2.068 visninger
|
Oprettet:
90 hk Force motor yder ikke som den skal! {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen!
Har lige fået fat i en Bayliner capri speedbåd. Båden er super.
Der er dog et problem.
Den har en 90 hk Force motor som entelig går/sejler godt. Den yder dog ikke som den skal af en 90 hk motor. Den sejler maks. 38 km/T (20 knob) Hvilket jeg finder meget mærkeligt. Hvad kan problemet være?
Vh. Jakob
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
http://www.youtube.com/watch?v=n2-boI-yDfc
Så et eller andet er galt med din.
Defekt skrue, forkert trim, forkert skrue....................eller ?
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
umiddelbart mener jeg den skal op omkring 5500 ved fuld gas, men det må du lige finde ud af
2 prøv en mindre propel... hvis en mindre propel giver mere fart er din propel simpelthen for stor(i forhold til hvad motoren kan trække i den stand den nu engang er i)
hvis motoren ellers lyder sund og går fint tror jeg såmænd kun det er propellen den er gal med
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
Men det lyder som om din propel har for kraftig stigning.. Alt efter hvad producenten siger din motor skal gå med på fulde omdrejninger hvilket kan svinge fra omkring 5500 til 6300 rpm.. Hvis du fx. Sejler med en pitch 19 Idag skal du regne frem til at hvergang du går en ned i pitch, vil du få 200-300 rpm mere ud af motoren.. Men det skal passe nogenlunde, spørg om der ikke er nogen her som kan hjælpe dig med det. Jeg har mødt massere af venlige mennesker der har diverse propellen på lager så du kan prøve inden du investerer.. 4000 omdrejninger ved fuld gas lyder ikke godt, og din motor sejtrækker = ikke godt.. På den anden side må den heller ikke tage for mange rpm, det svarer til at køre i 1. Gear i din bil..
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Jeg vil prøve at få købt en kompresionsmåler og se om alt er okay der. derefter vil jeg forsøge at låne en mindre propel et sted for at teste mig frem.
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
de småpenge kan være givet meget godt ud...også til fremtidige bådkøb
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
Prøv at kigge godt efter om der ikke står noget fx. 15x19.
Det første tal er diameter og det andet er pitch..
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Du oplyser 4000 til 5000 ved fuld gas, det må du da kunne aflæse lidt bedre. Der er jo mega forskel mellem 4000 og 5000 rpm.
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Kim C: Ja det kan jeg også godt, har bare ikke lige kigget så godt efter da jeg var ude i dag. men smider den nok i, i morgen igen så jeg kan få det fastlagt præcis
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Har du power trim på, så prøv at lege med det, og se om det giver noget fart.
Er båden "røv-tung" når du sejler fuld gas ?
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.472
Hvordan ser båden ud i bunden er den glat eller begroet ?
er det en trailerbåd eller ligger den fast i vandet
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
Hvis det er 5000 er det næppe propellen, men 4000 kan det jo godt være
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.472
Hvis motoren kører med 4000 rpm og du sætter en 1 " mindre propel på så vil du få ca 250 rpm mere men propellen vil skubbe mindre eller MÅSKE den samme mængde vand så dette vil ikke give en skid mere fart MEEEEN hvis der ikke er fuld kompression på motoren vil den sagtens kunne komme op på 5000 rpm men den vil bare ikke have nogle kræfter.
Jeg tror mere på Steffen`s ide`om at det måske er kompressionen den er gal med
for hvis der er ingen eller dårlig kompression på så yder den jo ikke 85 hk men måske kun 50 og så passer det jo allerede DER meget bedre med 20 knob
så START med en kompressions test
MVH Hasse
nov 2009
Følger: 1 Svar: 14
Med minimal last af båden og fuld gas skal man lige netop nå det maksimale omdrejningstal, så spiller det. For få omdrejninger = mindre stigning (som angivet tidligere ca. 300 rpm/tomme). Du kan jo se om du kan finde en effektkurve for en Force motor, ved 4000 rpm yder den jo langt mindre end 90 HK.
Se evt denne link:
http://www.evinrude.com/Content/Pdf/en-US/PropSelectionGuide_766315.pdf
Men har du tjekket om båden evt. har taget lidt på? Der er ikke vand i skroget nogle steder? Opdriftmiddel der har suget vand?
Og sidder motoren i den rigtige højde? Hvis kavitationspladen stikker for dybt er det også noget skidt.
Held og lykke med fejlfindingen
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
men den kan jo sagten have en problem med tænding eller benzintilførsel selvom kompressionen er i orden.
som sagt tidligere alt afhænger af hvad omdrejninger han sejler med nu kontra hvad der anbefales... jo tættere man kan ligge på max jo bedre, gerne med 2 i båden og så lukke lidt af når man sejler alene, istedet for at have fart alene og så sejtrække når der er 4 i båden
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.472
-Hvad er det du skriver Kloge Åge ???
Hvis der er dårlig kompression på 1 eller flere cyllindre så kan den da muligvis godt komme op i omdrejninger men har bare ingen kræfter ???
Hvor helvede har du din viden fra ? du som ikke engang har nogen båd oprettet
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
Lad os lige holde "kammertonen" vi spørger på forummet for at lære..
Ps. Jeg ved ikke meget om motorer, men mangler der kompression kan båden ikke trække, men sagtens tage rpm i fri gear..
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.472
men hvis manden nu bare starter med at tage en kompressions test så er den ude af verden og så kan vi komme videre
nov 2009
Følger: 1 Svar: 14
Jeg har min viden fra universitetet, hvor jeg uddannede mig til ingeniør, faktisk med speciale i kraftværksteknik. Nu er en skibspropel jo beslægtet med en kaplan turbine så jeg gætter på at min teoretiske viden om effektkurver for propeller er over gennemsnittet
Og tro mig, der er en ganske nøje sammenhæng imellem effektafgivelsen fra en propel og dens omdrejningstal. En motor kan altså ikke tage omdrejninger uden at trække ( med mindre motoren er i frigear ). Det samme gælder iøvrigt for motoren, her er der også en veldefiineret effektkurve, hvor den afgivne effekt afhænger af omdrejningstallet. Hemmeligheden består så bare i at finde den kombination af propel og motor hvor propellens afgivne effekt svarer til motorens ved maks omdrejninger.
Har i øvrigt ejet en del både gennem årene, pt. har jeg skam to stk. de benyttes dog primært til fiskeri. Jeg er egentligt temmeligt ligeglad med hvad andre mener om mine både så jeg har ikke rigtigt gidet at oprette dem.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.472
Jeg er udmærket klar over at en propel ikke bare er en propel se mine både så forstår du sikkert hvad jeg mener så
OK men lad os nu se hvad den kompressionstest siger så tager vi den derfra
MVH Hasse
nov 2009
Følger: 1 Svar: 14
Det der taler imod propeller er jo at den tidligere ejer skulle have sejlet med en motor der ikke ydede godt i mange år, det er måske ikke sandsynligt.
En anden fejl jeg selv har oplevet er en dårlig termostat, det kan betyde at motoren ikke bliver driftvarm og kører med en for fed blanding. Og så er det jo også muligt at der er dårlig kompression.
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.472
rigtig god dag til jer alle
MVH Hasse
maj 2013
Følger: 1 Svar: 2
Inden du køber ny propel og test udstyr, bør du kontrollere at fuldgas på håndtag også er fuldgas på motor, der kan være flere grunde til at håndtag og motor ikke er synkron. det kunne være en far der ikke vil have at de unge til at sejler 35 knob på Skanderborg sø
MVH
John
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.472
Godt råd og *UPS den havde vi andre ikke lige tænkt på men det er jo helt klart en fordel med flere "øjne" der kikker når det driller.
MVH Hasse
aug 2007
Følger: 9 Følgere: 10 Både: 1 Emner: 22 Svar: 314
90 hk Force motor yder ikke som den skal!