{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.252 visninger | Oprettet:

Manglende bundprop i Jofa 485? {{forumTopicSubject}}

Jeg er netop blevet den lykkelige ejer af en Jofa Winth 485 fra '86 med en mariner 60hk motor

Jeg har haft vogntoget på vægten hos den lokale grovvareforhandler og trailer/motor/båd/½fyldt tank vejede omkring 680 kg!

Hvis jeg regner sammen burde der være for omkring 550kg (350 for båd, 75 for motor, 25 for diverse, 100 for trailer)

Jeg har derfor mistanke om der skjuler sig vand i båden.

1) Er Jofa'en lavet med dobbeltskrog?
2) Der er ingen bundprop i hækken, skal der være det? Det skal siges den har været bundsmurt med adskillige lag maling så den kan evt skjule sig eet eller andet sted


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Manglende bundprop i Jofa 485?
  • #1   10. mar 2014 Jeg har en Jofa 555... Der er dræn inde under dørken så vand der skulle komme ind i skroget kan løbe ud der. Der hvor den vandrette flade af dørken slutter bagerst er der formentlig et hul hvor vandet kan løbe ud af skroget. Selve konstruktionen under dørken består af skum vanger og nogle tykke stykker træ det hele er dog ikke behandlet med noget under dørken så det hele frit kan suge vand desværre. Måske er det det der er med din. Det var det i hvert fald på min.

  • #2   10. mar 2014 Hej Michael
    Tak for svar - Hvad gjorde du så for at "udtørre" din Jofa555?

    Bagerst er der godt nok en fordybning i dørken, jeg må hjem og se efter om der er hul ud imellem skrogene.

    mvh
    Per


  • #3   10. mar 2014 Skar hele skidtet ud og lavede ny bund med træspanter på tværs og skummede det hele ud bagefter. Alt havde suget vand og var dårligt fordi det ikke var behandlet med noget inden under.

  • #4   11. mar 2014 hvis du tager fat i båden og rokker med den når den står på trailer så er der tydeligt at høre at det skvulper og hvis der er vand i så er der kun EN vej som Michael.J skriver , og du skal IKKE ignorere det og sejle før det er lavet for hvis der står vand under gulvet vil båden stille og roligt RÅDNE op inde fra og så er ballet forbi men hvis der er vand under gulvet kan du nok tager fenderlisten af og skille båden ad for jeg tror at den er lavet i to omgange Skrog og overdel. og når det hele så er lavet ville jeg nok montere en bundprop nederst på hækken EVT en i hver side som du klan tage ud når båden står på land.
    MVH Hasse


  • #5   11. mar 2014 Hej Michael & Hasse
    Tak for jeres svar. Der er ganske rigtigt en "sump" ved hækken hvor der er en sprække op under dørken. Jeg vippede stævnen op i går og der løb ca 5ltr vand ned i sumpen (max). Sikkert fordi sælger vaskede båden lige inden jeg købte den i onsdags, vandet var i alt fald ferskt og lugtede ikke.

    Jeg har også prøvet at rokke med båden og banke på kistebænke og sider og synes ikke det lyder som om den er fuld af vand. Det vil vel også sive ned i sumpen agter hvis jeg lader båden stå med forhøjet stævn? Jeg vil prøve at kigge ind i sprækken i aften med et spejl og en lommelygte.

    Tricket med at fjerne fenderlisten og dele båden kendte jeg ikke. Det lyder som et fornuftigt vinterprojekt smiley

    Hvis der ikke er løbet mere vand ned i sumpen de næste dage vil jeg prøve at søsætte båden i weekenden og se hvordan den ligger i vandet. Jeg er ny bådejer (som I sikkert kan se) men den virker ikke tung på mig i forhold til andre 16-17fods både jeg har kigget på.



  • #6   11. mar 2014 Det vand der er løbet ud er kun en brøkdel af det.. Som jeg skrev før har alt inden under sikkert suget vand og har formentlig gjort det længe. Det har kun fået glasfiber på ydersiden så alt inden under er råt og ubehandlet og kan suge frit. En yderst dårlig konstruktion hvor vandet dræner inden under dørken men det skulle have været belagt med fiber og den slags. Sådan var det i hvert fald på min og der er alt skåret ud og lagt nyt i, smiley

    Hvordan man fjerner og lægger nyt i Har Hasse en glimrende billedserie i sit fotoalbum hvordan man gør. Jeg har så bare valgt at lukke mit helt af og skumme ud for at afstive og støtte båden yderligere.


  • #7   12. mar 2014 Du kan jo også nu borehul bag på nederst på hækken udefra og løfte snuden af båden op og tømme din sandvich helt for vand og så sætte en bundprop i bagefter
    og MHT. revnen i sumpen så skal den vel have en lap så vandet ikke kan rende den vej ned mere ???
    Hvor i landet bor du for jeg ville da gerne kikke på det og give dig nogle tips ??


  • #8   12. mar 2014 Hej Hasse
    Tak for tilbuddet, jeg bor i det sydjyske så der er nok lidt langt hvis du er på Sjælland. Men jeg vil da gerne spørge dig til råds når den tid kommer. Meget kan jo deles elektronisk i dag.

    Jeg har vippet båden så vandet løber ned i hækken i den "sump" der er til formålet, så må jeg se hvor meget der siver ned, foreløbig er der ikke kommet noget udover de ~5ltr jeg øste ud første dag.. Jeg har også bestilt et USB-endoskop (ebay) så jeg kan kigge ind imellem skrogene, lægger nogle billeder op når jeg får tid i weekenden.
    mvh
    Per


  • Christian B
    Christian B Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Svar: 7
    #9   29. apr 2014 Hej per.
    Jeg er ikke klar over, om det stadig er aktuelt men Jeg har selv en jofa 485 som på brovægten vejede godt 100 kg for meget. 485eren er ikke dobbeltskroget og hvis du skiller den ved fenderlisten kommer du ikke til skummet, det er blot en overdel - altså kabinen og ringdæk. Jeg tjekkede om der var vand i skummet ved at bore et lille hul i bænkene helt nede ved gulvet, der er ikke nogen grund til at bore gennemhækken. Jeg fandt vand i begge bænke agter. Jeg tvivler på om du kan høre vandet skvulpe da det meste er opsuget i skummet. Det vand du finder i sumpen (under motorbrønden) er kommer ikke fra skummer, da der ikke er nogen forbindelse, så konstruktionen er nok ikke den samme som 555 eren.


  • #10   30. apr 2014 Hej Christian,
    Tak for dit svar. Jeg har faktisk ikke gjort mere ved sagen udover jeg har været ude at sejle i båden een gang i påsken.

    Den ligger fint i vandet efter min vurdering og "ligner" de billeder jeg har set af andre 485'ere. Dog går hækken langt ned - så vand kommer ind i motorbrønden- når jeg selv står helt bagude så måske er den lidt tung?

    Se foto, motor er en 60hk Mariner, fuld 22ltrs tank og jeg vejer selv ~85kg og står helt agter, ser det "rigtigt" ud?

    Jeg vil prøve at bore et hul som beskrevet og se om der kommer vand ud.

    Hvordan fik du vandet ud af kistebænkene?


    profilbillede
  • #11   30. apr 2014 Sjovt nok står den til 450kg på den Svenske side "maringuiden"? Hvad fik du din vejet til?
    http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2855&battypID=21


  • #12   30. apr 2014 Hvis du har den sprække under dørken er det samme system som min med dræn under dørken.. Ha dog set nogen lukke det.. Men er der kommet vand ud derfra er skaden med stor sandsynlighed sket og du kan kun finde ud af det ved enten at skære hul og tjekke træet under dørken eller bruge et inspektionskamera i god kvalitet..

  • Christian B
    Christian B Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Svar: 7
    #13   30. apr 2014 Hej Per
    Jeg har fjernet kistebænke og skum og er nu ved at lave en plan dørk. Det er også derfor jeg ved at der ikke er nogen forbindelse mellem kistebænkene og det hul som gemmer sig bag sprækken i motorbrønden. På min blev jeg mistænkelig da den lå meget skævt i vandet og det viste sig også at der var noget mere vand i sb siden. Hvis du får taget nogle billeder med dit nye endoskop vil jeg da gerne se dem, jeg er lidt nysgerrig på, hvad der gemmer sig inde i den sprække.

    Jeg skal lige finde mine noter frem for st se, hvad den vejede, men mener det var omkring 570 kg.


  • #14   30. apr 2014 Christian vil næsten væde med det er det samme som på din der er noget træ på langs sjovt nok og også en slags skum "bjælke" også på langs og i enden under motorbrønden en træ spante på tværs der kun er beklædt og forsejlet udvendig men intet indvendig... Selve dørken er meget tynd.. Tror ikke det er meget mere end 8 mm finerplade under fiberen.

    Min havde heller ingen forbindelse mellem kistebænkene og under dørken. Men fiberen i bunden af bænkene var så dårlig og uden gelcoat at vandet ville trække igennem.

    Har du et lille rum oppe forrest i snuden på båden? Er dine kistebænke i kabinen hule eller skummet ud?

    Opbygningen i båden er næsten det samme som de 485 jeg har set hvis de da ikke er helt ens udvendigt.

    Jeg har ikke taget billeder men så det som live video direkte på computeren mens jeg kiggede..

    Men sætter det nok snart til salg så ka du jo købe det og selv lure smiley




Kommentér på:
Manglende bundprop i Jofa 485?

Annonce