{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.618 visninger | Oprettet:

Alexander A
Alexander A
Tilmeldt:
27. maj 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13

60hk johnson hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej Bådgalleri. Jeg er ejer af en dejlig 17 fod crescent 490 sport kabinebåd, hvorpå der sidder en 60HK johnson ( J60ectb )

Hvis jeg søger : j60ectb på google. så ligner det at motor er fra 83. kan det passe?? Nå men det er nu ikke mit spørgsmål.

Hver gang jeg skal lave en kold opstart af motor, så har den svært ved at hoppe igang, og flyder en del benzin ud i vandet. Ligeså snart den har været startet første gang, så springer den igang med det samme. Jeg har lige skiftet tændrør og tænd kabler. Den sejler lidt bedere, men stadig svært ved 1 opstart.

Næste spørgsmål. Min motor sejler ca 25 km/t alene mand ombord. og bruger ca 15 liter pr. 10 km med ~20-25 km/t, hvilket jeg syntes er rigtig skod. at den skal bruge SÅ meget benzin, og samtidig sejle så langsomt. Båden og mig vejer ca 600 KG
Hvis jeg lukker op for gas spjældet på motoren i fri-gear. så laver den MANGE flere omdrejninger, end hvis jeg sejler. er det normalt?

Håber i kan komme med nogle fif's

Tak på forhånd, og fortsæt god dag.

Sådan ligger den i vandet med mig alene ombord.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  60hk johnson hjælp
  • Alexander A
    Alexander A Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #1   27. maj 2014 Sådan ser båden ud.

    profilbillede
  • #2   27. maj 2014 Årgang passer fint med 1983.
    For at du kan drive alle heste ud af den sveder, skal du op og have fat i max. omdrejninger. Altså gerne et sted mellem 5000-5600 rpm.
    Så enten er din motor meget slidt, hvilket også kan være årsag til dårlig kold start, eller også er der for stor skrue ( stigning ).


  • Alexander A
    Alexander A Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #3   27. maj 2014 Hvordan ved du det skal ligge mellem 5000-5600 RPM? Men det vil jeg da helt klart finde ud af.

    Altså når jeg giver fuld gas fra 0km/t. så hæver båden sig ufatteligt meget foran og sætter røven ned i vandet.


  • #4   27. maj 2014 nu er din båd en halvplaner eller deplacement skrog.. så der har du nok en del af forklaringen. men en mindre stigning på skruen kan måske afhjælpe lidt.

  • #5   27. maj 2014 Iflg. manualen, skal en årgang 1983 køre på 5600 rpm ved fuld gas.
    Men din skude kan jo ikke engang sejle 14 knob ved fuld gas, og med kun en mand ombord. Ved godt båden ikke er udformet til hastighed, men den burde kunne meget mere.
    Den 17 fods Oldenburg jeg havde, vejede mere end din båd. Og den var også udstyret med en ældre 60HK OMC motor. Max fart med kun en mand ombord, var helt oppe på 32 knob.
    Så tag en hurtig komp.test, og se hvor meget guf der er tilbage i motoren, eller om den bare er slidt op. Hvis ikke, så lugter det af en mindre skrue, til du kan komme op i nærheden af 5600 rpm.


  • Alexander A
    Alexander A Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #6   27. maj 2014 Det lyder jo helt vildt Kim.. Men ja.. 14 knob er max med 1 mand ombord. og det lyder jo helt vildt at du har ramt 32 knob smiley
    Hvor fandt du dog manualen til min motor? jeg kan ikke finde den nogle steder:(
    Hvordan tager man en komp. test? Er det noget man kan gøre selv, eller skal jeg have fat i en båd mekaniker som kan tjekke op på min motor?
    Jeg vil prøve at sætte en omdrejnings måler på en af dagene ihvertfald.


  • #7   28. maj 2014 Der er sådan, at på de fleste påhængsmotorer med elstart, er der en elektrisk choker, som man aktiver ved at trykke nøglen ind, men man drejer den, mens der på andre, sidder en lille arm på toppen af fjernbetjenings-boksen, og på nogle ganske få, er den automatisk..

    Er dit system et af de første jeg nævnte, og det tror jeg det er, så sidder der en kontakt til chokeren i bunden af tændnings låsen, som man aktiverer, hvis motoren er kold, ved at trykke nøglen ind, mens man drejer nøglen, det vil aktivere chokeren, som gør at motoren starter meget nemmere, og den slår selv fra igen....


  • #8   28. maj 2014 Manualen har jeg i en bog, samt på min PC.
    Kan feks. købes her.
    http://www.saxo.com/dk/johnsonevinrude-outboards-1973-91-repair-manual_joan-coles_paperback_9780893300104

    eller her

    http://www.kosters.dk/Catalogue/d/EvinrudeJohnson-outboard-48-235-HP-1973?SearchStr=johnson%20outboard

    Ellers søg på Google.

    Vedr. kompressionstest, så prøv Google eller youtube. Så får du over 7000 indslag.


  • Alexander A
    Alexander A Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #9   28. maj 2014 #7 Brumbass

    Der sidder en lille arm på toppen af fjernbetjenings boksen, Og det hjælper også lidt smiley Men stadig svær at starte nogle gange!

    #8 Kim. Mange tak igen igen smiley Det vart dog en vild pris for en manual smiley


  • #10   28. maj 2014 Hej Alexander
    Ang håndtaget på fjernbetjeningsboxen er det et gashåndtag der åbner for gasspjældet uden du behøver at have motoren i gear. Det bruges typisk til at forhøje tomgang når motoren er i gang og skal varme op.

    Chokerspjældet er sandsynligvis et spjæld der næsten lukker for lufttilførslen og dermed giver en federe blanding. Sagt med andre ord, choker og håndtag på fjernbetjeningsboxen arbejder imod hinanden når du forsøger at starte motoren under normale forhold

    Men hvis du har kørt længe på selvstarteren har du muligvis druknet motoren, så kan det hjælpe at åbne for gassen og forsøge UDEN choker.

    Håber det giver mening...


  • Alexander A
    Alexander A Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #11   28. maj 2014 Hej Per. Så du mener ikke at håntaget er selve chokern, men blot til at forhøje tomgang, for at motor bliver hurtigere varm i fri gear? Hvis ja. Hvor dælen er chokern så henne?? Men ja det giver mening at håndtaget blot er gas i fri-gear. fordi den stiger meget i omdrejninger ved at leje med det håndtag i tomgang. Jeg troede godt nok det var choker. Men jeg kan godt se at den åbner spjældet når jeg lukker op for håndtaget.

  • #12   28. maj 2014 er der ikke noget der "klikker", omme i motoren, når du trykker tændingsnøglen indad på trinnet lige inden start? - hvis ja så er det chokeren.
    vær opmærksom for nogle motore (MIN) drukner lynhurtigt hvis chockeren holdes inde længere end 1-2 sekunder under start, i hvert fald her når det er varmt.


  • #13   28. maj 2014 Der findes ikke et chokerspjæld på denne model som Per T skriver.
    Du har en lille elektrisk chokerpumpe ( se vedhæftet pos. 40 )
    http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1983/J60ECTB/INTAKE%20MANIFOLD%20AND%20PRIMER%20SYSTEM/parts.html

    Denne virker ved, at den sprøjter benzin direkte ind mellem motorens reedventiler og karburatorer når den aktiveres. Og den aktivere du ved at trykke din startnøgle ind. Så skal du gerne kunne høre, at denne choker magnetventil klikker.


  • Alexander A
    Alexander A Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #14   29. maj 2014 Tusind tak for hjælpen alle sammen!! og Kim C #13 Jeg har fundet chokeren, og den klikker i motoren smiley den startede dejligt idag!! Men jeg blev overhalet af en 15 hestes jolle idag smiley :( så trist at sejle 25 km/t med en 60hk motor selvom den lyder til at gå sundt.... smiley

  • Alexander A
    Alexander A Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #16   29. maj 2014 Hej Jens. Ja den går aller max 25 km/t med alene mand ombord, ligeså snart vi er 2-3 mand så slæver den utrolig meget og sejler 20 km/t ca.. Jeg vil finde ud af hvor mange omdr. motor den tager med fuld gas. Jeg er ret sikker på at det er skruen den er gal med. Jeg tror ikke tidligere ejer har sejlet i den, blot købt for at sælge videre. Og så tror jeg bare han har smidt en skrue på motor som så nogenlunde ud, og som han ikke har testet.
    Der er ikke indbygget omdr. måler. Så jeg må ud og låne en berørings fri o/m tæller smiley

    Er der nogle som ved hvilke tommer'' / stigning etc. den originale skrue skal være på motoren?


  • #17   29. maj 2014 Hvis en kompressionstest viser at motor er slidt, hjælper en anden skrue jo ikke meget. Hvis motor er ok, så mål omdr. ved fuld gas. Først her efter kan du begynde at lege med anden skrue. Som standard leveres motoren med tre forskellige stigninger, alt efter kundens ønske. Så en lille let speedbåd vil jo have den største stigning, hvor du nok skal bruge den mindste stigning. Du kan jo evt. vælge en justerbar skrue. ??

  • #18   29. maj 2014 Skørt indspark men alligevel - Din båd ser ud til at ligge på bådeplads. Hvordan er bådens bund? Hvis den er overbegroet giver det måske forklaringen på dit fartproblem

  • #19   29. maj 2014 I må meget undskylde allesammen smiley MEN 14 kn i en 6-700 kg deplacement sejler med "kun" 60 hk - det er sgudda helt OK. kig lige på billedet der er en hæk bølge på flere m3 - al den vægt er noget den "lille" motor skal flytte. på min gamle 21" som endda var en halvplaner med flad agter - der sejlede jeg da heller ikke over 12 knob ved 3/4 gas (130 hk) først ved fuld gas når den kom op på plan skød farten op på 20-22 kn og med dit skrog findes der ikke en mulighed for at plane.

    mit gæt er at selvom du monterer en 200hk med den sygeste racerskrue, så får du ikke det skrog op på mere en de 14-15 kn, den smider bare røven nedad indtil den rammer bunden eller til stævnen rammer et rutefly.

    glem fart i den "hygge,slappe nydnaturen" båd du har nu. Tøf afsted på 1/2 gas, smiley du mister måske 1-2 kn, men sparer 75% benzin. Og så køv en lille racer hvis fartdjævelen overmander dig smiley

    undskyld den lange stil smiley

    smiley (hvis den har flad bund agter - så tager jeg det hele tilbage - prøv med smarttabs) smiley


  • #20   29. maj 2014 det var jo det jeg sagde søren

  • #21   29. maj 2014 Er du helt sikker på det er Crescent modellen der har betegnelsen "sport"???
    Synes, ud fra billedet, at skroget minder mere om et deplacement skrog. Er det tilfældet, er det som de andre har været inde på, nok ikke muligt at få meget mere fart på.


  • #22   29. maj 2014 Mht benzinforbruget. Skaf dig en mindre motor, båden vil nok skyde ca samme hastighed.

  • Alexander A
    Alexander A Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #23   30. maj 2014 Det er ikke en sport. Mis information af gammel ejer. Jeg tror det er en crescent 525. Bådens bund er helt ok.

  • #24   30. maj 2014 Den type båd, som din, er ikke designet til at sejle stærkt, når man når en vis fart, ca. 20 km/t, så vil modstanden i vandet, blive så højt, at det skal rigtigt meget power til, at få den til at sejle lidt stærkere, og modstanden vil øges extremt, ved bare lidt højere fart...

    Så hvis du vil sejle stærkt, er der kun en udvej, sælg denne, og køb en båd med planende skrog....


  • Alexander A
    Alexander A Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #25   2. jun 2014 Jeg havde en 4hk påhængsmotor til at sidde fast bagpå. Men skruen ramte vandet når vi sejlede, så det har også haft lidt at sige. Den har jeg nu taget af. Og sejler ca. 28-30 km/t alene mand. Syntes den går udemærket nu. Jeg har optaget en film hvor jeg sejler alene. Er powertrim noget man måske skulle overveje???

  • Alexander A
    Alexander A Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #27   2. jun 2014 Hov. jeg mente da ikke powertrim!!! smiley men smarttabs!! smiley

    Vores agter er næsten flad bund.


Kommentér på:
60hk johnson hjælp

Annonce