{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.770 visninger | Oprettet:

Mariner 60hk hul i udstødning {{forumTopicSubject}}

Hej.
Har købt en mariner 60 hk, så viser det sig efter 2 timer på vandet at der er hul i udstødninget. Ham inden mig har lavet det med kemisk metal, og ikke sagt noget om det ved handlen. Nogen der ved hvordan man laver det ? Kan det laves med kemisk metal igen ?Hvor man evt. For dele. Det er min første båd så ved ingen ting om det. Håber på hjælp


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mariner 60hk hul i udstødning
  • #2   27. apr 2014 Tilbage med den til sælger...

  • #3   27. apr 2014 Jep, enig med Henrik P, du skal tage den op med sælgeren, og selv om det er en privat handel, vil han være erstatningspligtigt, da det er en såkaldt skjult fejl og at du ikke er blevet informeret om den...

    Skulle sælgeren, rende fra sit ansvar, så vil jeg vil tro, at det kan alu-svejses, uden de store problemer, da stedet jo er ukritisk, i forhold til feks. et sted, hvor vandkølingen løber igennem..

    Held og lykke med at det....


  • #4   27. apr 2014 brumbass jeg mener desværre at der løber lidt kølevand med ud den vej men er ikke 100% skal det svejses så skal blokken pilles af

  • #5   27. apr 2014 Hejda. Ja, det tror jeg du har ret i, men da det er på vej ud, sammen med udstødningsgassen, er det jo heldigvis ikke nær så kritisk, som det kølevand der er på vej ind, og er under tryk...

    Jeg tror at det kan svejses, det ligner et alm. tærringshul på billedet, og burde være forholdsvis nemt at svejse, når det er blevet renset godt ud, og alt det tynde, tærrede alu er blevet fjernet, så man har noget frisk alu. at svejse i..


  • #6   27. apr 2014 Tror ikke der kommer meget vand ud. Malingen på skjoldet er brændt af uden på, og det var meget varm. Skal hele motoren skilles af ? Er der nogen der ved hvad sådan noget koster at få lavet på værksted ?

  • #7   27. apr 2014 Benet skal skrues af, og bagefter svejsningen, skal tætningsfladen, hvor benet bliver boltet på, afrettes, hvis noget af svejsningen rammer den..

    Prisen aner jeg ikke, men mon ikke du er dækket nogenlunde ind, hvis du sætter kr 2500,- af til det..

    Kan du selv skille det af, og montere det igen, koster det kun svejsningen, og det er begrænset hvad det kan koste...


  • #9   28. apr 2014 Få det nu lavet rigtigt 1 gang. Den kanal der. Går hele vejen rundt inde i benet. Hullet sidder hvor udstødning kommer ud fra motor. Derfor holder kemisk metal ikke

  • #10   28. apr 2014 Hvad er så rigtigt ? Svejse den eller ny del ? Og hvor for jeg evt. Den nye del ?

  • #11   28. apr 2014 Den kan godt svejses. Men blokken skal afmonteres. Det er den rigtige måde....En ny stump koster kassen.

  • #12   28. apr 2014 Hvordan for jeg så blokken af? Har læst at der er 8 bolte, men synes at der er flere? Skal der nye pakninger til eller er det flyde pakning?

  • #13   28. apr 2014 er det 2 eller 4 takt ???

    4 takt sidder der 8 bolte + 1 i midten

    2 takt ved jeg faktisk ikke hvor mange der sider


  • #14   28. apr 2014 Det er en 4 takt. Hvad mener du med en i midten?

  • #15   28. apr 2014 når du piller blokken af. sidder der en bolt i midten af mellemstykket . og den skal ud for at få mellemstykket af ... du bør nok skifte pakninger i blokken samtidig da de max holder 10 år... måtte skifte på min gamle 60hk mariner 2005 de koster ca 1600-

  • #16   28. apr 2014 Hej igen. Ved godt at jeg har mange spørgsmål , men er ny bådejer. Hvor køber jeg pakninger og div.?

  • #17   28. apr 2014 Det gør du ved en marine-forhandler, det er nemt at google, og så vælger du feks. den du bor nærmest.

    Har de ikke stumperne på lager, så kan de få det hjem, med meget kort varsel...


  • #18   28. apr 2014 Hej igen. Ved godt at jeg har mange spørgsmål , men er ny bådejer. Hvor køber jeg pakninger og div.?

  • #19   2. maj 2014 Det er et stort problem med den motor. Jeg havde samme oplevelse. Købte styrepultsbåd sidste år med sådan en motor fra 2002. Sælger sagde stolt at der var kommet nyt "bundkar" på sidste år, så alt var i fineste orden og den gik da også godt. Efter et par timers sejlads i mit ejerskab, gik den i nødprogram og det viste sig så, at fejlen var tilbage igen. Jeg gennemgik papirerne og fandt ud af, at den reparation der var udført bestod i at skifte adapterpladen (den øverste) og reparere benet med flydende metal. Det var udført i Helsingør af fagfolk, men det holder altså ikke. Min mekaniker sagde, at begge dele burde være skiftet, og han aldrig ville lave sådan en reparation. Jeg mener han sagde, at det ville blive 20.000 + div. Kan ikke huske om det var med eller uden arb.løn. Men problemet er, at jeg købte en båd med havneplads. Dvs. den har ligget i vandet hele sommeren uden at blive skyllet. Måske ville 20.000 ha' klaret problemet, men hvem ved, hvor meget saltvandet har tæret på resten af maskinen, så jeg valgte at hive i foret og købe ny motor. Det kan varmt anbefales. Ingen bekymringer og lortet virker når du skal bruge det. Men en dyr lærerløn. Køb altid trailerbåd, som er skyllet efter hver tur. (det bliver min i hvert fald). Mvh. Mikael

  • aage s
    aage s Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 3 Svar: 7
    #20   23. maj 2014 Har også købt en mariner 60hkfr 2003 ar lige skilt den helt af pga. kølerproblemer, og da ser jeg at den er ved a brænde gennem lige som ved din,det er en svaghed de mariner har, har du fået det lavet???

  • #21   23. maj 2014 Hej. Er igang med at svejse dem, det var både pladen og benet som var tæret.

  • aage s
    aage s Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 3 Svar: 7
    #22   23. maj 2014 Ja det fandt jeg også ud af da jeg fik mine dele vasket, benet er ikke så slemt, men mellemstykket var meget tynd, godstykkelsen er 7 mm men det var tæret ned til 1 mm og gik helt i stykker da det lå bag i bilen, men har bestilt et nyt mellemstykke i dag.

    profilbillede
  • #23   23. maj 2014 Hvad var prisen på sådan et?

  • aage s
    aage s Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 3 Svar: 7
    #24   23. maj 2014 kr4500 +m og så kommer der 2 pakninger til og kølerrøret + der skal nyt udstødningsrør i også, så det bliver da noget af en regning, men så kan jeg da komme på vandet igen.


  • aage s
    aage s Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 3 Svar: 7
    #25   1. jun 2014 Av av, det løb sgu op på kr.7900 med pakninger- kølerør- og et nyt udstødningsrør.

  • aage s
    aage s Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 3 Svar: 7
    #26   1. jun 2014 Av av, det løb sgu op på kr.7900 med pakninger- kølerør- og et nyt udstødningsrør.

  • #27   23. maj 2016 Nogen der ved om dette problem er løst på senere modeller eller det fortsat er et problem på Mercury/Mariner?

  • #28   24. maj 2016 min gamle 2006 havde anløb til det. efter ca 800timer

  • #29   24. maj 2016 Det er måske i lige så høj grad et spørgsmål om alder og ikke timer. 800 er nok mere end de fleste når på den tid.
    Ud fra svarene i denne tråd samt andre på nettet ligner det at problemet ofte opstår efter 8-10 år. Igen afhænger det selvfølgelig af hvordan tingene behandles.
    Jeg er kun nysgerrig da vi på sigt overvejer en 4 takter og ville derfor finde ud af om Mercury/Mariner skulle med i overvejelserne. Hælder nok mere til andre mærker pga dette.


  • #30   31. maj 2018 Nogen af jer der ved hvordan man undgår at det sker?


  • jan n
    jan n Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Svar: 1
    #31   27. feb 2021 skyl motoren igennem hver gang du har sejlet

  • #32   1. mar 2021 #29 problemet var mest fra 99 til 2005-6 modellerne .. har ikke skiftet på en 2007 eller nyere. så de har nok fået løst problemet

  • #33   10. aug 2023 Meget interessant tråd, når man nu er igang med at kigge på en båd med netop sådan en motor! 💙

  • #34   27. aug 2023 #33 har lige i denne weekend , 26aug , lavet en 2001 karb maskine . kunde ville ikke ofre ny mellemplade (ca 8000) så den blev lappet med kemisk metal med et stk rustfri plade som forstærkning, og 2 nye pakninger, samtidig blev gummipakning på vandrør kontrolleret, den var så skiftet .

    så nu kan den motor køre mange år frem uden problemer


  • #35   27. aug 2023 Hvad løber sådan en omgang op i?

  • #36   11. sep 2023 det får du at vide over en privat besked hvis det ønskes. men det var en del billigere end 12klik

  • #37   11. sep 2023 Fair nok...
    Er der også problemer på 75/90 hk. modellen af samme årgange?


Kommentér på:
Mariner 60hk hul i udstødning

Annonce