{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.068 visninger | Oprettet:

Jakob P
Jakob P
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

90 hk Force motor yder ikke som den skal! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!
Har lige fået fat i en Bayliner capri speedbåd. Båden er super.
Der er dog et problem.
Den har en 90 hk Force motor som entelig går/sejler godt. Den yder dog ikke som den skal af en 90 hk motor. Den sejler maks. 38 km/T (20 knob) Hvilket jeg finder meget mærkeligt. Hvad kan problemet være?

Vh. Jakob

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  90 hk Force motor yder ikke som den skal!
  • #1   17. jun 2013 Hvor mange omdrejninger går den? Måske du skal have en mindre pitch på propellen..

• #2   17. jun 2013 Ham her sejler 35 knob med en tusse gammel 85 HK motor
    http://www.youtube.com/watch?v=n2-boI-yDfc

Så et eller andet er galt med din.
    Defekt skrue, forkert trim, forkert skrue....................eller ?

• Jakob P
    Jakob P Tilmeldt:
    jun 2013

#3   17. jun 2013 Den går med 4-5000 omdrejninger hvilket burde være fint ikke?

• Jakob P
    Jakob P Tilmeldt:
    jun 2013

#4   17. jun 2013 Hvordan finder jeg ud af om det er skruen der er forkert? (er rookie)

• #5   17. jun 2013 1 få lavet kompressionstest på motoren...
    umiddelbart mener jeg den skal op omkring 5500 ved fuld gas, men det må du lige finde ud af
    2 prøv en mindre propel... hvis en mindre propel giver mere fart er din propel simpelthen for stor(i forhold til hvad motoren kan trække i den stand den nu engang er i)
    hvis motoren ellers lyder sund og går fint tror jeg såmænd kun det er propellen den er gal med

• #6   17. jun 2013 4000- 5000 omdrejninger var lidt af et "gap" smiley
    Men det lyder som om din propel har for kraftig stigning.. Alt efter hvad producenten siger din motor skal gå med på fulde omdrejninger hvilket kan svinge fra omkring 5500 til 6300 rpm.. Hvis du fx. Sejler med en pitch 19 Idag skal du regne frem til at hvergang du går en ned i pitch, vil du få 200-300 rpm mere ud af motoren.. Men det skal passe nogenlunde, spørg om der ikke er nogen her som kan hjælpe dig med det. Jeg har mødt massere af venlige mennesker der har diverse propellen på lager så du kan prøve inden du investerer.. 4000 omdrejninger ved fuld gas lyder ikke godt, og din motor sejtrækker = ikke godt.. På den anden side må den heller ikke tage for mange rpm, det svarer til at køre i 1. Gear i din bil..

• #7   17. jun 2013 hvad bruger du til at måle farten med?

• Jakob P
    Jakob P Tilmeldt:
    jun 2013

#8   17. jun 2013 Okay mange tak for svarende! Bruger GPS i og speedometer i båden.

Jeg vil prøve at få købt en kompresionsmåler og se om alt er okay der. derefter vil jeg forsøge at låne en mindre propel et sted for at teste mig frem.

• #9   17. jun 2013 (link fjernet)
    de småpenge kan være givet meget godt ud...også til fremtidige bådkøb smiley

• #10   17. jun 2013 hvad stigning (pitch) har din nuværende skrue?

• Jakob P
    Jakob P Tilmeldt:
    jun 2013

#11   17. jun 2013 Ved ikke hvilket stigning der er på den nuværende. hvordan finder jeg ud af det?

• #12   17. jun 2013 Nogen gange kan man være heldig det står på propellen.
    Prøv at kigge godt efter om der ikke står noget fx. 15x19.
    Det første tal er diameter og det andet er pitch..

• #13   17. jun 2013 Manual for en 90HK Force siger 4750-5250 rpm. ved fuld gas. Og det skal du holde dig inden for.
    Du oplyser 4000 til 5000 ved fuld gas, det må du da kunne aflæse lidt bedre. Der er jo mega forskel mellem 4000 og 5000 rpm.

• #14   17. jun 2013 @ Kim det var godt nok ikke mange rpm.. Men hvis det er det som er foreskrevet må det jo være sådan smiley

• Jakob P
    Jakob P Tilmeldt:
    jun 2013

#15   17. jun 2013 Okay. Tak for det Jens.

Kim C: Ja det kan jeg også godt, har bare ikke lige kigget så godt efter da jeg var ude i dag. men smider den nok i, i morgen igen så jeg kan få det fastlagt præcis smiley

• #16   17. jun 2013 Fuld gas og aflæs omdrejninger.
    Har du power trim på, så prøv at lege med det, og se om det giver noget fart.
    Er båden "røv-tung" når du sejler fuld gas ?

• #17   18. jun 2013 hmmmmmm både spørgsmål og svar herinde bliver da mere og mere underlige ????? hvis båden sejler 20 knob med ca 5000 rpm så giver det da meget lidt eller ingen ting at sætte en mindre prop på ???
    Hvordan ser båden ud i bunden er den glat eller begroet ?
    er det en trailerbåd eller ligger den fast i vandet

• #18   18. jun 2013 Hasse.. Han siger 4000 - 5000 rpm. Det er da en pæn stor forskel..
    Hvis det er 5000 er det næppe propellen, men 4000 kan det jo godt være smiley

• Jakob P
    Jakob P Tilmeldt:
    jun 2013

#19   18. jun 2013 Jens N: Lige præcis. jeg har ikke fået det aflæst ordentlig. Regner jeg med at gøre i dag/i aften. og det er en "trailerbåd" bunden ser fin ud.

• #20   19. jun 2013 OK båden er ren i bunden så langt så godt.

Hvis motoren kører med 4000 rpm og du sætter en 1 " mindre propel på så vil du få ca 250 rpm mere men propellen vil skubbe mindre eller MÅSKE den samme mængde vand så dette vil ikke give en skid mere fart MEEEEN hvis der ikke er fuld kompression på motoren vil den sagtens kunne komme op på 5000 rpm men den vil bare ikke have nogle kræfter.
    Jeg tror mere på Steffen`s ide`om at det måske er kompressionen den er gal med
    for hvis der er ingen eller dårlig kompression på så yder den jo ikke 85 hk men måske kun 50 og så passer det jo allerede DER meget bedre med 20 knob
    så START med en kompressions test
    MVH Hasse

• Thomas K
    Thomas K Tilmeldt:
    nov 2009

Følger: 1 Svar: 14
    #21   20. jun 2013 Glem Hasse N´s kommentar, det er ikke korrekt. En propel på en bådmotor har jo ikke en lineær effektkurve, det er altså ikke sådan at en motor på 100 heste "afgiver" 20 HK ved 1000 omdrejninger og 100 ved 5000.
    Med minimal last af båden og fuld gas skal man lige netop nå det maksimale omdrejningstal, så spiller det. For få omdrejninger = mindre stigning (som angivet tidligere ca. 300 rpm/tomme). Du kan jo se om du kan finde en effektkurve for en Force motor, ved 4000 rpm yder den jo langt mindre end 90 HK.
    Se evt denne link:

http://www.evinrude.com/Content/Pdf/en-US/PropSelectionGuide_766315.pdf

Men har du tjekket om båden evt. har taget lidt på? Der er ikke vand i skroget nogle steder? Opdriftmiddel der har suget vand?
    Og sidder motoren i den rigtige højde? Hvis kavitationspladen stikker for dybt er det også noget skidt.
    Held og lykke med fejlfindingen smiley

• #23   20. jun 2013 arr kompressionstesten tager også lidt højde for ventilerne, men ja det er ikke en komplet diagnose, men hvis den har meget lav kompression er der ingen grund til at investere i anden propel, for så skal der som minimum nye stempelringe til.
    men den kan jo sagten have en problem med tænding eller benzintilførsel selvom kompressionen er i orden.
    som sagt tidligere alt afhænger af hvad omdrejninger han sejler med nu kontra hvad der anbefales... jo tættere man kan ligge på max jo bedre, gerne med 2 i båden og så lukke lidt af når man sejler alene, istedet for at have fart alene og så sejtrække når der er 4 i båden

• #24   20. jun 2013 ATT Thomas K
    -Hvad er det du skriver Kloge Åge ???
    Hvis der er dårlig kompression på 1 eller flere cyllindre så kan den da muligvis godt komme op i omdrejninger men har bare ingen kræfter ???
    Hvor helvede har du din viden fra ? du som ikke engang har nogen båd oprettet

• #25   20. jun 2013 Ahh.. En motor uden kompression komme næppe op i omdrejninger med mindre den ikke er sat i gear? Eller er jeg helt galt på den?
    Lad os lige holde "kammertonen" vi spørger på forummet for at lære..
    Ps. Jeg ved ikke meget om motorer, men mangler der kompression kan båden ikke trække, men sagtens tage rpm i fri gear..

• #26   20. jun 2013 hej jens N JA vi spørger på forummet for at lære men der er fandme mange kloge åger herinde efterhånden som giver misvisende svar
    men hvis manden nu bare starter med at tage en kompressions test så er den ude af verden og så kan vi komme videre

• Thomas K
    Thomas K Tilmeldt:
    nov 2009

#27   20. jun 2013 Att hasse

Jeg har min viden fra universitetet, hvor jeg uddannede mig til ingeniør, faktisk med speciale i kraftværksteknik. Nu er en skibspropel jo beslægtet med en kaplan turbine så jeg gætter på at min teoretiske viden om effektkurver for propeller er over gennemsnittet smiley
    Og tro mig, der er en ganske nøje sammenhæng imellem effektafgivelsen fra en propel og dens omdrejningstal. En motor kan altså ikke tage omdrejninger uden at trække ( med mindre motoren er i frigear ). Det samme gælder iøvrigt for motoren, her er der også en veldefiineret effektkurve, hvor den afgivne effekt afhænger af omdrejningstallet. Hemmeligheden består så bare i at finde den kombination af propel og motor hvor propellens afgivne effekt svarer til motorens ved maks omdrejninger.

Har i øvrigt ejet en del både gennem årene, pt. har jeg skam to stk. de benyttes dog primært til fiskeri. Jeg er egentligt temmeligt ligeglad med hvad andre mener om mine både så jeg har ikke rigtigt gidet at oprette dem.

• #28   20. jun 2013 Att. Thomas
    Jeg er udmærket klar over at en propel ikke bare er en propel se mine både så forstår du sikkert hvad jeg mener så
    OK men lad os nu se hvad den kompressionstest siger så tager vi den derfra
    MVH Hasse

• Thomas K
    Thomas K Tilmeldt:
    nov 2009

#29   21. jun 2013 Vi er såmænd nok enige når det kommer til stykket smiley
    Det der taler imod propeller er jo at den tidligere ejer skulle have sejlet med en motor der ikke ydede godt i mange år, det er måske ikke sandsynligt.
    En anden fejl jeg selv har oplevet er en dårlig termostat, det kan betyde at motoren ikke bliver driftvarm og kører med en for fed blanding. Og så er det jo også muligt at der er dårlig kompression.

• #30   21. jun 2013 Ja det bliver da spændende hvad fejlen er og jeg HÅBER da at ejeren kommer med et FACIT når fejlen er fundet.
    rigtig god dag til jer alle
    MVH Hasse

• John M
    John M Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 1 Svar: 2
    #31   21. jun 2013 Hej Jakob

Inden du køber ny propel og test udstyr, bør du kontrollere at fuldgas på håndtag også er fuldgas på motor, der kan være flere grunde til at håndtag og motor ikke er synkron. det kunne være en far der ikke vil have at de unge til at sejler 35 knob på Skanderborg sø smiley . dårlig montering, slitage, osv.

MVH

John

• #32   21. jun 2013 att:John M
    Godt råd og *UPS den havde vi andre ikke lige tænkt på men det er jo helt klart en fordel med flere "øjne" der kikker når det driller.
    MVH Hasse

• #33   21. jun 2013 Hehe John.. Den skal jeg huske når ungerne bliver store nok til at have båd smiley

Kommentér på:
90 hk Force motor yder ikke som den skal!

Annonce