{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Acceptabelt gearolie farve?
  • #1   14. okt 2019

    profilbillede
  • #2   14. okt 2019 Der er vand i .... så få skiftet pakdåse, inden den kommer i igen, da det ikke bliver bedre og pak dåsen er trods alt billig i stedet for et komplet gear ! !

  • #3   14. okt 2019 Du kan undersøge i følgende rækkefølge...
    1) Er der revner i gearhuset?
    2) Er der ujævnheder på propell? Det kan skabe vibrationer der får vandet til at pasere pakningen.
    3) Er aksen skæv? Samme problem som propel vibrationer.
    4) Er der pakninger på skruene, og er de tætte? Evt. sæt trykluft til og se om det siver ud.
    5) Er pakningerne ved propel-aksen i orden? Sæt trykluft på og se om den kan holde trykket.
    6) Er pakningerne ved aksen op til motoren i orden? Der skal du tage benet af...


  • #4   14. okt 2019 Der er klart vand i olien. Men hvis du alligevel har båden på land (med perlegrus under) og har sejlet 100timer skal du vel skifte under alle omstændigheder?


  • #5   15. okt 2019 Enig der er vand i. Alexandros tjekplan er jeg meget vild med, så kommer du hele vejen rundt.
    Det plejer at være til at skifte pakdåser hele vejen rundt selv. Husk impelleren når nu du er der inde. I få tilfælde kan der være et tæret hul inde i impeller pumpehuset. Det kan i give vand i olien også.


  • #7   15. okt 2019 Jeg havde en masse bøvl med det sidste vinter hvor der var vand i olien jeg skiftede alle pakninger osv og trykprøvet det var i orden.. jeg er lige ved at trykprøve igen nu med diesel i drevet det er da tyndere end olie.. den holder fint tryk.. måske det det er nogle gamle rester af vand der har misfarvet det lidt.. jeg har ikke lige noget af vakum trykprøve med...

    profilbillede
  • #8   15. okt 2019 Du trykprøver vel ikke med olie eller dieselolie i drevet.....?

  • #10   15. okt 2019 Jo gjorde jeg enlig nu gør jeg kun med luft det er det samme

  • #11   16. okt 2019 Drevet skal være tomt for olie, når du trykprøver eller sprænger du pakdåser osv....!!!!!!

  • #12   16. okt 2019 Rambo, hvordan vil du trykprøve?

    Sætte et passende tryk på, lukke af og se om det falder over tid?

    Og hvad tryk taler vi? 8bar blæser vel alle pakdåser ud?

    Måske du kunne dele en "test specifikation" smiley


  • #13   16. okt 2019 Drevolien skal aftappes.

    Manometer monteres i dræn- eller niveaumålehul.
    Trykluft ( forsigtigt ) eller fodpumpe pumper tryk i drevet, der ikke må overstige 0.5 bar.
    Drevet skal kunne holde tryk i ca. 60 min., hvor akslerne drejes, for at fordele trykket jævnt på pakdåsernes anlægsflade.

    Er der ikk etrykfald efter ca. 60 min., så er trykprøvningen OK.

    Er der trykfald, kan evt. utætheder lokaliseres med lækagesøger.
    Typisk er fejlen på en defekt pakdåse omkring propellerakslen.





  • #14   16. okt 2019 Super, tusind tak Rambo, der lærte jeg noget nyt

  • #15   16. okt 2019 Og hvad hvis den stadig er tæt Rambo plejer du at lave vakum så? Hvor får man lige til at lave vakum med

  • #17   17. okt 2019 Man tester ikke udenbordsdrev for vakuum, fordi der ikke er dobbelte pakdåser.

    Det er kun påhængsmotorer, man tester for tryk og vakuum.



  • #18   17. okt 2019 Det er indebors motor Volvo Penta SM dp drev

  • #19   17. okt 2019 Der er dobbelt pakdåse ved skruen

  • #20   17. okt 2019 Dette er vejledningen for et Mercruiser drev

    profilbillede
  • #21   21. okt 2019 Det er lige sådan jeg har gjort Kenneth tror mit er misfarvet pga der tidligere har været vand i så det nok bare lidt vand rester

  • Bjarne N
    Bjarne N Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 43
    #22   25. okt 2019 Efter min ringe dømmekraft ville jeg blive meget bekymret hvis min olie var så vandholdig, så jeg tror du skal gøre som outboard experterne siger- og følge det der ligner den rigtige metode- jeg har mest tjek på indenbordsmotorer af den lidt mere antikke art. på det øverste billede ligner det majonæse, og så er der rigeligt med vand i!

Kommentér på:
Acceptabelt gearolie farve?

Annonce