria-instrumenter-301/faria-tryklog-0-30-knob-14141.html

så har jeg en fartmåler i båden?

• #40   26. jun 2013 ja..en upræcis af slagsen men ja

• #41   26. jun 2013 Led mig gerne til en præcis så:-)

• #42   27. jun 2013 De findes ikke i tryklog. Så skal du have en gps baseret

• #43   28. jun 2013 Jeg var lige ude og løsne de 2 øverste gummiophæng. Har besluttet lige at hive benet af og tjekke ophængene nu hvor det hele er skilt ad. Burde benet ikke sidde løst, når møtrikken er pillet af? Altså den der sidder inde i ophænget. Er det normalt det ruster sammen, så der bare skal tages ved?

• #44   28. jun 2013 det vil altid være noget øv.. ligemegte hvad... om det ruster eller irrer

• #45   29. jun 2013 Okay. Jeg var bare i tvivl om de 4 bolte der holder selve gummidelen skulle løsnes.

Jeg må udøve noget kvalificeret vold smiley

• #46   29. jun 2013 de skal løsnes

• #47   29. jun 2013 og du er helt sikker på at nogen af dem knækker

• #48   29. jun 2013 Hmm. Ok. Jeg prøver at se. Har et ekstra ben liggende jeg kan tage stumper fra.

• #49   29. jun 2013 Du fik ret. De følger sgutte lige med af... Det ene af de 2 øverste ophæng er flækket i alu'en, sådan som billedet ovenfor viser. I den anden side er en af "kanalerne", som skruen går i smuldret væk. Har kun fået 3 ud af de 6 skruer ud. Resten sidder bare fast. Der er nogle udfordringer i sådan nogle gl. motorer!

De nederste ophæng ser ok ud. Overvejer godt nok bare at lade det være...

• #50   29. jun 2013 Er det bare et frihul ved de nederste ophæng? Alle skruer og møtrikker er ude, og har prøvet at skrue den store bolt ud, men som alt andet falder det jo ikke bare fra hinanden...

profilbillede
  • #51   29. jun 2013 Prøv at finde noget tegning på nettet.
    Den store Bolt er irret fast hele vejen igennem . Varme er vejen frem. Men det er ikke sundt for gummibøsningerne

• #53   29. jun 2013 Måske Jens. God idé! Hvis altså det er et frihul. Det tror jeg nu det er...

• #54   29. jun 2013 Narh. Var lige ude at kigge. Der er ikke plads til en aftrækker pga. selve motorbeslaget. Det må blive varme.

• #55   29. jun 2013 ku jeg godt ha sagt

• #56   30. jun 2013 Så blev der varmet på sagerne og udført noget velplaceret vold. Ufatteligt at det kan arbejde sig sådan sammen i et frihul. Må bare konstatere, at der sker noget, når der tilsættes saltvand smiley
    Nu er det "nye" ben strippet for de gl. ophæng. De øverste ophæng er af en anden type end dem der sidder på det originale ben. Jeg antager, at det er uden betydning. Men det ligger fast, at der skal findes 2 nye gummiindsatser. De havde før haft det bedre.

Sådan så de øverste ud på det "nye" ben.

profilbillede
  • #57   30. jun 2013 det ligner en tur til den lokale marine pusher eller et køb i usa

• #58   30. jun 2013 Det blev en tur forbi www.mercuryparts.dk / K-Marine smiley

Der er ikke noget at sige til, at det kan være dyrt med en ældre motor, sådan som tingene tager skade af elementerne. Man burde jo starte med at skille en ny motor ad, så snart den forlader fabrikken og så smøre det hele ordentligt ind i fedt. Der er jo intet at spore nogen som helst steder. Så skal det altså blive svært at skille tingene ad smiley Ikke at det havde hjulpet på ovennævnte ophæng smiley Kun adskillelsen.

• #59   30. jun 2013 er ved at lave en motor fra 72... den har stået gemt væk i en kælder i 20 år.... de havde hovedrenoveret den inden den blev sat væk.... har ikke knækket en bolt endnu... så man kan være heldig

• #60   30. jun 2013 De fleste bolte på min har også været til at få af. Der har tydeligvis været rodet med den før. Det er værre med den jeg tager dele fra. Og tror faktisk den er nyere.

• #61   4. aug 2013 Update...

Motoren er nu samlet og prøveopstartet i indkørslen. Den kørte lang tid på starteren inden den sprang i gang. Den havde svært ved at trække benzinen frem. Tændrørene på både 1 og 3 var tørre...

Herefter startede den fint og stod vel et par min. i tomgang. Den lyder rigtig fint, så det er jo dejligt smiley Tænker på den nye krumtap og lejer.

Smuttede så til havnen for en prøvetur. Startede med det samme, men efter et min. i tomgang kunne jeg høre, at den stille og roligt døede pga. benzinmangel. Fik den i gang et par gange, men opgav til sidst, da den hver gang døede efter et minut el. to smiley

Jeg er ret sikker på, at det skyldes mangel på benzin. Filteret er fyldt, men tændrørene tørre.

Kom lige med jeres bedste staldtips til hvordan jeg systematisk indkredser problemet! smiley Skal siges, at inden hovedreparationen kørte den fint mht. benzinen...

• #63   4. aug 2013 Synes ikke at det føltes som om at jeg kunne holde liv i den ved at pumpe bolden. Som sagt stod der også benzin i filteret.

Karburatorer blev renset ifm. klargøring inden sæsonen.

Kompressionstest sidste år sagde ca. 10 bar på alle 3. Har ikke lavet en for nyligt. Må lige se på det med friske øjne i morgen...

• #65   5. aug 2013 Dooooh

Det hjalp lige at få et par friske øjne på det. Da jeg monterede luftfilterkassen havde jeg klemt benzinslangen flad imellem den og blokken... Fjols

Nu springer den igang og venter bare på en test-tur smiley

• #66   9. aug 2013 Så blev den testet af. Kørte super:-D

Den skubber båden afsted med 24 knob.

http://www.baadgalleri.dk/video/diverse_baad/2426-mercury_60_hk_med_ny_krumtap?status=1

Tak for jeres hjælp!

Kommentér på:
Min krumtap er nok knækket

Annonce