{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.519 visninger | Oprettet:

Alexander W
Alexander W
Tilmeldt:
10. jul 2009
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27

Justering af gearkabel (går meget stramt) {{forumTopicSubject}}

Jeg har netop udskiftet min gamle motor til en Suzuki 30 hestes fra 2004 med fjernstyring.
Det er egentlig gået fint, men gas/gear håndtaget går meget stramt.
Det går fint når kun gas kablet er på, men når gearkablet er på, så er den ret stram at bruge, også når den er kommet i gear og jeg bare giver den mere gas.

Jeg har justeret det så når boks og motor er i neutral, så er der intet træk på kablet, er det korrekt?

Boks er original til motoren, og alt er velsmurt. Det lader også til at jeg rimelig nemt kan skubbe gearvælgeren på motoren i gear.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Justering af gearkabel (går meget stramt)
  • #1   31. aug 2019 som jeg forstår det ... hvis gas kabel er på alene, er det fint !
    så sætter du gear kabel på og så er gassen stram ! hvis du kobler gearet fra på boksen med begge kabler på og så kun giver gas ... hvad så ?
    Hvis det kun er når gearkablet er indkoblet må det være et eller andet der strammer til i mekanismen i boksen, har du ikke en friktions bremse funktion i boksen, det kunne være den lige skal tjekkes..


  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #2   1. sep 2019 Det er korrekt: hvis boksen har kabler på, men kabler ikke sidder på motoren, så kører det fint. Det samme er tilfældet med kun gaskablet tilkoblet på motoren, det er også ok.
    Men når gearkablet er på, så bliver den meget stram.
    Hvis gearkablet kun er på, men gaskablet er frakoblet på motoren, så er den lidt lettere, men ikke meget.


  • Bjarne N
    Bjarne N Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 43
    #3   1. sep 2019 Hvad hvis gearkablet er taget fra- tænker slidt/rustent kabel- men det har du vel selvklart tjekket?

  • #4   1. sep 2019 jeg vil kigge på boksen.... da gear kabel "kun" bevæger sig i starten og ikke gør noget når du giver gas, så det er din boks der driller, men selv om kabler er "vel smurte" så kan der godt være skidt og møg der opbygger sig, man propper jo bare mere smørelse ind, istedet for at få det "gamle" ud inden det nye kommer ind.... men først boks og hvis alt virker uden det sætter sig i klemme nogen steder ( evt en møtrik der følger med når den sættes i gear og på en eller anden måde strammer til ) utrolig svært at beskrive når man ikke har det så man selv står med det, tjek også for slid og evt bøjet ting i boksen... og hvis alt er ok .... så er det kabler du skal igang med ... nu har du ikke monteret boksen for stramt ! ! ! så monterings skruer " klemmer " boksen sammen ...

  • #5   1. sep 2019 Men opret din båd og få lidt billeder ind af den ... så har man lidt bedre mulighed for at skyde sig ind på evt problemer, vi aner jo ikke hvor gammel boks og kabler er og om de kabler overhoved passer til den motor, sidder de rigtigt på motor ? er det de rigtige fittings ? er det en top boks, eller side monteret.... så lidt for arbejde fra dig vil hjælpe en hel del ud over at det er en 30 hk suzuki motor.

  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #6   1. sep 2019 Endnu engang tak for svar, jeg har set boksen efter, og sikret at den ikke er trykket sammen så den holder på noget.
    Jeg skal lige prøve at få smidt båden på her snart, har jeg tænkt på længe:-)
    Den kører lidt bedre med boksen nu, fik rettet kablerne lidt til (det ene var drejet lidt) og genjusteret begge kabler.
    Hvordan smører jeg kablerne? smiley


  • #7   2. sep 2019 he he .. ja kan være lidt svært at få det renset og smurt..
    Har du et kar med rense væske der opløser fedt og ligende, så læg kabler ned i det i nogle dage, du skal hive og trække i kabler IMENS det er i/under væsken ( det tager noget tid at få væsken ind i de lange kabler ) og så ellers arbejde med dem i ny og næ i de dage de ligger og drukner.
    Når de er lette at skubbe rundt på og fedt er opløst, så skal de blæses igennem med luft.
    smør dem med ganske alm olie ( de kan altså indholde MEGET, og de skal jo smøres hele vejen, og ikke kun de første 10-20 cm ) brug en sprøjte og en kanyle for at få det ind, smør KUN fra den ene ende og bliv ved til det kommer ud i den anden, der efter kan du forsegle begge ender med en spray fedt der er tynd når det bliver sprøjtet på og størkner efter et par minutter ( sprøjt IND i kablet , i begge ender, så du lukker den tynder olie inde i kablet )
    Så er spørgsmålet om det kan betale sig .......... nye teflon belagte kabler koster altså ikke ret meget, og vil nok være et bedre valg, og lidt mindre tidskrævende ........


  • Alexander W
    Alexander W Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 27
    #8   3. sep 2019 Det kendte jeg slet ikke til, med teflon belagte kabler. I forhold til arbejdet, så bliver det nik løsningen når de går dårligt næste gang:-)

  • Torben O
    Torben O Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 2 Svar: 8
    #9   6. sep 2019 Til smøring af gear/gas kabler kan i bruge denne løsning med et stykke slange og trykluft. Se videoen igennem og se hvordan det kan gøres. smiley https://www.youtube.com/watch?v=_j2xD_8k5yo

  • #10   7. sep 2019 det var sgu da en smart måde med smøring, ville godt nok starte med af blæse rense væske igennem så det var fri for gammel fedt/olie... men det er jo bare at starte med det, og så olie til sidst... godt fundet Torben O

  • Torben O
    Torben O Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 2 Svar: 8
    #11   7. sep 2019 Ja han har mange gode tip, så det er bare at se hans film igennem. Du skal nok ikke lige bruge det billige haveslange til rensevæske. Tror ikke lige de kan holde til rensevæsken smiley

Kommentér på:
Justering af gearkabel (går meget stramt)

Annonce