{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  El kabler
  • #2   11. aug 2019 Ja men det diagram Siger mig ingenting jeg ønsker og vide hvor mange mm2 kablet skal være i mellem mine batterier alle andre kabler er i forvejen på båden gider bare ikke og have 4 ladere til og stå og køre når 1 burde være nok samt ønsker og lade alle batterier under sejlads

  • #3   12. aug 2019 Hej
    Første spørgsmål er: Hvad er worst case for ledningen?
    Jeg mener at ladespændingen er 14,4 Volt. Dette ganges med 75 Ampere og giver 1080 Watt. Så er startbatteriet fuldt opladet og forbrugsbatterierne helt afladede. Så vil hele ladestrømmen gå til forbrugsbatterierne. Man ryger helt ud af skalaen på linket ovenfor.
    Men set lidt praktisk giver 500W og 5,4 meter ca 12 mm2 så 1080 Watt er nok det dobbelte. Men husk lige at minuskablet også skal med.
    Så er der 11 meter, og så nærmer vi os 48 mm2. Det er nok derfor at startkabler kan købes i 50 mm2. De bruges kun i kort tid, og har god køling.
    I dette tilfælde lades batterierne jo op og strømmen vil falde undervejs. Er der 3 store batterier, vil det jo tage en del tid inden alle 3 er ladet op, måske flere timer, så kablerne skal være til den store side.
    Vedlagte link siger 43 mm2 ved 5% spændingstab. Og så er der ingen der har set på varmeudvikling i kablet som her er 0,64 volt x 75 Amp = 48 Watt. Kablerne skal sidde så de kan komme af med varmen
    https://solcelle.dk/kabel_dimensionering_for_12v.htm
    Men man kan jo prøve med 50 mm2, måle strømmen med et tangamperemeter og se hvad der sker med temperaturen. De må ikke bliver ret varme. Sker dette, så må man sætte endnu et 50 mm2 kabel ind (både plus og minus kabel)


  • #4   12. aug 2019 Mange tak for svar ...tænker bare hvor meget strøm der går igennem de forskellige kabler når der sendes ud til 3 forskellige batterier samtidig efterfølgende når splitter slår til . Så syntes 50mm2 lyder af meget . Vil gerne understrege at jeg ikke et el mand og spørger pga. Uvidenhed. Og gerne vil have det lavet rigtigt første gang. mvh alex

  • #5   12. aug 2019 Tager du udgangspunkt i ladestrømmen på 75A, skal du op i 60mm² kabler.

  • #6   13. aug 2019 Du måske se på det første kabel fra generatoren inden det deles. Dette kabel vil jo få den fulde max. strøm, og er nok det du skal gå efter. Og husk - Hvis du deler senere, reduceres strømmen jo pr kabel.
    Men igen Worst Case: Hvad nu hvis du et fladt batteri, og resten fuldt opladede. Så vil dette batteri jo få fuld strøm, dels fra generator, og dels fra de andre batterier, da de jo nok er koblet direkte i parallel. Måske kunne du lave en skitse og skrive længder på.
    Kan der anbefales 60 mm2. Så er vi jo på rette spor


Kommentér på:
El kabler

Annonce