{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.663 visninger | Oprettet:

Hjælp til båd {{forumTopicSubject}}

Hej. jeg har anskaffet mig en Kingfichet 20, sejlbåd. Båden er bygget med dobbelt køl. Jeg tør ikke sejle med sejl, men gerne kun sejle med motor. Så er spørgsmålet: Kan man skære noget af kølen af, så den ikke stikker så dybt.? De er af massiv jern.. 45 cm høj, 130 cm lang og 5 cm tyk. . Jeg vil mene, at når jeg ikke bruger sejl, har båden ikke behov for så meget køl... Tænker på at skære ca 20 cm af. Er der nogen der ved noget om emnet.. Mvh Sander


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp til båd
  • #1   11. aug 2019 Behold kølen som den er, 20 cm fra eller til betyder vel ikke så meget? Båden stikker ikke dybt i forvejen, det betyder ikke noget for farten og kølens dybte beskytter ror og motorben.

  • #2   12. aug 2019 Tak for svar. Nu skal jeg sejle med påhængsmotor. Så ingen ror. Kan se på tegningerne over båden, at kølene vejer 498 kg. Jeg kunne reducere vægten med ca. 218 kg.

  • #3   12. aug 2019 Din båd vil stadig ikke sejle hurtigere eller få bedre brændstoføkonomi, kølen giver også stabilitet og frem for alt mindsker den afdrift, ved fx havnemanøvre vil du blive glad for båden sidder så fast i vandet.

  • #4   12. aug 2019 Tak for svar. jeg beholder den som den er. Nu kommer næste spørgsmål. Båden har ifølge tegningerne en vægt på 1256 kg. Hvor stor en udenbords skal jeg have anskaffet,??


  • #5   12. aug 2019 Normalt hvis båden skulle bruges med sejl, ville jeg sige 5 - 6 hk. gerne en sailpower model med xl ben, arbejdskrue og lader, men da du kun skal sejle for motor, ville jeg finde en let 10 - 15 hk med langt ben, så for du lige lidt ekstra power og mere kulriveret motorgang, men tjek hvad der er forsvareligt af vægt/kraft der kan sættes på hækken og evt. beslag.


Kommentér på:
Hjælp til båd

Annonce