køling på volvo motor {{forumTopicSubject}}
hej jeg har en aq 130c /b20 motor i min båd jeg har lige fået den i vandet så jeg har ikke sejlet så meget med den da jeg skulle ud en tur igår blev den varm ca 90 grader da den gik i tomgang i fri gear jeg stoppede den og kikkede på alt hvad der har med køling at gøre men kunne ikke se noget så prøvede jeg at state igen og fandt ud af at når jeg gav lidt gas ca 1500 omdr faldt temperaturen jeg prøvede så at sejle en tur rundt i havnen og fandt ud af at imellem 1500 og 3000 omdr ligger den stabilt på 75-80 grader giver jeg mer gas begynder den at stige og går jeg under 1500 omdr begynder den også at stige den er saltvandskølet og der er ny impeller hvor varm må sådan en motor blive jeg syntes det er meget og jeg fatter ikke at den svinger sådan i temperatur
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 25 Svar: 92
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 59 Svar: 165
maj 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 2 Emner: 11 Svar: 123
apr 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 16 Svar: 381
har du renset din manifold da du efterså motoren.. pladen i enden kan tages af så du kan kigge igennem den..
min blev også lidt varm da jeg købte den, men blev stabil efter en rensning,, fyldt med rust.. og ja tjek også din termostat..
vandpumpen bliver ikke trukket af kileremmen men af knasthjulet bag pumpen
apr 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 16 Svar: 381
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 59 Svar: 165
maj 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 2 Emner: 11 Svar: 123
apr 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 16 Svar: 381
aug 2006
Følger: 1 Svar: 18
apr 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 16 Svar: 381
jan 2006
Følger: 51 Følgere: 8 Både: 1 Svar: 233
Som det fremgår på billedet af motoren er denne monteret med en oliekøler, har du check/renset denne ?
En anden mulighed er kammen i vandpumpen, hvor slidt er den, kan den give vandtryk nok ?
Som du selv skriver er din udstødningsmanifold kun håndvarm, hvis der ikke er gennemstrømning nok i motoren og denne derfor bliver for varm vil termostaten lukke det kolde vand direkte ud i manifolden, så du kan risikere at alle kølehuller i top og blok skal bores op til det originale mål.Motoren har jo nogle år på bagen og har den ikke været brugt i nogle år er de små kølehuller i motoren tilbøjelig til at lukke.
Med hensyn til saltudfælningen begynder denne allerede ved ca 45gr. men da der også skal tages hensyn til motorens arbejdstemp har diverse motorfabrikker valgt en temp på ca 65-70gr for saltvandskølede motorer(direkte kølet).
Håber du kan bruge lidt af det
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 59 Svar: 165
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 59 Svar: 165
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 59 Svar: 165
apr 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 16 Svar: 381
Her er alle data hvis du skulle bruge andet.. den er foreskrevet til at køre på oktan 97 blyholdig og termostaten skal åbne ved 129 farenheit...
Skriv hvis du mangler andre data, eller andet, har splittet sådan en motor ad i atomer flere gange, og der er ikke mange atomer ; )
maj 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 2 Emner: 11 Svar: 123
aug 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 7
Du kan dog købe blyerstatning og det fungerer glimrene.
Min mester's gamle racerbil fra 66 kører med dette aditiv for ikke at brænde ventilerne, og den har endnu ikke brokket sig.
Mvh. Mikkel.
apr 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 1 Emner: 16 Svar: 381
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 59 Svar: 165
køling på volvo motor