{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.941 visninger | Oprettet:

mat J
mat J
Tilmeldt:
15. apr 2017
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 7

Volvo VDS-3 eller alt andet VDS-3 olie ? {{forumTopicSubject}}

Hej Bådfolk:)

Har netop skiftet olie på en Volvo-Penta md21b. Efter en hurtig googlesøgning, finder jeg frem til at den anbefalede olie er 15w-40 fra volvo til godt 400,- for 5l.

Mit spørgsmål er: Kan man ikke lige så godt bruge et hvilket som helst andet mærke det opfylder VDS-3 standarden ?
Det er vel det fortæller om oliens egenskaber, og kvalitet ?


Go sæson!



Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Volvo VDS-3 eller alt andet VDS-3 olie ?
  • #2   18. apr 2020 Olie skaber oftest enorm debat imellem brugerne - nogen har ret i deres betragtninger, imens andre typisk ikke ved forskel på smøreolie og madolie....:)

    Volvo VDS3 motorolie er godkendt til - vist nok - alle deres dieselmotorer i lystfartøjer, og opfylder nogle høje smørekrav bl.a omkring cylinderpolering.
    VDS står for "Volvo Drain System", og en motorolie med denne specifikation, modvirker cylinderpolering, hvilket kort fortalt betyder, at motorolien har en god vedhæftningsevne på de metalliske dele i motoren, og dermed uovertrufne smøreegenskaber.

    Det er IKKE navnet på emballagen, der fortæller om oliens kvalitet, men derimod godkendelserne - som Morten R skriver, så kan en motorolie fra en anden udbyder end OEM med de samme oliekvaliteter være et identisk køb, men til en billigere pris.

    Til min bil - Vectra C m/ turbolader, intercooler, 320HK og 575Nm - anbefaler Opel, at jeg bruger deres 5w40 motorolie, men som med så meget andet omkring smøremidler, til en pris der langt overstiger, hvad en tilsvarende motorolie koster hos fx LiquiMoly eller MOBIL1. Jeg kunne aldrig drømme om, at hælde "original" motorolie på min bil eller båd, når prisforskellen på samme oliekvalitet mv., hos alternativer udbydere er så interessant og økonomisk rentabel.

    Jeg har efter mere end 25 år i lastvogns- og bådbranchen endnu aldrig set en motor, der er havareret, fordi der er hældt "uoriginal" motorolie på. Jeg tvivler også på det sker.

    Det vigtige er altså, at du følger motorproducentens anvisninger omkring oliekvalitet, og med den motor du har i båden, så bruger du en motorolie, der langt overstiger de krav, som der stilles - VDS2 havde været tilstrækkeligt.

    Til min egen båd med 4.3 liter V6 motor, bruger jeg 15W40 motorolie eller 20W50 - begge olier er godkendt til motoren.
    Selv med en 25W40 motorolie, følger jeg motorproducentens anvisninger og krav.



  • mat J
    mat J Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 7
    #3   19. apr 2020 Tusinde tak for meget brugbar info:)

Kommentér på:
Volvo VDS-3 eller alt andet VDS-3 olie ?

Annonce