{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.402 visninger | Oprettet:

volvo penta motor skift {{forumTopicSubject}}

Hej da min gamle B20 marine motor var defekt ( 2 plejnstangs lejer ødelagte) fik jeg fat i en billig bilmotor det var en volvo E 230 f , med karaporator , jeg monteret marine delene på denne motor uden størere problemer , det vil sige start krans , topstykke var bedre på B 20 eren så det blev brugt , søvands pumpe , strømfordeler , samt føler til olie tryk og kølevand , krumtappen er størere på 230 eren så bil remhjulet måtte på( det var lidt størere i diameter og gik på søvans pumpen , og tændings mærket passer ikke , det med en grov fil og motoren igang fik jeg filet det ned , tændings mærket er forskudt 5 grader så det skal man bare huske på ) , lideledes er motor vandpumpen ikke den samme og marine vandpumpen passer ikke på 230 blocken , så der var lidt arbejde i at få det til at passe sammen på varme veksleren . For at få max omd ned på 5600 gik jeg fra en 13x11 propet til en 13x13 .drevet er et 270 og båden en 1979 17 fod Bayliner Mutiny ( sjove båd navne de brugte i 70 erne ) da der kun kan være et foto her ligger jeg lidt flere på min profil , håber du kan bruge beskrivelsen Ingolf !


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  volvo penta motor skift
  • #1   20. mar 2014 Hej igen, Fedt med tekniske indlæg her på forum....og rigtig fint projekt, Men det motorskifte er ikke helt som jeg troede i første omgang, den motor du afmonterede kan ikke være en B20 da topstykket ikke passer på en B230 ( stødstænger kontra overliggende knastaksel ) B230`eren vil også komme til at stå lodret, det har jeg set flere gange når folk monterer dem i f.eks en Volvo Amazon, det er i øvrigt ret sjovt at bundkar og oliepumpe fra en gammel B20 passer over på en mere moderne B230, men jeg går selv og pønser på at skifte fra B20 til B230, alternativt montere en Rotrex compressor og intercooler på B20´eren, billeder følger hvis jeg kommer i gang.
    mvh Ingolf


  • #2   21. mar 2014 tja nu er jeg ikke volvo mand , men du har ret at den gamle motor var ikke med støbejerns topstykke ,jeg har kasseret bloken men der var et marine mærke popnittet på på flancen ved starteren. som jeg mener var mærket B20 , der må være lavet nogle opdateringer på de motore de går vel helt tilbage til 50erne i volvo bilerne .
    compresser det er da noget der rykker , blev selv tilbudt nogle turbo motore men det er nok ikke ok at køre saltvand igennem sådan en fætter og ombygningen så noget umulig ud .Men kan det betale sig at tune på en 4 cyl motor ,var det ikke lettere at finde noget med flere cubik , volvo har mig bekendt lavet 6 i række og V 6 / 8 , men igen passer de så på drevet osv og vejer jo også mere .så ja compresser det må du sende foto og lyd fil af når du når så langt smiley


  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    dec 2020

    Følger: 1 Svar: 1
    #3   22. dec 2020 Hej Karsten, jeg ved det er længe siden du konverterede din motor. Fungerer den stadig som den skal, eller var det kun i starten? Jeg har lige købt en 79 Mutiny, med mangel på kompression på cyl. 4 , den kan ikke starte, så jeg tænker på hvad der mon skal laves for at den kan komme til at køre? Måske jeg skal lave en lignende operation som du? Fandt du ud af hvad det var for en doner motor? Mvh Peter

  • #4   28. dec 2020 hej jeg har ikke længere båden , den sejlede nu fint , tænker du kan gøre det samme hvis du stadig har den orginale motor i din .

Kommentér på:
volvo penta motor skift

Annonce