{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Trim tabs eller smart tabs
  • #1   5. jan Havde smarttabs på min og de fungerede ret godt.

Den største fordel er jo at de er automatiske, så de er altid i drift.

På min forældres båd er der Lenco trimtabs og det er sjælendt de er i brug, for de skal jo tilpasse manuelt. Specielt ved opstart og til man planer er de jo gode, men man står jo ikke manuelt at trimmer dem ned før hver opstart og så trimmer dem op igen når man planer, der er det meget nemmere med smarttabs.

Skal det være elektriske/hydrauliske skal man næsten købe dem med noget automatik (som både Lenco og Bennett laver), men billigt er det ikke!

Alternativt laver Volvo et system som også er automatisk og som er ret interessant: https://www.youtube.com/watch?v=R28HJy__eaw

• #2   5. jan vi har monteret smart taps på vores, det virker rigtigt godt, kommer op og plane med det samme ! !

• #3   5. jan På den nye båd jeg har købt er der Bennett på de er elektrisk det virker bare når båden ikke sejler eller er stoppet er de slået op det samme sker når man bakker Når du så begynder at sejle eller komme op i fart trykker man på e knap og den justere flapsene ned..du kan vælge 3 faroiter så du bare trykker på en knap eller du kan justere dem manuelt. Det virker 100 %.

• niels n
    niels n Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 12
    #4   5. jan På min Drago 21fod er trim tabs eftermomteret. Jeg valgte Bennet i overstørrelse med el hydraulik. Båden har højt fribord og 115hp med ultralangt ben. Både med højt fribord og dyb V bund sejler godt i bølger, men i sidevind bliver stævnen naturligt presset væk fra vindretningen. Det kompensere man for ved at styre kontra, så båden holder kursen. Herved drejes motoren lidt. Derfor krænger båden så til luv mod vindretningen. Det bevirker at den side af stævnens V bund som vender mod vindretningen banker i flad vinkel imod bølgerne. Det fungerer meget bedre at rette stævne og bådens krængning op og istedet for krænge lidt med vindretningen med trim. Så skær båden skarpt gennem bølgerne uden bankeri. Ved at bruge trim og motor vip rigtigt, kan jeg sejle i krap sø og 10 sek/m vind direkte imod, ved at løfte bagenden (hækken) op af vandet i ned til 15 knob fart, uden bankeri, selvom planingstærsklen ligger omkring 20 knob . Det afhænger af hvilken bådtype man sejler, men min kan sejle i stort set al slags vejr og har været på Helgolandsøerne, Den Engelske Kanal, også over Adriaterhavet, til Grækenland, en tur på + 100 sømil åbent hav. Trim er helt uundværligt. Det er min mening. Det er også rart for passagerer i båden ( hvis den har dyb V bund ) altid kan trimmes til at ligge vandret i fart og sving. Det kræver ganske vist at man hele tiden arbejder med sit trim. Det gør det spændende og man overraskes over bådens sødygtighed, når man har lært at bruge sit trim rigtigt. God fornøjelse !

• #5   6. jan Bruger mine el hydrauliske meget når der er sidevind eller bølger. Sænker boven i modbølger og hæver den når jeg sejler med bølgerne. Det kan smarttabs vel ikke. ?
    Bruger dem ikke til at komme op at plane med men tænker at det at de forlænger båden en smule hjælper i sig selv. smiley

• #6   6. jan Tak for jeres erfaringer , tror jeg bare køber nogle smart flabs til forår , da det irretere mig at jeg skal op og sejle ca 17 knob før den planer . Så hvis jeg kan komme lidt ned i fart for at plane med smart flabs bliver jeg glad.

• #7   7. jan Derudover gør en 4 bladet propel altså også underværker, når det gælder om at komme ud af vandet og op at plane.

• niels n
    niels n Tilmeldt:
    jun 2007

#8   7. jan Du bliver sikkert glad for dem hvis du vælger dem store. De små er billigere men effekten er også mindre. Et valg hvor prisen er sekundær. Hvor mange kg de kan løfte er afgørende for hvor hurtigt du kommer ud af vandet.

• niels n
    niels n Tilmeldt:
    jun 2007

#9   7. jan

profilbillede
  • #10   7. jan Som jeg ser det skal jeg havde de største flabs man kan få i smart flabs, køber så de passer til en 22 fod båd havde jeg regnet, nu der er en 22 fod jeg har, også i rustfri.

• #11   8. jan Smarttabs skal købes så de passer til båden størrelse/vægt. Købes de for kraftige vil de være for langt nede når man planer og det koster både fart og brændstof!

Idéen er jo at de er nede ved start og når båden planer, så den kraft der skabes imod Smarttabs skal så gøre at de ender i næsten vandret position, så
    længe båden planer.

Producenten har en beregner her, for hvilke man skal vælge til sin båd (bemærk: Jeg mener ikke alle modeller fås i Danmark):
    https://www.nauticusinc.com/smart_choice_app/sca.php

• niels n
    niels n Tilmeldt:
    jun 2007

#13   12. jan Næsten alt hvad der ikke kan købes i Danmark fås på E-bay. Købte mine Bennet trim på E-bay. 5år senere en ny hydraulikpumpe. ( Den første gik i stykker, da kontakten var korroderet og hang fast 15 min inden jeg opdagede det. ) Har aldrig haft problem med nethandel der, men væsentligt lavere priser på f. eksp. vandudskilningsfilter, men der er leveringstid med posten.🙂

Kommentér på:
Trim tabs eller smart tabs

x