{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.236 visninger | Oprettet:

Nicolai L
Nicolai L
Tilmeldt:
11. jul 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7

Kortplotter {{forumTopicSubject}}

Gentlemen

For at gøre en lang historie kort, så startede vi en ny frisk båd sæsson i Roskilde fjord sidste sommer.

Sæssonen sluttede hurtigt pga en voldsom påsejling, der kostede hele drevet livet. 40.000kr senere var den i vandet igen

I år startede sæssonen lige så fint, denne gang en ny skrue, og aksel. 30.000kr senere er båden nu færdig.

Lad os bare sige at det ikke er ideelt.

Vi skal have gjort noget alvorligt ved vores navigerings muligheder.

Båden af en Mariah 19SX, og er teknisk set bare legetøj. Legen er dog mindre sjov hvis det skal koste 30-40.000kr pr tur

Hvad er det rigtige for os at gøre? Vi har ingen (permanent) kortplotter i dag.

Vi er blevet anbefalet Navionics , i kombination med en Samsung tablet (hvor der er rigtig GPS sender i)

Men er det godt nok?

Er vi nødt til at have et ekkolod på?

Alle råd modtages med kyshånd.

Sidste påsejling skete i øvrigt på et område hvor der jævnfør kortet skulle være ok......Øv


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Kortplotter
  • #1   11. jul 2014 Bedst er et elektronisk kort der er fuldt opdateret samt at I der sejler har lært at læse kortets informationer hvis ikke I allerede kan det.

    Ekkolod er et glimrende instrument, men det viser kun dybden direkte under transduceren, og i en speedbåd er det oftest for sent at se der er for lidt vand når man ligger i det.

    Personligt foretrækker jeg en decideret kortplotter fremfor tablet løsninger mm.


  • Nicolai L
    Nicolai L Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #2   11. jul 2014 Modtaget. Gode pointer

    Hvis vi er ude i en rigtig kortplotter, hvor får man så mest værdi for pengene.


  • #3   11. jul 2014 Hvor mange penge vil du bruge på det?

    Jeg ville gå efter en kombineret GPS/ekkolod, men de fås jo fra 3000 kr. og op, men jeg mener man skal op i min. 5000-6000 kr. hvis de bare skal være lidt ok!

    Jeg vil helt klart anbefale Garmin, da deres kortplotter helt tydeligt viser forskellige farver på kortet, så man kan se hvilke områder man skal holde sig på. Min far har en Lowrance HDS Touch 12 og jeg må sige at jeg syntes den er noget dårligere at orientere sig på!


  • Nicolai L
    Nicolai L Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #4   11. jul 2014 Jeg vil sige at efter to så dårlige hændelser, med 2 måneder ude af drift, og store udgifter til selvrisiko osv, så er det ikke forskellen mellem 4 og 6000kr der skal afholde os fra at købe det rigtige produkt.

    Selvfølgelig ville det være rart at vi ikke skal op i 10-15000kr


  • #5   11. jul 2014 Jeg vil her give mine anbefalinger inden for kombinerede Garmin gps/ekkolod! Bemærk at man altid køber kort ud over selve enhedens pris - mindste kort koster typisk ca. 1.500 kr!

    Garmin GPSMAP 421s er ret billigt, men skærmen er hvad jeg vil betegne som for lille, til at være bare lidt seriøs.

    Garmin GPSMAP 521s/526s (der er noget bedre skærmopløsning på 526s) er absolut minimum hvad jeg vil anbefale. Det er dog en lidt ældre serie (vist fra 2009/10 mener jeg) og der er nok ikke mange der har dem mere, men man kan måske finde et godt tilbud et sted - prøv at Google det!

    Garmin echoMAP 50s er en af de nye modeller, muligvis billigere end 521s/526s - men der er ikke de store udvidelsesmuligheder og lidt andre forskellige nedgraderinger!. Denne model kan købes med alm. transducer og så en kombineret alm.transducer og downscan transducer, som giver et noget mere realistisk billede af bunden!

    Garmin GPSMAP 527xs er den egentlige afløser for 526s, men er også noget dyrere! Denne kan fås med standard transducer, CHIRP transducer og downscan transducer.

    Garmin GPSMAP 720s er med en 7" touch skærm, men også en ældre serie ligesom 421s/521s/526s. Prisen kommer igen noget højere op, men igen er det nok ikke så mange der har den på lager mere, men man kan være heldig at finde en til en god pris et sted.

    Garmin echoMAP 70s er også med 7" touch skærm og i den nyeste serie, men ligesom echoMAP 50s er der ikke de store udvidelsesmuligheder og lidt andre forskellige nedgraderinger!

    Garmin GPSMAP 721xs er også med 7" touch skærm og er også i nyeste serie, men nu er vi også i omegnen af 10.000 kr. eller mere - men absolut sådan et jeg vil anbefale smiley


    Her er der mulighed for at se fornuftige priser på i hvert fald alle de nye modeller, resten kan du prøve at Google: http://www.marinetorvet.dk/viskategori.asp?intActiveMenuChild=41



  • Nicolai L
    Nicolai L Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #6   11. jul 2014 Hvad med den her:
    http://www.dba.dk/garmin-gps-ekkolod-kortplot/id-1008731873/

    Det er så vidt jeg kan se en ældre fætter, er det helt til hest?


  • Nicolai L
    Nicolai L Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #7   11. jul 2014 Og tusind tak for input i øvrigt

  • #8   11. jul 2014 Jeg er hele enige med Thomas G mht en decideret gps kortplotter og en 526s er absolute minimum hvis du ønsker kvalitet skærm opløsning. Jeg er selv nybegynder til de danske vand. Min bedste investering er min Garmin kortplotter/ekkolod . Der er tilbud lige nu på Garmin 526s + kort på SD til 4000kr i diverse marine butikker. SD kortet giver mere detalje end indbygget kortet og du kan blandandet de klipper,sten, vrag og osv i vandet. Du kan indstil den til at giv alarm hvis du nærmere dig lavvandede områder og du selv bestemmer hvilken dybe din båd kan klar. Endvidere kan se hvor du har sejlede tidligere og ved at router er fri af undervand risikoer. Til sidste kan det got bruges som sonar fishfinder hvis du en dag bliver bidt af fiskestangen.


  • #9   11. jul 2014 Den på DBA kender jeg ikke, men den er gammel og bruger ikke G2 Vision kortet som netop gør kortet nemt at aflæse.

  • Nicolai L
    Nicolai L Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #11   12. jul 2014 Det ene udelukker ikke det andet. Måske en kombination af kort og kortplotter er vejen frem.

    Jeg kan se at Holbæk Marinecenter har 526S til 4000kr

    Tak for alt feedback.


  • #12   12. jul 2014 Når du skal finde en kortplotter, så brug tid på at kigge på forskellige skærmstørrelser.

    En 5" skærm er efter min mening alt alt for lille da du skal zoome meget ind for at kunne se detaljer, og når man sejler med høj hastighed tilbagelægger man meget hurtigt den del af kortet man kan se på skærmen, og man kan derfor ikke være fremsynet imod hvad der kommer.

    Minimum en 7" skærm, og gerne større end det.


  • Nicolai L
    Nicolai L Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #13   12. jul 2014 Hvordan med montering? Er det noget man kan /bør give sig i kast med selv, eller ska det ordnes af en fagmand?

  • #14   12. jul 2014 De fleste er plug'nplay.....

    Mange har integreret antenne i dag, foretrækker selv ekstern pga signal kvaliteten er bedre, men det kommer an på ens behov og hvilken model du går efter.


  • #15   12. jul 2014 Jeg ville helt klart gå efter den 526s til 4000,- inkl. kort! Skal du have noget bedre skal du jo op med væsentlig flere penge!

  • #16   12. jul 2014 Personligt ville jeg gå efter denne model:
    (link fjernet)

    Kan se at de er begyndt med integreret antenne, men det er et kvalitetsprodukt.


  • #18   13. jul 2014 Jeg er enig i den del af kommentarene der handler om skærmstørrelser. kommer du under syv tommer, mister man simpelthen overblikket. Jeg er så direkte uenig i at garmin er bedre at overskue end lowrance. Du kan på de fleste mærker selcv designe din farvepalette, så den giver dig det bedste overblik.
    Til dit brug, vil jeg mene at et lowrance elite 7 apparat giver dig absolut mest for pengene http://shop.htbsunds.dk/product/3831/lowrance-elite-7-hdi-kombi/
    Det er ikke et decideret mfd og hvis du senere har planer om det helt store udbyggede netværk med ais, radar, underholdningscenter osv, kommer det til kort.
    Så vidt jeg kan forstå har du ikke behov for dette, og får det sansynligvis heller ikke i fremtiden. Instrumentet har dog nmea 2000 og det er derfor meget lettere at samkøre feks motordata, hvis det bliver et behov med tiden.
    Mvh Bjørn


  • #19   13. jul 2014 "Jeg kan se at Holbæk Marinecenter har 526S til 4000kr

    Tak for alt feedback."


    Tempobåde i ishøj har 526s til sammen pris også


  • #21   7. aug 2014 Nogen der ved hvem der har Garmin 526s til 4000,- inkl. kort?

    Syntes ikke jeg kan finde det nogen steder nu?


  • #22   8. aug 2014 Holbækbådcenter , stenhusvej 53 holbæk
    tempotrollingudstyr, søhesten 8 ishojhavn.


  • #23   8. aug 2014 Holbæk Bådcenter kunne jeg bare finde den på deres hjemmeside for ca. 1 mdr. siden og nu er den væk smiley

    Kan godt finde den her: http://shop.tempo-baade.dk/product/garmin-gpsmap-526s-med-veu-459s-vision-kort-2759/ Men desværre uden transducer som var inkl. hos Holbæk Bådcenter smiley


Kommentér på:
Kortplotter

Annonce