{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.407 visninger | Oprettet:

Renovering af nybegynder! {{forumTopicSubject}}

Hej BådGalleri!

Jeg er en knægt på 16år som har fået lidt interesse for fiskeri, og her derfor købt mig en (meget) lille jolle (ca. 2,20m). Jeg har vedhæftet et billede af den.

Jollen har ikke været i vandet i par år, og den er slet ikke pæn længere, men er ellers i fin stand. Jeg vil nu have sat båden i stand, men hvordan gør man lige det?

Min plan er indtil vidre:
1. Fjerne alt træværk (Det er gennem rådnet)
2. Slibe ALT maling væk med rystepudser
3. Male med primer på bunden ( (link fjernet) )
4. Male med bundmaling på bunden ( (link fjernet) )
5. Male med 2-komponent på resten af båden ( (link fjernet) )
6. Lave nyt træværk og sætte det på
7. Sætte åregafler og diverse på igen

Er det helt forkert det her, eller har jeg regnet det rigtigt ud?

I må meget gerne komme med tips og tricks, da jeg som sagt ikke har nogen forstand på hvad jeg kaster mig ud i!

På forhånd tak! smiley

P.S: Da jeg er ny i faget ville det være rart hvis i ikke bruger for mange fagord, jeg er jo nybegynder..


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Renovering af nybegynder!
  • #2   30. jun 2014 Den skal ikke ligge fast, så der har du nok sparet mig for en mindre sum penge!
    Tusinde tak! smiley

    Men den skal stadig have primer ikke?


  • #4   30. jun 2014 Men det er vel kun det under vandlinjen der skal have primer, ikke?

    Jeg er gået i gang med at slibe bunden ned, med noget 120 sandpapir, og kan godt mærke at der skal noget grovere til.

    Endnu en gang, tusinde tak for hjælpen! smiley


  • #9   1. jul 2014 Tak for hjælpen!

    Jeg brugte 3 timer i går på at slibe under vandlinjen, og kom heller ikke nogen steder med et korn 80 sandpapir, så har smidt korn 40 på nu, og kommer lige så langsomt frem. Når det hele så er slebet ned regner jeg med at tage korn 120 på igen, og så lige give det en hurtig tur, for at den skal blive dejlig glat.
    Når jeg sliber står jeg udenfor med det, er det ikke nok?


  • #10   1. jul 2014 Udenfor OG maske - du er "kun" 16 år og skal gerne holde mange år endnu smiley

  • #11   1. jul 2014 Ja , husk den maske det er vigtigt smiley fint projekt , go arbejdslyst !!

  • #12   1. jul 2014 ...ellers kommer titlen sgu til at passe...renovering AF nybegynderen *GG

  • #13   1. jul 2014 hvis du bruger korn 40 så er det korn 80-160-360 osv.

  • #15   1. jul 2014 Imorgen får jeg lige fat i nogle masker så. smiley
    Jeg regner med at skulle besøge tømmerhandlen alligevel og få fat i en ny pudser. Jeg er også kommet til den konklusion at det må være maskineriet der er noget glat med, der er simpelthen ikke nok bevægelse i den...

    Tak for bekymringen smiley

    P.S: Jeg vedhæfter lige et billede af de første 5-6 timers arbejde, hvis det ellers har nogen interesse.


    profilbillede
  • #16   1. jul 2014 de store flader kan vel god tages med båndsliber. og husk lige at en rystepusser er noget af det ringeste du kan få i veden af pudsmakiner..

  • #17   1. jul 2014 jeg tænker om du skal have alt det gamle maling væk? vel kun det løse.

  • #18   1. jul 2014 Jeg regner med at få fat i en excentersliber i morgen, og nogle masker. Derefter får hele båden bare en tur, det er begrænset hvor meget maling der er tilbage hvis du kun fjerner det der sidder løst smiley

  • #20   1. jul 2014 Nu er alt den røde maling stort set væk, så det er lidt for sent nu.
    Men hvordan ser gelcoaten ud?


  • #22   2. jul 2014 Okay det vil jeg holde øje med.
    Men nu er jeg kommet til glasfiberen flere steder, skal det så have en ny gelcoat? Og er gelcoaten kun udvendigt?


  • simon a
    simon a Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Både: 2 Svar: 4
    #23   4. jul 2014 køb noget sigmacover 280 epoxy primer til den det koster omkring 145 kr literen og brug det først


  • #25   5. jul 2014 Med grunder mener du vel primer ikke? Så kan båden lige så godt få to lag primer...

  • #28   10. jul 2014 Hej allesammen

    Tusinde tak for den hjælp i allerede har givet mig!

    Jeg er nu kommet så langt i projektet at jeg skal til at male om en uges tid, når jeg kommer hjem fra ferie, og jeg er stødt på et nyt problem...

    Jeg har optegnet vandlinjen på båden, samtidig med at jeg sleb malingen af, så den stadig kan ses nu når malingen ikke er der længere. Men nu er jeg kommet i tanke om at det der primer nok har en farve, og eftersom hele båden skal have et lag eller to af det, kan det godt blive et problem med at se vandlinjen.. Hvad gør jeg lige her?

    Jeg har tænkt på først at sætte malertape over vandlinjen, og så give primer under. Derefter flytte malertapen under vandlinjen og så male det over. Men denne metode kan godt komme til at tage lang tid, og lave grimme mærker..

    Så er der nogle gode fif's til hvordan man lige gør sådan noget?

    Igen tusinde tak for hjælpen! smiley

    P.S: Jeg vedhæfter et billede af båden, hvor man kan se hvordan jeg har optegnet vandlinjen


    profilbillede
  • #29   14. jul 2014 prime den og så tage den med ud et sted hvor du kan mærke den op igen

  • #30   21. okt 2014 Hej alle!
    Længe siden, og jeg ved ikke hvor mange af jer der stadig er aktive, men jeg blevet færdig med båden! Fredag d. 17. Oktober 2014 satte jeg hende ud, og alt var perfekt!
    Jeg har oprettet båden her på BaadGalleri, og ville blive glad hvis i gad at kigge på den, i behøver ikke at stemme på den, men jeg er bare pavestolt af mit arbejde! smiley
    Forsat god aften derude! smiley
    ( http://www.baadgalleri.dk/galleri/15093-x_ukendt?status=2)


  • jack b
    jack b Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #31   21. okt 2014 Rigtig godt stykke arbejde! især i betragtning af din alder.
    Må man spørge hvad du har givet for materialer og arbejde?


  • #32   22. okt 2014 I alt uden jolle har jeg givet lidt over 1900kr. og venter stadig på regningen fra snedkeren. Derudover skal jeg også have købt nye åre, og åregafler, så jeg vil tro at jeg ender på lidt over 3000kr. i materialer. Så det er ikke helt billigt smiley

  • #33   22. okt 2014 helt billig jeg har lige giver 2500kr for en gummibælg til min så jo det er billig

Kommentér på:
Renovering af nybegynder!

Annonce