1.660 visninger
|
Oprettet:
Vinter konserveringen {{forumTopicSubject}}
Hej.
Da jeg har købt ny båd og vinteren er på vej har jeg tænkt mig at vinter konserver min båd motor.
Motoren er en to-takt Mercury 125 HK påhængsmotor.
Den kommer til at stå i en lade hvor der bliver frostgrader
Jeg vil gøre dette :
1. Tappe det gamle gear-olie af.
2. Skifte impeller
3. Påfylde nyt gear-olie
4. Køre glykolblanding igennem kølesystemet i 10 min.
5. Sprøjte en lille mængde WD40 ind i cylinderne og dreje motoren rund med håndkraft
Er dette en korrekt og brugbar måde?
Hvordan finder jeg ud af hvilket impeller jeg skal købe og hvor?
Håber i kan hjælpe mig.
Mvh Simon
jun 2019
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
ellers ville jeg nok gøre som dig og måske nye tændrør og anoder.. eller måske vente til foråret med tændrør.
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 289 Både: 4 Annoncer: 2 Emner: 25 Svar: 1.094
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 289 Både: 4 Annoncer: 2 Emner: 25 Svar: 1.094
Og så lidt vandfast fedt i div smørrenipler og på de bevægelige dele..
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 1 Svar: 234
Jeg plejer at bruge benzinen til der kun er ca 20 liter tilbage og hælde fuel stabilizer i den (ellers skal man hælde ret meget i hvis tanken er fyldt og det er ikke billigt). Så kører man motoren til den får den brændstof og opbevarer den vandret så der ikke kan samles vand i benet.
Original (og dyr): https://www.mercuryparts.dk/product/quickstor-fuel-stabilizer-355-ml-8m0079745-112535/
Eller den jeg bruger: https://palby.dk/produkter/styring-motortilbehor/motordele-tilbehor/motor-vedligeholdelse/additiver-rens/57-0288/liqui-moly-marine-benzin-stabilisator-500-ml
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 289 Både: 4 Annoncer: 2 Emner: 25 Svar: 1.094
Har aldrig selv brugt frostvæske til mine påhængsmotorer der er aldrig sket noget med dem..
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 289 Både: 4 Annoncer: 2 Emner: 25 Svar: 1.094
sep 2019
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 4
Tak for alle de gode tips og tricks!
Hvordan ved jeg hvilket impeller rep sæt jeg skal købe?
Er det den her : https://www.lavprisvvs.dk/VVS-Armaturer-Haandvaskarmaturer-Damixa--Damixa-Silhouet-haandvaskarmatur-uden-bundventil-i-matsort-Medium-1000158733.html?gclid=CjwKCAjwibzsBRAMEiwA1pHZrlDtBa5A2NHMzQW04NKZpaRnW6es6Qv1O-HeE9gvXl7_8bfbbPck8xoCT2MQAvD_BwE
Mvh Simon
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 63 Både: 7 Emner: 86 Svar: 1.031
Et håndvask armatur i impellerhuset?
Det går vist ikke (tjek lige dit link)
sep 2019
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 4
sep 2019
Følger: 12 Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 4
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.429
5. Sprøjte en lille mængde WD40 ind i cylinderne og dreje motoren rund med håndkraft
deu skal IKKE bruge wd 40
Tag luftfilteret af og start motoren med ferskvand på og brug noget af de to takstolie du bruger til at blande i benzinen RENT til at sprøjte ind i karborator indsugningen og lad motoren køre indtil den ryger meget eller drukner så er cyllindre og stempler sølet ind og kan sagtens holde til en vinter.
til foråret tager du bare tændrørene ud og tørner motoren nogle gange som om du ville starte den
sæt så nye eller aftørrede tændrør i og VUPTI så starter den
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.429
er du ikke lidt af en ordkløver nu ???
jeg skrev ( sæt så nye eller aftørrede tændrør i og VUPTI så starter den )
Adtørrede betyder det samme som at de er gjort rene og er tørre men ok du er nok mere til at gøer dette til en videnskab selvom det kan gøres meget simpelt !!
Jeg har brugt denne metode nu i de sidste 30 år og det har virket hver gang og hvis rørene ikke tænder første gang så tørren man dem bare af igen da der godt kan komme lidt brændt olie på dem
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 100 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.429
lad os nu ikke bringe kemi og videnskab ind i dette !!!
Det korte og lange er jo bare at man skal sørge for at tændrørene er rene og tørre når man sætter dem i
Vinter konserveringen