{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.706 visninger | Oprettet:

Morten K
Morten K
Tilmeldt:
14. okt 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

Fjernelse af fugemasse på glasfiber??? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg er ved og hjælpe min far med og renovere hans båd, og der skal nye vinduer i hele vejen rundt.
Problemet er de gamle har været monteret uden på glasfiberen i en fuge og med dobbelt klæbende tape, hvor vi gerne vil montere dem i en gummiliste, da vi syntes det er pænere.
Spørgsmålet er, kan jeg fjerne de gamle produkter uden og skade glasfiberen, og skal til og male hele båden, så de skal monteres på samme måde igen???+

Mvh Morten


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Fjernelse af fugemasse på glasfiber???
  • #1   15. okt 2014 1) Hvis det efterfølgende alligevel skal males kan du tage det værste med bladet fra en hobbykniv, og derefter slibe det med finkornet papir.

    2) Hvis du til gengæld gerne vil skåne den gamle maling kan du igen bruge hobbyknivbladet til det værste men efterfølgende bruge Dana silikonefjerner 911


  • Morten K
    Morten K Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #2   15. okt 2014 fjerner den også almindelig fugemasse???

  • #3   15. okt 2014 Der findes ikke noget der hedder almindelig fugemasse smiley Men det fjerner alle silikonebaserede fugemasser. Hvilken farve har din fugemasse?

  • #4   15. okt 2014 De nemmest måde at løsne en glas vindue er med en simpel stål wire trukket frem og tilbage så den bliver varme og skære igennem fugen mens skånsom på glasset

    se denne video som eksampel:
    https://www.youtube.com/watch?v=PTZxhe-2E7A


  • Morten K
    Morten K Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #5   15. okt 2014 Vinduerne er væk, så det er efterladenskaberne vi snakker om. og nej båden skal ikke males, derfor er det en skånsom metode vi er på jagt efter.

    Fugen er sort, det minder meget om en elastisk gummifuge som ved fx. vinduer. Og hvad med limen fra dobbelt klæbende tape kan silikonefjerneren også tage det?


  • #6   15. okt 2014 Nå ok, så er Wessels indlæg mere relevant, altsa en skraber blade og silikon fuge oplyser vaske. smiley

  • #8   15. okt 2014 jeg vil tro det er sikaflex 290I der er brugt. Det dobbeltklæbende kan du tage med en smule acetone på en klud ( husk handsker ) det vil muligvis også tage fugemassen, men der er en plastspartel nok bedst.. Start med en lille overflade for at se resultatet før du forsætter.

  • Morten K
    Morten K Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #9   15. okt 2014 vi har nemlig forsøgt og prøve med acetone og celluose fortynder, uden held nogle af delene smiley

  • #10   18. okt 2014 Acetonen var for tapens skyld. Sikaflex kan ikke renses væk. du bliver nød til at tage det med plastspartel eller lignende. Det gør egentlig ikke så meget at der er lidt rester, hvis i alligevel skal fuge nye vinduer ( koøjer) i. For det er stort set umuligt at fjerne helt.

  • Morten K
    Morten K Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #11   18. okt 2014 nej grunden til vi gerne ville fjerne det helt var for og kunne bruge løsningen med gummilister, da vi syntes det er pænere, men kan godt se at det så vil resultere i og skal omlakere båden.

  • #12   18. okt 2014 Der har du nok ret. for du skal nok slibe for at fjerne alt fugen. Kender et par bådebyggere, og vil gerne spørge dem til råds mandag..

  • #13   19. okt 2014 Dengang jeg var dæksmontør på x-yachts både brugte jeg og kollegerne et vandslebet stemmejern til formålet. Dvs at det ikke var skarpt men glat og rundet på skæret. Kun ganske fint.

    Ikke noget med at kante det under udførelsen! Så ridser du topcoaten. Smårester tog vi den der citronrens.

    PS. Det var også sikaflex produkter.


  • Morten K
    Morten K Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #14   19. okt 2014 Det må du gerne Wessel smiley

    Okay Jakob J, det lyder til man skal have gang i den helt rolige hånd smiley


  • #15   19. okt 2014 Jacob.
    Jeg kender godt metoden, men det er til at fjerne det overskydende i nådderne. og kun hvis du vil have en svag rund fuge. I dag bruger man oftest malertape på begge sider af nåden, primer, nådtape og sika 290 DC ( den flyder bedst ud ) Derefter trækker man det overskydende af med en spartel før massen er tør. Se evt billede.
    nemt og hurtigt. Det var så lige et sidespring..
    Snakker med tosserne på mandag.


    profilbillede
  • #16   19. okt 2014 Det var på topcoaten vi brugte det. Det var finish manden der lærte os metoden. Klart at stemmehjernet ikke må kæntres eller have de mindste ridser. Det skal være glat. En hobbykniv eller slibning vil ridse.

    Bådene havde ikke teakdæk (imx 40 og 45)


  • #17   19. okt 2014 I brugte stemmejernet til at fjerne fugemassen?

  • #18   21. okt 2014 Hej Morten. De sagde det samme som mig.. Hård plastspartel... håber det virker. god arbejdslyst.. smiley

  • Morten K
    Morten K Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #19   22. okt 2014 det gør det ikke, farven sidder stadig tilbage smiley mangler lige et vidundermiddel til og tøre af med hen over for og få det sidste af smiley

  • #20   22. okt 2014 Hvis acetone ikke tager det lyder det som om, at du har en en ru overflade, hvor fugemassen er trukket ned i. Kan du ikke tage et billede?

    Måske der skal en let vandslibning + polering til, HVIS der er noget at arbejde i (topcoat i et vis tykkelse).

    Vi brugte som sagt det der citron spray (var det fra Dan kemi måske), men det var ligeså meget for at undgå brug af acetonen. Ikke specielt sundt at rende rundt i...


  • #21   22. okt 2014 Brug biltemas klisermærke fjerner varenummer 20011, den fjener lim silikone mm. 3m laver også, de skader ikke lakken.

  • #22   22. okt 2014 Brug derefter kema afrenser (citron rens)

  • #23   24. okt 2014 Det er jeg ked af morten, ellers en måde vi har brugt med godt resultat. lyder som at citronrens er et forsøg værd. håber det tager de sidste rester. Hel og lykke med afrensningen.

Kommentér på:
Fjernelse af fugemasse på glasfiber???

Annonce