{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.999 visninger | Oprettet:

Anders C
Anders C
Tilmeldt:
24. apr 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14

Motorkobling problem {{forumTopicSubject}}

Godaften alle sammen!

Ordbrug:
Det jeg kalder "motorkobling" er det stykke, man indfører drevet i for at skabe forbindelse mellem drev og motor.

Baggrundsinfomation:
Jeg har besluttet mig for at skifte min gamle OMC 5.0 motor ud med en OMC 5.7, i en gammel Bayliner jeg er igang med at renovere.
Da jeg modtog 5.7 opdagede jeg, at motorkoblingen ikke var den samme som på den gamle - hvilket gør det umuligt at koble motoren sammen med drevet.
Derfor ville jeg blot tage den gamle kobling, og skifte den ud med den nye.

Problemstilling:
Da jeg ville flytte motorkoblingen fra 5.0 over på 5.7, passede den ikke. Hullerne som boltene skal igennem har vidt forskellige afstande. Jeg har vedhæftet et billede heraf.

Løsning 1:
Køb en ny kobling som passer.
Problem er dog, at jeg ikke ved hvordan jeg kan være sikker på at den både passer til drev og boltafstand. Og det er her jeg tænkte I måske kunne hjælpe??
Jeg har kigget på følgende link: http://www.nytdrev.dk/servicedele___klik_her_motorkobling-c-479_147_293.html

Løsning 2:
Få en smed til at gøre hullerne i den gamle kobling ovale, så afstanden passer. Dette kan dog mindste styrken i metallet(eller hvad?).
Denne metode er umiddelbart den hurtigste og billigste vej.

Løsning 3:
Hvis et bedre alternativ kendes, er jeg meget lydhør.

På forhånd tak, og må I have en rigtig god aften.

Venlig Hilsen
Anders Christensen


Kommentarer på:  Motorkobling problem
  • #1   24. aug 2013 Hvor gammel en den 5.7´er du skal have i båden ?

  • Anders C
    Anders C Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
    #2   24. aug 2013 Den er fra 86. smiley

  • #3   24. aug 2013 Er det en 86´er, er den med to-delt bagerste krumtapspakdåse.
    Hvor gammel var den gamle 5.0´er ?
    Der findes to typer motorkobling til 5.7´eren fra 86....


  • #4   24. aug 2013 Hvad er støbenummeret på motoren ved koblingshuset ?

  • Anders C
    Anders C Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
    #5   25. aug 2013 Hej Rolf,
    Mange tak for din interesse i at hjælpe mig med problemet.
    Desværre ved jeg ikke meget om den gamle motor. Jeg har et nummer på blokken som hedder: 627. Selve båden er fra 89, så vidt jeg er informeret.

    Når du efterspørger støbenummeret på motoren ved koblingshuset, så er jeg ikke helt sikker på hvad du ønsker. Jeg har fundet et nummer på bagsiden af blokken, i samme retning som koblingshuset, som hedder 207.
    Billede heraf er vedhæftet.


    profilbillede
  • #6   25. aug 2013 Hvis nogen kan hjælpe dig, så et det Rolf smiley

  • #7   25. aug 2013 Hvad er støbenummeret på 5.7´eren ?
    Støbenummeret 627 er en 5.0´er produceret i perioden 1986 - 1995.
    Kan yde imellem 200 - 230 HK med karburator.
    Står der et varenummer på den gamle motorkobling som ikke passer ? Kan du evt. tage et billede af den fra forsiden og siden af ?


  • Anders C
    Anders C Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
    #8   25. aug 2013 Annoncen fra ham jeg købte den af hed følgende: "COMPLETE OMC V-8 350 ENGINE" - så muligvis støbenummeret kan være 350?
    Ellers så tager jeg ud og kigger med det samme, hvis du skal bruge det - har dog lige en lille køretur på 20 min.
    Støbenummeret på det gamle koblingshus er: 984290
    Billede af koblingshuset er vedhæftet.




    profilbillede
  • Anders C
    Anders C Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
    #9   25. aug 2013 Billede forfra det gamle koblingshus.

    profilbillede
  • #10   26. aug 2013 De sidste to billeder du har vedhæftet er ikke et koblingshus, men en motorkobling..:)
    Hvis den vedhæftede motorkobling har varenummer 984290 og den ikke passer, så skal du bruge en motorkobling med varenummer 983902 eller 986338 ( begge varenumre er den samme motorkobling, men den har i tidernes løb skiftet varenummer ).
    Benævnelsen "OMC V8 350 ) fortæller intet om støbenummeret, men at det er en motor der er kompatibel med OMC V8 med en slagvolume på 350" kubiktommer - omregnet til danske målestoksforhold, er det en 5.7 liter V8 på GM basis.
    Jeg har den motorkobling du skal bruge - send en PM ved interesse.


  • Anders C
    Anders C Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
    #11   26. aug 2013 Beklager, jeg er meget uviden indenfor dette område.. så jeg er rigtig glad for din hjælp, og din tålmodige pædagogik.. ;D
    Jeg skriver dig en PM.



Kommentér på:
Motorkobling problem

Annonce