{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.883 visninger | Oprettet:

Rasmus M
Rasmus M
Tilmeldt:
22. mar 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1

Hvor stor og hvilken påhængsmotor til lille jolle? {{forumTopicSubject}}

O'høj og halløj! smiley

Min gamle far har fået fingrene i en fin lille jolle - glasfiber, dobbeltskrog, 13-14 fod og i god stand. Nu har han haft den stående der hjemme i et lille år snart, uden at få den brugt (han fik den med i noget byttehandel).

Det syntes jeg er synd, og jeg kunne egentlig godt tænke mig en lille jolle til at fiske fra (bundfang, dørgning/trolling o.lign småfiskeri), så jeg har fået ham overtalt til at vi skal finde en (billig) påhængsmotor til den og så se at komme ud og få jollen brugt.

Det er meget begrænset hvad jeg har rodet med joller og påhængsmotorer, og jeg har for det meste bare været med som passager på div. fisketure.

Så her er lige en række spørgsmål:

¤ Hvor stor en motor (hk) skal man have til sådan en bette jolle?
¤ Jeg har set at man kan købe med kort & lang ben, så hvornår skal man have det ene eller det andet?
¤ 2T eller 4T?

Vi skal ikke ud på store åbne farvande, og vil primært skulle sejle/fiske kystnært i vandene omkring Fyn.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvor stor og hvilken påhængsmotor til lille jolle?
  • #2   3. maj 2014 Her er lidt om kort vs langt ben, hentet fra indlæg på Fisketips.dk
    Mvh Leif H smiley .

    Inden du evt. vælger langt vs kort ben skal du sikre dig at det også passer til din egen båd.

    Benlængde på påhængsmotorer:
    Påhængsmotorer fås med forskellige benlængder.
    1. Kort ben: 15" / 38cm. Denne størrelse er typisk beregnet til joller og småbåde hvor længden fra bunden og op til hvor motoren hviler på skroget er fra 38-44 cm.

    2. Langt ben: 20" / 50cm. Denne størrelse er typisk beregnet til både, hvor længden fra bunden og op til hvor motoren hviler på skroget er fra 44-53 cm.

    3. Ekstra langt ben: 25" / 63cm. Denne størrelse er typisk beregnet til både hvor længden fra bunden og op til hvor motoren hviler på skroget er fra 53-68 cm.
    smiley


  • søren F
    søren F Tilmeldt:
    nov 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #3   3. maj 2014 en god informationsside ang nogle af dine spørgsmål er www.danskvandsport.dk
    mvh søren.


  • Rasmus M
    Rasmus M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
    #4   3. maj 2014 Ok så må jeg lige prøve at se efter på jollen. Har ikke intentioner om at vi skal flyve afsted. Når vi fisker med bundfang ligger vi jo bare og driver, og til dørgning skal der jo sejles stille og roligt hurtigt.

    Så omkring en 5hk er ikke helt ved siden af, eller hva?


  • #5   3. maj 2014 4hk til 9.9hk

Kommentér på:
Hvor stor og hvilken påhængsmotor til lille jolle?

Annonce