{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.592 visninger | Oprettet:

Andreas E
Andreas E
Tilmeldt:
6. nov 2006
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Bilmotor i båd overopheder {{forumTopicSubject}}

Min motor overopheder efter noget tids sejlads. Helt konkret kan jeg se, at olietrykket falder, efterhånden som jeg sejler, mens temperaturen på kølevandet forbliver lav. Når olietrykket så har været i det røde felt et stykke tid, stiger temperaturen pludseligt meget voldsomt.

En del af forklaringen er formentlig, at der er tale om en bilmotor, der ikke er mariniseret ordentligt, men når jeg spørger til løsninger hos fagfolk, får jeg svar i alle retninger:

1. Kølingen af motoren er underdimensioneret
2. Der mangler køling af manifold og udstødning
3. Der mangler en oliekøler
4. Luftindtaget skal flyttes væk fra motorrummet, så der trækkes kold luft ind (højere molekyletæthed samt køling) frem for varm luft, og der skal være bedre passage for luften
5. Der skal en tykkere olie til 20/50

Jeg vil sætte stor pris på, hvis nogle af jer kan vejlede mig lidt. Hvilke af ovenstående tiltag skal jeg give mig i kast med.

Det skal nævnes, at der er et lidt alternativt kølesystem på motoren. Den er ferskvandskølet. Kølevandet ledes ned i et kobberrør under båden, hvor varmen udveksles med søvandet. Motoren er en gammel B.M.C. 1,5 diesel.

Jeg overvejer at sætte en oliekøler på, så den køles af det samme vand, der køler motoren. Jeg har imidlertid fået at vide, at dette vil gå ud over kølingen af motoren og dermed forværre problemet. Jeg magter imidlertid ikke at skulle bore igennem skroget for at køle med søvand.

Hvad angår køling af manifold og udstødning overvejer jeg at isolere manifold og udstødning (Power Wrap). På den måde afgives varmen ikke i motorrummet.

Hilsen
Andreas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bilmotor i båd overopheder
  • #1   7. nov 2006 Et par billeder af motor + køler mangler.
    Når olietrykket falder løbende, skyldes det helt sikkert at olien bliver bliver alt alt for varm. Og igen p.g.a. manglende køling.
    Som Rolf skriver, lugter det lidt af manglende køle-flow.
    Luft i systemet kan også være årsagen, hvis kølepumpen er dårlig. Defekt termostat.
    Har den tidligere kørt fint ?
    Hvor sidder termostaten i systemet ?


  • #2   8. nov 2006 Som Rolf og Kim skriver, hælder jeg også til den forklaring at det er flowet i kølesystemet som er for lille.

    Det kan der være flere forklaringer på. Når det er et hjemmebygget system, er der et par ekstra ting at være opmærksom på.

    Skidt i systemet
    For lille pumpe ( ! )
    Pumpen kører for langsomt ( ! )
    For små rørdimensioner ( ! )
    Kollapsede slanger ( ! )
    Underdimensioneret system ( ! )

    Oliekøler, hmm, tjaeh, mange marinemotorer kører uden oliekøler. Jeg vil ikke anbefale at du sætter en masse i gang på det område, før du har undersøgt vandflowet.

    Motoren skal helst have frisk kold luft fra naturen, ikke brandvarm luft fra motorrummet. De fleste marinemotorer suger fra motorrummet, men der er så udluftningsgæller i skrovet, så der kommer frisk luft ned til maskinen. Når dit udstødningssystem ikke er kølet, bliver der temmelig varmt i motorrummet, det går ud over ydelsen, men burde ikke få motor til at blive rygende varm og olietrykket til at falde.

    Med mindre at der bliver usandsynligt varmt i motorrummet !

    Jeg synes du skal gøre følgende.

    1. Undersøg vandflowet fra a-z, læg mærke til de ovenstående punkter.

    2. Sørg for at motorrummet er tilstrækkelig udluftet.

    3. Køl udstødningen, kan du ikke få den vandkølet, kan du da i det mindste prøve "power wrap"

    For sjov skyld kunne du først prøve at tage en sejltur uden termostat og se hvad der så sker.

    God arbejdslyst.


  • Andreas E
    Andreas E Tilmeldt:
    nov 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #3   9. nov 2006 Tak for de mange gode forslag. Jeg har købt powerwrap, tykkere olie og betilt en oliekøler (inden jeg så Per G's indlæg). Men det lader til, at jeg bliver nødt til at tjekke vandflowet. Men hvordan gør jeg det?

    Jeg har kigget på kølevandet, som indeholder lidt rust. Man kan mærke på slangerne, at der er tryk på, når motoren kører. Det skal siges, at der er sat en elektrisk pumpe på, som supplerer motorens pumpe med at få vandet rundt. Den indvendige diameter på røret under båden vil jeg umiddelbart skyde til at være 1 cm.

    Jeg tror det bliver svært at lave udluftning i motorrummet, men jeg modtager gerne gode ideer. Der er selvfølgelig et trade off ml. støj og køling. Jeg kunne fjerne motorafskærmningen, men det ville give et støjinferno inde i båden.

    I efterlyser også et par billeder, men jeg kan ikke umidelbart finde en funktion, hvor jeg kan uploade billederne.


  • #4   9. nov 2006 Den elektriske pumpe er ikke nogen dårlig ide. Men den skal i hvert fald kunne give meget vand. Den kører jo med samme omdrejninger, uanset om motoren får fuld hammer eller går tomgang. En traditionel pumpe på en indenbordsmotor er jo forbundet med krumtappen og pumper derfor mere, når motoren kører hurtigere.

    Jeg antager at der er en cirkulationspumpe på kværnen, den kører selvfølgelig lige så hurtig som motoren.

    Man har som regel to pumper i en indenbordsinstallation. En kraftig pumpe som suger vandet ind fra havet i rå mængder og en cirkulationspumpe til at røre vandet rundt i motoren.

    Du har så el-pumpen, der i stedet for at hive vand ind fra havet, cirkulerer kølevandet rundt i røret under båden og ind til cirkulationspumpen.

    Selv mindre indenbordsmotorer sluger nemt alt det vand en alm haveslange giver for fuld tryk, selvom motoren kun går f.eks. 1500. o/min

    Du siger "røret" under båden, er der kun et?

    Hvis det samtidig kun er 1 cm indvendig, så er der her et svagt punkt. Når man skal have vandet kølet ned, drejer det sig om at have så stort et overfladeareal som muligt, en diameter på omkring 1 cm er ok, men så skal der være mange rør.


  • #5   9. nov 2006 hvis der er rust i dit køle vand er der nok også rust i din motor prøv og se om du ikke kan skylle den ud ved at skylle baglæns i systemet det kan også være en dårlig top pakning der giver luft i køle vandet jeg tror jeg ved hvor der er en motor magen til din der er mariniseret med vand kølet udstødning jeg tror ikke den kan køre men den kan bruges til dele hvis det er noget kan jeg spøre ham der har den hvad den skal koste mvh lars

  • Andreas E
    Andreas E Tilmeldt:
    nov 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #6   9. nov 2006 Der er kun et rør under båden. Der laver en sløjfe og løber hele vejen under båden. Dvs. røret der er i kontakt med havvandet er ca. 10 m (2*5 m).

    Jeg vil skylle systemet ud i forbindelse med monteringen af oliekøleren. Jeg går ud fra at det drejer sig om at tømme kølesystemet for vand, og lade noget frisk vand skylle igennem systemet.


  • #7   10. nov 2006 har du mærket om det vand der kommer til bage er meget varmt

  • #8   10. nov 2006 det med dine billeder hvordan du kan oploade dem er meget nemt du opretter dig bare i baadgalleri med billeder og det hele.


Kommentér på:
Bilmotor i båd overopheder

Annonce