{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.000 visninger | Oprettet:

køling på volvo motor {{forumTopicSubject}}

hej jeg har en aq 130c /b20 motor i min båd jeg har lige fået den i vandet så jeg har ikke sejlet så meget med den da jeg skulle ud en tur igår blev den varm ca 90 grader da den gik i tomgang i fri gear jeg stoppede den og kikkede på alt hvad der har med køling at gøre men kunne ikke se noget så prøvede jeg at state igen og fandt ud af at når jeg gav lidt gas ca 1500 omdr faldt temperaturen jeg prøvede så at sejle en tur rundt i havnen og fandt ud af at imellem 1500 og 3000 omdr ligger den stabilt på 75-80 grader giver jeg mer gas begynder den at stige og går jeg under 1500 omdr begynder den også at stige den er saltvandskølet og der er ny impeller hvor varm må sådan en motor blive jeg syntes det er meget og jeg fatter ikke at den svinger sådan i temperatur

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• reparation af tv 2.000 kr.
  • Install a spotlight in leaving room 500 kr.
  • Håndvask sidder fast 625 kr.
  • Hæng hylder op 930 kr.
  • Så hurtigt som muligt 2.500 kr.
  • Rette mellemdør. kan ikke lukkes da den sidder for lavt. 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  køling på volvo motor
  • #1   30. aug 2006 Tror du ik det er dit termometer, ellers er det vel bare pumpen der pumper hurtigere ved højere omdrejninger?

• #2   30. aug 2006 tak for alle jeres svar men den stiger til over 100 grader eller mer hvis den får lov tror jeg men jeg stoppede den da den nåede 90 da jeg ikke ville ødelække mer inhøjst nøvendigt termostatenhar en dobbelt funktion så den kan man ikke bare tage ud for det tænkte jeg også på men så løber vandet ikke ind i motoren men kun rundt i manifolden og ud i udstødningen så når motoren er varm åbner den og lukker og lukker samtigt det hul til om løbet og tvinger vandet igenem motoren kan det være en forkert termostat da båden er vand til at sejle i nord sverie nær polar cirklen hvor vandet er meget koldt jeg fatter det ikke

• #3   30. aug 2006 vores motor som er magen til din kan finde på lige at snige sig op til de 60 grader men så heller ikke mere. 90 er maks temp

• #4   30. aug 2006 havde en magen til din. og den var meget stabil i tempen. mellem 70 og 80 også med fuld gas..

har du renset din manifold da du efterså motoren.. pladen i enden kan tages af så du kan kigge igennem den..

min blev også lidt varm da jeg købte den, men blev stabil efter en rensning,, fyldt med rust.. og ja tjek også din termostat..

vandpumpen bliver ikke trukket af kileremmen men af knasthjulet bag pumpen

• #5   30. aug 2006 prøv at mærke på din manifold om den bliver meget varm... jeg kunne nemt holde ved min mens motoren havde max arbejds temeratur.

• #6   30. aug 2006 ja jeg har renset alt og var 100% sikker at motoren var der ikke noget men det jeg ikke forstår er at den ligger stabilt imellem 1500 og 3000 omdr manifolden er kun hånd varm men blokken bliver varm jeg må ned og kikke igen prøver at bestille en ny termostat for den har jeg mistanke til

• #7   30. aug 2006 *90 grader mente jeg selvfølgelig den kunne snige sig op på men den falder hurtigt når termostaten åbner. Tror ogå det er din termostat der er mak med

• #8   30. aug 2006 er knæet også renset.. er der fri passage igennem. men ja prøv en anden termostat eller prøv den gamle efter, ved at varme den op i en gryde vand på komfuret og så hold øje med den. helst med et termometer i gryden hvis du har et..

• John M
    John M Tilmeldt:
    aug 2006

Følger: 1 Svar: 18
    #9   30. aug 2006 STOP hvis din motor er saltvandskølet må den ikke komme over 65 grader Celsius for så krystaliserer saltet og lukker for kølingen

• #10   30. aug 2006 skal den ikke være lidt varmere før det sker.. 75 + har jeg hørt engang... mercruiser bliver da 72 grader

• #11   30. aug 2006 Hej Lars,
    Som det fremgår på billedet af motoren er denne monteret med en oliekøler, har du check/renset denne ?

En anden mulighed er kammen i vandpumpen, hvor slidt er den, kan den give vandtryk nok ?

Som du selv skriver er din udstødningsmanifold kun håndvarm, hvis der ikke er gennemstrømning nok i motoren og denne derfor bliver for varm vil termostaten lukke det kolde vand direkte ud i manifolden, så du kan risikere at alle kølehuller i top og blok skal bores op til det originale mål.Motoren har jo nogle år på bagen og har den ikke været brugt i nogle år er de små kølehuller i motoren tilbøjelig til at lukke.
    Med hensyn til saltudfælningen begynder denne allerede ved ca 45gr. men da der også skal tages hensyn til motorens arbejdstemp har diverse motorfabrikker valgt en temp på ca 65-70gr for saltvandskølede motorer(direkte kølet).

Håber du kan bruge lidt af det

• #12   30. aug 2006 mange tak for de gode svar jeg mener også at have hørt det med 60 grader derfor syntes jeg også at den blev meget varm da den kom til 90 grader og stoppede den jeg syntes der kommer masser af vand fra pumpen der for har jeg nu bestelt en ny termostat jeg vil prøve i morgen at skille det hele ad igen og prøve at skylle det igennem jeg har bare ikke kunnet se noget kan man sætte tryk på og skylle baglæns på en måde jeg ville helst ikke til at skulle rive toppen af da båden bare skulle sejle lidt inden den skal op så bådbyggeren kan rive lidt i den igen mvh lars

• #13   30. aug 2006 er der et søvandsfilter der kan trække falsk luft? vakkum??

• #14   31. aug 2006 ja der er et sø filter kan det være det der er ikke skit i for det har jeg renset og det virker ikke utæt

• #15   31. aug 2006 det var termostaten da den blev skiftet steg den kun til 75 grader jeg har ikke prøvet at sejle med det men kørte med skrugen inde ved broen og det så ud til at virke så nu må jeg ud og bruge det benzin jeg ikke har fået brugt hele sommeren kan sådan en motor køre blyfri eller skal det være normal 98

• #16   31. aug 2006 sidder lige og kigger i den originale instruktions bog over motoren fra 73..
    Her er alle data hvis du skulle bruge andet.. den er foreskrevet til at køre på oktan 97 blyholdig og termostaten skal åbne ved 129 farenheit...

Skriv hvis du mangler andre data, eller andet, har splittet sådan en motor ad i atomer flere gange, og der er ikke mange atomer ; )

• #17   31. aug 2006 blyfri 95 kan bruges men den skal muligvis så stilles lidt i tændingen

• #18   1. sep 2006 Hvis motoren er konstrueret til blyholdig benzin må du ikke hælde blyfri benzin på motoren, da ventilerne bliver smurt og kølet af bly'et i benzinen.

Du kan dog købe blyerstatning og det fungerer glimrene.

Min mester's gamle racerbil fra 66 kører med dette aditiv for ikke at brænde ventilerne, og den har endnu ikke brokket sig.

Mvh. Mikkel.

• #19   1. sep 2006 Det er rigtigt at den kan køre på 95. Bare stil den nogle få grader frem i tændingen.eventuelt på et værksted hvis du ikke er helt sikker på fremgangmåden.. og nej Jonas. kør ikke uden bly eller bly additiv...

• #20   2. sep 2006 nej den får noget 95 med adetiv mange tak for alle de svar der er kommet det er fint med så mange forskellige erfaringer mvh lars

Kommentér på:
køling på volvo motor

Annonce