{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.854 visninger | Oprettet:

Peter G
Peter G
Tilmeldt:
22. jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16

Johnson 4br790 problemer {{forumTopicSubject}}

Har lige købt en gammel sag af en johnson 4hk, fra 79.
Da jeg var hos sælger kørte den fint i en balje uden at have propel monteret.

Sælger monterer propel og jeg får motoren med hjem.

Jeg kommer hjem, sætter den på båden og forsøger at sejle ud af havnen, motoren starter fint men kører kun i kort tid hvorefter den mister omdrejninger og går ud. Dette sker hver gang jeg får den startet.
Den starter uden problemer men går så ud igen. Nogen der kender til problemet? Kan ikke se en kølestråle, men den skulle lige ha fået ny impeller. Sælger sagde der ikke var en køle stråle på sådan en model?

Alle 3 huller til udstødning er under vand når den sidder på båden.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Johnson 4br790 problemer
  • #1   3. aug 2014 testede i kompression på den da du købte den? Jeg må erkende at jeg ikke er 100 meter mester i motor, men har dog erfaret at motore med dårlig kompression kan gå vældig fint i en balje vand, men så snart de skal yde, så dør de! Kan selvfølgelig være at det bare er et brændstof problem og i så fald ville jeg starte med at rensr karburatore....

  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #2   3. aug 2014 Hmm. Nej gjorde vi ikke, jeg har heller ikke den store forstand på motor, så ved slet ikke hvordan man tester det?

  • #3   3. aug 2014 Det gør man ved at skrue tændrørene ud og sætte en kompressionstester ind i stedet for, hvorefter man laver start forsøg og så giver testeren udslag i forhold til, hbor stor kompression der er på dine cylindre:-) Skulle du tilfældigvis bo i det nordjyske har jeg en du må låne og ellers koster en billig tester i omegnen af 300 kr....

  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #4   3. aug 2014 Okay. Bor desværre i den helt anden ende, men ellers mange tak. smiley må lige forbi en forhandler med den og få det testet.

  • #5   3. aug 2014 Bor du på.sjælland kan jeg hjælpe når jeg kommer hjem fra ferie.. men havde da smidt den tilbage til sælger. Med besked om at det er en ommer

  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #6   3. aug 2014 I Sønderjylland, ellers tak for tilbudet. Ja, den er bare købt privat, så der er nok ikke det store at gøre. smiley

  • #7   3. aug 2014 Hvis den kan køre fin i tomgang i en balje, men laver problemer så snart den skal til at arbejde, lugter det af mangel på benzin.
    Fejlen kan være mange, men fejl som nedenstående kan være årsagen.
    1. Skidt i karburator.
    2. Luftskrue på tank ikke åbnet.
    3. Utætte slanger mellem tank og karburator.
    3. Defekt benzin pumpe.
    4. Svømmerhøjde for lille.


  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #8   3. aug 2014 Tak for input Kim C, det skal da helt klart prøves.

  • #9   3. aug 2014 hvor i sønderjylland bor du? jeg har en tester, og kan måske hjælpe dig.

  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #10   3. aug 2014 Sønderborg. smiley fandt ud af at en kollega havde en tester jeg kunne låne, så får det testet i næste uge. Ellers mange tak for tilbuddet smiley

  • #11   4. aug 2014 Læs øverst... motor er testet i kar UDEN propel... dette svare til spulemuffe.. motor er underkomprimeret

  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #12   4. aug 2014 Har ikke fået testere endnu. Er det noget man kan gøre noget ved at den er underkomprimeret?

  • #13   4. aug 2014 ja, det kan man godt.....spørgsmålet er om det kan betale sig på sådan en ældre dame!:-)

  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #14   4. aug 2014 Ja, det er jo det. Hmm nå ja så var det lidt lærepenge :-|

  • #15   6. aug 2014 Kan sikkert ikke svare sig. Men keder du dig så skil den ad.. kan være toppakning eller stempelringe.. men det koster

  • #16   6. aug 2014 Hmmmm........hvis en motor er underkomprimeret grundet utæt toppakning, slid eller.................. men starter fint og kører fint uden skrue, så svarer det jo bare til, at den ikke længere kan yde de hestekræfter som den er født med. Feks. reduceret fra 4 til 2 HK. Men derfor skal den jo ikke dø ud efter kort tid. Tror stadig å manglende benzin er årsagen. Men en hurtig kompressionstest ville være smart.

  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #17   6. aug 2014 Fik lige en kammerat til at kigge på den og da han skilte benzin pumpen af var der en gummi pakning der var smeltet, ved ikke om den har været for varm eller hvordan det er sket.

    profilbillede
  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #18   6. aug 2014 Så nu bliver der sat ny i, også håber vi den kører som den skal igen. smiley

  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #19   7. aug 2014 Hov jeg havde misforstået det smiley det der var smeltet sad under impelleren så den havde ikke kunne tage vand ind ordentligt. Håber ikke der har lavet andet skade i motoren at den er blevet så varm :-|

  • #20   7. aug 2014 Hvis den har været kørt varm er toppakningen sikkert gået, jeg har lige skiftet på en Johnson magen til, der havde lidt det samme problem, der var ingen kompression på nederste cylinder, men ny toppakning i og så havde den 80psi tryk på begge cylindre igen og kørte som den skulle smiley
    Problemet med de her motore er meget små kølekanaler, og manglende kontrol stråle så når de ikke køler mere ser man det ikke, og der skal ikke meget til og blokere kølesystemet på dem, så det sker engang imellem.


  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #21   7. aug 2014 Dejligt med en der har prøvet det på samme motor. Prøver at skifte toppakningen mens vi er igang smiley så er næste problem, hvor køber man en ny toppakningen til sådan et dyr?

  • #22   7. aug 2014 Vil opfordre dig til at få lavet den komp. test inden du begynder at smide nye dele i den!:-)

  • #23   7. aug 2014 ja test den lige inden du skiller den ad, det tager to min. Delene kan du købe ved Kegnæs både.

  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #24   7. aug 2014 Okay. Nu får jeg lige testet om det har hjulpet at få køling på den igen. Ellers prøver vi med en kompressions test smiley mange tak for alle rådene indtil videre. smiley

Kommentér på:
Johnson 4br790 problemer

Annonce