{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.123 visninger | Oprettet:

Nicki R
Nicki R
Tilmeldt:
19. jul 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 31

Powertrim og hk {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg har købt en båd og er på jagt efter en påhængsmotor, men er meget i tvivl om størrelsen.

http://baad.guide.dk/Motorbåd/Atlantic/Tur/Fart%20&%20tempo/Test_af_Atlantic_650_WA_4861094

Ifg producenten skal det værre fra 110 til max 200 hk, men jeg har ikke noget ønske om at sejle stærkt.
Båden er 20 fod og vejer ca 900 kg kan jeg ikke nøjes med en på 75-100 hk ?

båden er med hydrauliske trimflaps, behøves der så værre powertrim på motor ?

Skal man evt kigge efter en diesel motor

Håber i kan hjælpe en nybegynder på vej smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Powertrim og hk
  • #1   25. apr 2014 Hej fint skiv.du kan sikkert nok nøgnes med en 75 hk men du skal også passe på at den ikk bliver for lille,så får den svært ved at få båden op og plane med mere end dig i det ku jeg mærke på min.ang powertrim mener jeg ikk du skal vælge en motor uden det,da det giver dig mange muligheder for at trimme båden når du sejler og det har man tidt brug for,trimflapsen holder båden mere stabil ved fart og gør ikk det som et powertrim på din motor gør...så køb en stor nok motor fra starten og med trim det bliver du mest glad for,det er ikk vær at spare på.ej diesel så var det bedere med en anden båd. mvh Henrik

  • #2   25. apr 2014 De påhæng man kan få på diesel . Koster en arm. Og er ikke under 150hk. Læs v8 mærke. 7 ( seven ) google den

  • #3   25. apr 2014 Hej.
    Mega lækker bajle du har købt dig, men jeg ville være forsigtig med at købe en for lille motor. En større vil arbejde med mindre belastning og sikkert holde længe og bruge lidt mindre brændstof også.
    Hvis producenten anbefaler 100 hk som minimum, ville jeg holde mig til det.


  • #4   25. apr 2014 Jeg ville ikke gå under 150HK på denne båd - i øvrigt en FED båd (savler lidt).
    Du vil fint kunne sejle i den med en 40HK, men der er ikke noget mere "fladt" end af mangle HK. Er sikker på at du vil fortryde hvis du får for lille motor på, så jeg vil ikke råde til at gå under de 100HK som de anbefaler som minimum (gerne større...)
    Brændstofforbruget vil ved samme fart være nogenlunde ens uanset motorstørrelse, så hvis du påtænker at du max vil sejle eks. 20 knob, så vil du ikke spare nævneværdigt på brændstoffet ved at vælge en mindre motor (men du vil få lavere støjniveau med en større motor pga. lavere omdrejningstal).
    Jeg tænker også at båden vil være vanskeligere at sælge som brugt hvis motoren er for lille.


  • Nicki R
    Nicki R Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 31
    #5   25. apr 2014 Ok tak for svar
    Jeg må på udkik efter noget kraftigt maskineri


  • #6   26. apr 2014 Jeg havde helt klart valgt 2 små motorer fx 2 x75 smiley

    Bare husk de skal køre hver sin retning

    Og nej ikk frem bak haha


  • Nicki R
    Nicki R Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 31
    #7   26. apr 2014 @6

    Tror det kommer til at knibe med pladsen


  • #8   26. apr 2014 det er nok desværre nemmere at finde noget i 115 - 135hk klassen da de fleste har opgraderet til 150hk .... egen erfaring

  • #9   26. apr 2014 Jeg ville også vælge en 100 +..... Det kan også blive for småt....hvorfor dog 2stk...??

  • #11   26. apr 2014 Det er da en rigtig lækker båd du har fået dig der.
    Jeg har en E-Tec 115 HO ( High output ) som svarer til 130 hk med fabriks ny komplet 2014 model motor som nu har kørt ca 10 timer Gear benet blev udskiftet med komplet nyt ben med al indmad sidste år efter jeg havde påsejlet en sten dette vil sige at det kun er selve mellem benet der er fra 2010 denne er til salg og den vil da være perfekt til din båd
    hvis det skulle have din interesse ????
    Jeg vil også gerne hjælpe dig med at montere den hvis du har behov for dette.
    Motoren sidder stadig på min båd så du er velkommen til at afprøve den

    Der medfølger et komplet sæt instrumenter og lednings net med 2 stk I command oru som kan programmeres til at vise op til 4 informationer hver her vil du kunne aflæse ALT hvad du har brug for enten digitalt eller analog
    med denne motor vil du både kunne sejle hurtigt og fiske Trolle med lav fart med LAV brændstof forbrug 0,7 liter i timen det er nok den mest økonomiske Motor på markedet.
    jeg har sendt dig en pb med mit tlf nummer
    mvh Hasse


  • Nicki R
    Nicki R Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 31
    #13   27. apr 2014 Skal kigge på en 175 hk Yamaha V6 i morgen
    Hvad skal man være opmærksom på

    Regner med at jeg vil se en kompresions test ellers anden ?


  • #14   27. apr 2014 er ikke helt sikker ..men hvis der er det mindste galt med oliesmøring på den model -- så splitter den blokken ad.... snak med leif H han ved en masse om den motor type

  • Nicki R
    Nicki R Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 31
    #15   27. apr 2014 Hvor fanger jeg ham Leif h henne ?
    Mail ?
    Tlf ?


  • #17   27. apr 2014 Husk længenden på benet har også noget at sige...er det den på 175 hk på dba med extra langt ben.??

  • #18   27. apr 2014 2 motorer har en meget kraftigere acceleration og bedre trækkraft

  • Nicki R
    Nicki R Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 31
    #19   28. apr 2014 @17

    Ja det er det


  • #20   28. apr 2014 Att Nicki. r
    Ekstra langt ben duer IKKE på din båd du vil ALDRIG kunne hæve motoren så meget at den kommer til at passe på din båd og heller ikke hvis du sættet lift på
    Den vil totalt ødelægge sejlegenskaberne og lave et KÆMPE sprøjt ud på begge sider af motoren når du sejler fordi motoren kommer til at sidde alt for langt nede.
    MVH Hasse


  • Nicki R
    Nicki R Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 31
    #21   28. apr 2014 Ok hvad er forholdet mellem dybgang og benlængde

  • #22   2. maj 2014 Hej Nicky
    Jeg kan ikke forklare dig forklare dig forholdet mellem dybgang og benlængde
    men jeg er 100% sikker på at når fabrikanten skriver at din båd er til langt ben så duer det ikke at du sætter en motor på med EKSTRA langt ben og det vil være spild af penge .
    Kavitationspladen på moterem skal flugte med bunden eller helst lidt højere oppe end bunden men hvis du sætter en ekstra langbenet motor på vil kavationspladen sidde alt for langt under bunden af båden og her med vil båden sejle a helvede til samtidig at den vil sprøjte vandet op på begge sider af motoren så du bliver våd hvis du sejler / planer med vinden ind bagfra
    Lyt og lær ellers er det jo nytteløst at svare på dine spørgsmål ELLER KØB den og find selv ud af at det var dumt at IKKE lytte når du åbenbart ikke ved noget om dette !!
    Jeg håber ikke at du bliver sur over mit svar for du må tro på at vi herinde gør vores bedste for at hjælpe hinanden.
    MVH Hasse


  • Nicki R
    Nicki R Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 31
    #24   3. maj 2014 @hasse

    Nu er der ikke nogen der har sagt at jeg ikke lytter, jeg har droppet den motor bare rolig.



Kommentér på:
Powertrim og hk

Annonce