{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.218 visninger | Oprettet:

Strøm, landstrøm, krybestrøm, korrosion {{forumTopicSubject}}

Hej!

Hvorfor er det, at man ikke bare må trække en forlængerledning fra landgangsbroen og ud i båden? Altså uden et landstrøms-relæ.

Har det noget at gøre med bådens jord/stel-forbindelse så bliver ekstra-overbelastet eller? Og hvorfor kan det gå ud over ens drev (og nabobådenes drev)?

Mvh


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Strøm, landstrøm, krybestrøm, korrosion
  • #1   8. feb 2014 Jeg forstår det heller ikke så skal man have jord på men det kan også skabe problemer hvis nabo båden heller ikke har så køre du jord for ham også osv osv

  • #2   8. feb 2014 Så vidt jeg kan Google mig frem til, handler det om, at hvis du tager en jordforbindelse med over i din båd, altså fra en jordet forlængerledning, risikerer man at blive jord for alle de andre både på broen.

    ... Men jeg har måske misforstået noget.


  • #3   8. feb 2014 der sker også selvom du bruger en ledning der ikke er jordet... problemet er at den ene pol i vekselstrømsnettet "Nullen" reelt set er jordet i transformerstationerne og strømmen tager altid den letteste vej, Saltvand leder rimelig godt så hvis der er den mindste smule afledning så ryger det den vej.
    og til dem der siger det er jo kun ved jævnstrøm kan jeg så informere om at den ene pol i en lader normalt også er jordforbundet, derfor tager man jordledningen med ombord. Jordforbindelsen i havnene bør dog være så god at det aldrig bliver et problem og de bliver testet årligt, men alligevel hører vi skrækhistorierne hvor folk har en fuldstændig tærret skrue osv.

    Så husk at tjekke jeres forlængerledninger! der er for mange der bare lige sætter fase og nul på og så er det fint...det kan give både dem og nabobåden problemer!


  • theWSU .
    theWSU . Tilmeldt:
    jul 2008

    Både: 3 Emner: 39 Svar: 217
Kommentér på:
Strøm, landstrøm, krybestrøm, korrosion

Annonce