{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.787 visninger | Oprettet:

David A
David A
Tilmeldt:
2. jun 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 2

Maxum 2300 vil ikke tage fart {{forumTopicSubject}}

Hej

Var en tur ude med familien her til aften, men jeg kunne ikke få båden op og plane, motoren to fint omdrejninger men ved 3000 omdrejninger hoppede den hurtig op på 4500 og lød næsten som om skruen kom ud ad vandet selvom drevet er trimmet het ind


Nogen der har nogen ide om hvad problemet kan være ?


David


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Maxum 2300 vil ikke tage fart
  • #1   26. aug 2013 Knust flo-torq inde i propellen...

  • #2   26. aug 2013 Har du sejlet i meget tang osv for det kan godt pakke sig omkring drevet

  • #3   27. aug 2013 Rolf T, har 100% ret, der er kun den forklaring som giver mening..

  • #4   27. aug 2013 Det ved jeg nu ikke oplevet det sku selv sidst jeg var ude og sejle

  • #5   27. aug 2013 Den springer fra 3000 til 4500 omdrejninger uden at tage fart, og det lyder som propellen drøner rundt i luft...

    Det er helt 100, det er et navn der har sluppet taget i propellen...


  • #6   27. aug 2013 Ja propellen får luft det samme gjore min sea ray da jeg hade 3 kg ålgræs med på slæb. Båden gjore som David beskriver den ville ikke plane og kom jeg over 3000 omd piskede den bare luft runde båden ryster og omd stiger. Jeg tænkte også det var knust flo-torq så jeg gloede noget da jeg så hvad det var

  • #7   27. aug 2013 Hvis den ikke har været ude at sejle et stykke tid kan ruer på propellen også få den til at opføre sig sådan.
    Den kavitere på grund af at propellernes form er ødelagt.
    Der skal meget få ruer til.
    Men ja det kan også være et hub kit eller tang, tang kan som regel sejles af i bakgear.
    Hvis du vil tjekke om det er hubben, så slå en streg henover møllen og akslen og sejl en tur, få den til at lave samme nummer igen og tjek så om stregerne stemmer overens, gør de ikke det har Rolf ret.

    Brumbass: det er ikke kun Rolfs forklaring der giver mening, der kan være andre årsager.
    men han kan godt have ret, det har han haft før. smiley


  • #8   27. aug 2013 Trådstarteren siger: Motoren steg i omdrejninger fra 3000 til 4500, og det lød som at propellen kom oven over vandet,

    Det vil den ikke pludselig gøre pga. tang. etc. eller pga. ruer, de sætter sig ikke i klynger på en propel fra det ene skund til det andet, de bygger langsomt op, og det ved du jo godt Jan S...

    Så når motoren pludselig tager 1500 extra omdrejninger uden at man rører gashåndtaget, og båden ikke tager fart, og at det lyder som om den bare pisker luft, så er der fordi at akslen ikke overfører omdrejningerne til propellen, der er ikke andre muligheder, med den forklaring som trådstarteren oplyser..


  • #9   27. aug 2013 Jeg er klar over at det tager tid at opbygge ruer på propellen, men ikke mere end 14 dage på den rigtige tid af året.
    Det er også derfor at jeg skriver "hvis den ikke har sejlet i et stykke tid"
    Og den kan godt pludseligt hoppe 1500 omdr fordi ruerne har ødelagt skruens form
    Så den kavitere når vacum foran propellen opnår en vis størrelse.
    De kan sagtens sidde inde på navet uden så mange på bladene.


  • #10   27. aug 2013 Det vil det jo så når jeg selv har oplevet det. Skal så sige at jeg sejlede under 5 knob i 3 sømil gennem Næstved havn samme kunne ha været sket for morten. Mælder historien ikke om. Skal så sige at der hele var pakket rundt om trimslanger og den bagerste del at drevet så det var noget af et pille arbejde prøvede at bakke hæve og sænke trim men intet hjalp så måtte liste i havn. Og båden gjorde det sammen som morten forklarer.

  • #11   27. aug 2013 Jeg kan konstatere at vi er ikke enige om hvad det skyldtes, du mener tang, en anden ruer, og jeg, sammen med ROLF T. mener propel-navet, så må David A. fortælle os hvad problemet var..

    Feks. om drevet var pakket ind i agler, hvad der kan undre mig, at han ikke skrev noget om, eller i det hele taget skrev her i forummet, og bad om råd, hvis det var det der var tilfældet, eller en pludselig invasion af ruer, eller et løst nav, eller noget helt fjerde.


  • David A
    David A Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 2
    #12   27. aug 2013 Jeg håber på at få båden på land i weekenden, så jeg kan finde ud af hvad er.... men kan se at drevet og skruen har temlig mange ruer.

  • #13   27. aug 2013 Så drevet var ikke pakket ind i alger ?

    Ruer vil der altid være på en båd der ligger i havet, men der skal et meget tyk lag til, for at det vil give de problemer du har oplevet, og det ville kunne mærkes på stort set alle omdrejninger, da et tykt lag af ruer, ville spolere propellens virkningsgrad helt extremt..

    Du skal bemærke, at man ikke kan tage fat i propellen, og blot dreje dem rundt på en låst aksel, der skal helt andre kræfter til..

    Som en anden har foreslået, så skal du mærke propellen op i forhold til navnet, og derpå have motoren ned i vandet, og så give den nogle omdrejninger, indtil du kan høre at problemet gentager sig, og derpå tjekke om de 2 mærker følges ad..

    Det kan du nemmest gøre, men båden stadigvæk ligger i vandet..

    Held og lykke med den..


  • #14   27. aug 2013 Jeg har ikke nævnt alger på noget tidspunkt. Men ålgræs. Ruger kan man godt holde væk fra sit drev med bundmaling. Og der skal faktisk ikke meget til at før at det laver ballade som Jan siger
    Men vi venter på hvad morten finder ud af...


  • #15   27. aug 2013 Hov David a selvfølgelig

  • #16   29. aug 2013 Det jeg havde gjort.

    1. Kigge på skruen, få den af og se om problemet ligger der.

    2. gå benet efter for skidt og møg.

    3. tjek slør i gearet.

    Men alle de ting der er blevet sagt her på tråden, kan også være grunden til det,vil sige at alle kan have ret. men i 80 % af sagerne er det skruen der er færdig/nav/flo-torq.

    Ved godt i ved hvad i snakker om, men husk gør det så simpelt så muligt til at starte med, inden i begynder at overdøve hinanden hehehehe,
    glemmer ikke sidst jeg havde problemer med strøm. sikke en ballade der kom ud af det. blev dog glad for hjælpen men blev lidt overrasket over kampen om hvem der havde ret. pyhaa en ballade.


  • John R
    John R Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #17   30. aug 2013 Der er mange kloge hoveder

  • John R
    John R Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #18   30. aug 2013 Jeg blev ikke færdig med at sige at der er mange kloge hoveder der kommer med forslag men sagen er nok at du har ruer d.v.s små muslinger som gør at du ikke kan plane. Jeg har selv prøvet ikke at have båden ordenligt bundbehandlet

  • #19   30. aug 2013 Att: John. Ja, og du er vist en af dem smiley , prøv at læse igen hvad David skriver i trådstarten, det har intet med ruer på bunden at gøre, men at motoren ikke kan kommer over 3000 rpm, fordi at ved de omdrejninger, stopper propellen med at tage ved, og at motoren derpå går op i omdrejninger, uden at han rører gashåndtaget.....


  • #20   6. sep 2013 Har du haft båden på land ?

Kommentér på:
Maxum 2300 vil ikke tage fart

Annonce