{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.569 visninger | Oprettet:

Mariner 50 hk EFI 2014 4 Takt Tandrem {{forumTopicSubject}}

Hej jeg er lige blevet en lykkelig ejer af en båd med en Mariner 50 hk efi 4 takt motor fra 2014, da jeg ikke er 100% sikker på hvornår tandremmen har været skiftet vil jeg gerne skifte den.
Er der nogen der har en vejledning i hvordan man helt præcis gør?
Kan det passe man skal dreje svinghjulet indtil det sår ud fra dette hak?
Eller sker der ved at dreje svinghjulet manuelt i forhold til timingen af stemplerne og ventileren?
Motoren har kørt ca 48 timer
På forhånd tak 😊


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mariner 50 hk EFI 2014 4 Takt Tandrem
  • #1   5. nov 2019 Hvis du har købt en båd og motor hvor motoren kun har kørt 48 timer og du spørger ind til hvordan du skifter og timer den korrekt, vil jeg ikke anbefale dig at lave det selv, hvis du får et værksted til at skifte bare remmen og så have fuld garanti på dette kan det sparre dig for 15-20000 kr hvis den skulle hoppe eller springe.
    Ellers til tænding på cylinder 1 og lav mærker på svinghjulet så du kan se hvor remmen har siddet sidst, ny rem på og bum du er sejlende igen.
    Men det kan blive dyre lærepenge.


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #2   5. nov 2019 det er da bare at sætte et mærke på krumtap og knasthjul, løsne strammer og af med remmen, ny strammer og rem i modsat rækkefølge..

    prøv og stil den på det mærke og se om hjulet i modsatte ende har noget tilsvarende, der kan være et hul i blokken under det runde hul i hjulet når det passer og man kan låse hjulene med..

    men er du usikker på det så lad en mekaniker lave det, tjek evt. hvad delene koster dig og få en pris på det hele skiftet hos en mekaniker.


  • #3   5. nov 2019 Tak for svar, der er ingen strammer eller noget på. Det var mere om der var en der havde en guide til hvordan man gør?
    Samt om i ved om der sker noget ved at dreje svinghjulet manuelt når remmen er på for at ramme de rigtige punkter hvor den skal stå?


  • #5   5. nov 2019 Tak for svar Jens, ved du om der er et sted på nettet man kan finde en manual til hvordan man gør? Der står nemlig på svinghjulet man skal kigge i manualen, også er der de der grade tal på??

    Kan man køre svinghjulet begge veje uden der sker noget ?


    profilbillede
  • #7   6. nov 2019 Svinghjulet skal af for at skifte rem, så vil du se timing mærker på knast og krumtap

  • #8   6. nov 2019 Men for at ramme timing mærkerne, så skal man dreje svinghjulet ik? Men er i tvivle om hvilken vej motoren drejer og om der sker noget ved at dreje den forkerte vej?

  • #9   6. nov 2019 Med den tvivl du har kan komme til at koste dig ventiler, lejer, ventilsæder, topstykke osv selv at fortsætte dvd mellem og 15000kr hvis det går galt for dig, hvis du kører den på værksted og de så skifter remmen koster det dig vel1500-3000kr for tandremsskift.

  • #10   13. nov 2019 Der skal jo slet ikke skiftes noget på den motor foreløbigt, herre gud 48 timer.

  • #11   13. nov 2019 Har hørt at service intervallet på tandrem er hvert 3 år eller for hver 300 timer hvad der nu kommer først...

  • #12   14. nov 2019 Det er nemlig også det jeg har hørt, selvom den ser sund ud og kun har gået 48 timer. Så skal det ikke være de 500kr som remmen koster der skal gøre en forskel.

    Men syntes ikke der er nogle der har lagt en guide op om hvordan man gør på denne motor ?


  • #13   14. nov 2019 Ring til et marine værksted og få en pris på opgaven, er vist ikke noget der er så tidskrævende at få lavet for dem der kan og ved hvordan..

Kommentér på:
Mariner 50 hk EFI 2014 4 Takt Tandrem

Annonce