{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.283 visninger | Oprettet:

Gearolie Bil/Båd {{forumTopicSubject}}

Hej
Er der forskel på gearolien man bruger på en påhængsmotor og den man bruger på en bil. Jeg spørger da jeg har 3 L stående fra min bil, olien har samme viskositet som den der skal bruges på påhængs motoren. Den eneste forskel er at olien fra min bil er fuldsyntetisk, og den der er forskrevet til min påhængsmotor er mineralsk.

Det drejer sig om en fuldsyntetisk Gastrol syntrans 75-90. Vil der være noget til hinder for at bruge den, i benet på en 50hk Mariner?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Gearolie Bil/Båd
  • #1   10. feb 2020 Det til båd kan optage, mener 10% vand, det kan det til bil ikke.

  • #2   10. feb 2020 Se det vil give mening, hvis marine gearolien altid er mineralsk. og derved vil kunne indeholde mere vand. Men det skulle vel kun blive aktuelt, hvis der en en utæt pakdåse i benet.

    Mit store spørgsmål er om gearet tager skade af at bruge den fuldsyntetiske olie? Jeg havde tænkt mig at skifte den midt på sæsonen. Jeg sejlede 65 timer sidste år, skal det lige nævnes.


  • #4   10. feb 2020 Jeg er helt med på at olien arbejder under store temp. forskelle. Det er bare det eneste sted jeg har at gøre af de 3L fuldsyntetisk gearolie jeg har til at stå. Så mit spørgsmål går på hvorvidt der er noget til hinder for at jeg benytter den fuldsyntetiske olie på gearet.
    Med tanke på at jeg skifter det igen midt på sæsonen. det er ik de ca. 100kr til ny gearolie der er problemet. Men at jeg allerede har gearolie på matriklen i den pågældende wiskositet.


  • #6   11. feb 2020 Nu skal der ikke gøres mere ud af det, end aller højest nødvendigt!

    Gearolien på bilen får sjældent den samme køling, som den gør på en båd - motorbenet på båden, er enten halvt eller helt under vand, og dermed køles olien markant.
    På en bil, er det vindens hastighed, der køler gearolien, og i enkelte tilfælde, er der monteret en oliekøler, som hjælper til reducering af oliens temperatur.

    Den famøse Quicksilver High Performance gearolie er et studie for sig selv.
    Ser man bag på etikettenn, så skal den udskiftes for hver 50 timer, ved brug i saltvand. Konverteres det til bilverden, vil det svare til, at gearolien på en manuel gearkasse skal skiftes efter 5000 km - kort fortalt; Tur / retur København / Barcelona.

    Hvis en gearolie, som Quicksilver High Performance, ikke kan holde til længere drift end 50 timer i saltvand, vel forstået, med en tæt gearkasse, så er den helt til grin.

    En gearkasse i en påhængsmotor, drev eller bil er et lukket kredsløb.

    At en gearolie kan indeholde vand og stadig være smørende, er ingen hemmelighed, men der findes bare ingen dokumentation for det - Quicksilver kan ikke dokumentere det.

    Additiver i marine geaolier er heller defineret, og hvilke fordele disse har kontra det modsatte.

    Gearkasser i påhængsmotorer og drev er opbygget på samme måde. Det er "bevel-gear, aksler og pakdåser" - intet nyt under solen der.


    Du bør følge producentens anvisninger omkring viskositet, men ikke fabrikat af olien.




  • #7   12. feb 2020 Hej Rambo

    Det falder meget godt i tråd med min egen opfattelse af tingene. Så længe at olien har den rigtige wiskositet og ellers er en kvalitetsolie, samt at gearet er tæt.
    Jeg har tænkt mig at kontrollere olien efter 10-20 timers sejllads, for at fastslå om den stadig ser sund og klar ud.

    Frank


Kommentér på:
Gearolie Bil/Båd

Annonce