{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.323 visninger | Oprettet:

afbryde strøm når båd er i havn. {{forumTopicSubject}}

Hvad er idéen med at afbryde for hovedstrøm når båden er i havnen?

Er det brandfare? - Så man er sikker på strøm til næste gang? Eller det noget med korrosion, eller lign ?

Jeg spørger fordi jeg er i tvivl, og min hovedafbryder sidder et forfærdeligt sted hver gang den skal forlades, så lader den altid står tændt.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  afbryde strøm når båd er i havn.
  • #1   24. sep 2013 Risiko for brand. Tomme batt.korrosion mv. Så må du jo bare flytte den så den er nem at komme til

  • #4   24. sep 2013 Hvad er det for noget, har aldrig hørt noget om at man ikke må forlade båd med landstrøm, er det rigtigt????????
    Det er noget man gør hele tiden.


  • #5   24. sep 2013 I vores havn i Aalborg må man ikke have landstrøm på når man forlader båden.

  • #8   25. sep 2013 Ok jeg har også slukket for de to hovedafbrydere.
    Overvejer dog at montere et sms modul så jeg kan tænde for køleskabet inden vi kommer ombord.
    Jeg har endnu ikke haft problemer med at have strøm nok, men vi har heller ikke været på weekendtur for anker.
    Vi sejler til andre havne, hvor der som regel er landstrømslader.
    Jeg har et 24 volt system til starter og bovpropel med egen generator på motoren, og et 12 volt system til forbrug, også med sin egen generator.


  • #9   25. sep 2013 hvis der er monteret HFI relæ burde der vel ikke være noget problem med landstrøm når man ikke er på båden....er det ikke mest fordi de ikke er "velset" HVIS nu....

  • #10   25. sep 2013 Jeg har spurgt mit forsikringsselskab , de troede jeg var tosset.
    Selvfølgelig kan du det hvordan vil du ellers lade dine batterier op, det var svaret.
    Man kan da ikke sidde på båden i 12 timer og vente på laderen.


  • #11   6. jan 2014 nu har jeg denne fiskekutter jeg kan ikke undvære strømen skal jo have strøm til oliefyr osv der ud over så sluger den 8amp vis jeg skulle alle mine relæer men sådan er det jo med et gammel skibe skal jo lige finde ud af hvor alt ting sidder og hvad der er hvad

  • #12   8. jan 2014 Hvad angår landstrøm er jeg gjort bekendt med at der altid er/kan være "stelforbindelse" gennem drev/aksel til vandet, såfremt landstrøm er slået til, og det kan faktisk betyde en væsentlig forøget tæring af zink på de omkringliggende både.


  • #13   8. jan 2014 derfor findes der nogle moduler som monteres på dit elanlæg for at modvirker tærring

Kommentér på:
afbryde strøm når båd er i havn.

Annonce