{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.399 visninger | Oprettet:

El problem - batteri aflader {{forumTopicSubject}}

Hej.
Endnu en gang brug for noget hjælp herfra smiley

Mit batteri aflader og jeg kan ikke finde ud af hvorfor.
Jeg har været ude for at finde synderen men uden held.
Tror ampere-meterfunktionen i mit multimeter er røget. Kunne ihvertfald ikke måle ampere. Kun volt.

Det jeg dog fandt ud af er, at når mit afbryderpanel står med alle knapper "off", er der en spændingsforskel på 0.35 V. Dette måler jeg ved at have taget plus ledning af batteri og holder multimeter på denne samt på batteriets minus.
Det skal der vel ikke være?
Når jeg tænder hvilken som helst af afbryderkontakterne til "on" (selvom den jo ikke får strøm, da plusledning er taget af batteri), så forsvinder spændingsforskellen. Er der noget jeg overser her?

En "finding" var at hvis jeg tog strømmen fra radioen, gik spændingen ned til 0.08 V. Er det ok?
Det galt ikke hvis jeg kun tog plus eller minus fra radio. Kun ved begge afmonteret.

Har I nogle gode ideer til problemet?

Forøvrigt: På afbryderpanelet afbryder jeg for minus.

På forhånd tak.
Mvh. Asger


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  El problem - batteri aflader
  • #1   1. aug 2013 hvor længe er den om at tømme batteri... din radio kræver jo en lille smule for at opretholde dine indstillinger/ kanaler mv.. normalt sidder der en sikring i dit multimeter hvis den er gået virker de små måleområder ikke... har du husket at flytte den ene ledning til Amp måling

  • #2   1. aug 2013 det er derfor vi andre har en hoved afbryder i båden som vi slukker for når vi ikke bruger båden

  • #3   1. aug 2013 Hej.
    Tror ikke jeg forstår:
    hvad du siger ledning til Amp måling?
    men radioen får jo ikke strøm, når jeg afbryder minus på mit kontaktpanel...?
    sætter du bare en hovedafbryder på plusledningen?
    Mvh


  • #4   1. aug 2013 på dit multimeter sider der normalt 4 huller minus,volt 0-200mA 10Amp

    din radio har 3 led til strøm stel(sort), +12v(gul) og tænding(rød). de 2 første er til memory den sidste tænder radio når nøglen drejes



    nu sidder min hoved afbr på minus led . men det er kun fordi jeg har 2 batt med skillerelæ og den bruger + til at skifte mellem batt
    du kan sætte en hoved afbr på + eller - alt efter hvad du lyster ,, bare den afbryder dit batt fra resten


  • #5   1. aug 2013 Smid denne her på.
    (link fjernet)


  • #6   1. aug 2013 hej.
    tak.
    Det vil jeg gøre.
    Men det burde vel ikke være nødvendigt når jeg afbryder minus i mit kontaktpanel?
    Forstår ikke hvorfor den fortsat kan aflade...?


  • #7   2. aug 2013 På med den billigere hovedafbryder, så er du sikker.
    Du afbryder jo ikke stel ned til motoren, så stel kan vel køre denne vej rundt via en evt. omdrejningstæller og din gas/gear boks, og så give den afladning du har ??


  • #8   3. aug 2013 Skal jeg afbryde både plus og minus for at være sikker på der ikke er nogen afladning?
    Nu tænker jeg at køre det sådan:
    1) strøm (+/-) fra ensretter sidder fastmonteret på batteri.
    2) strøm (+) der går videre fra batteri til lys,radio, instrumenter afbryder jeg med en hovedafbryder.
    3) minus er ikke afbrudt før kontaktpanel, der tænder lys, radio, instrumenter MEN disse kan først tændes efter hovedafbryder også er tændt....

    Lyder det rigtigt?
    Mvh


  • #10   4. aug 2013 jep, det vil jeg gøre!
    Et sidste spørgsmål... (eller 3)

    1) Kan man få en anden slags med lampe? (så man kan se om den er slukket eller tændt. Jeg bruger den ikke som "nøgle" da der ikke er el-start).
    2) og på samme måde; hvorfor skal den være så kraftig. Kan jeg ikke blot bruge en "normal" afbryder m. lampe?
    3) Skal jeg sætte mit kontaktpanel (hvor der også er sikringer til hver kontakt) efter eller på den anden leder/ minus? Dvs. hvis jeg nu afbryder + med hovedafbryderen. Skal jeg så sætte mit kontaktpanel til at afbryde minus eller plus?

    Mvh. Asger


Kommentér på:
El problem - batteri aflader

Annonce