{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.979 visninger | Oprettet:

Ny Skrue ... hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej alle i kloge mennesker

Jeg skal have skiftet skrue på min 50hk mercury da den kun går med 5300omdr på toppen (der står max 6000omdr på motor).

tror den der er på nu er en standard skrue, kan næsten ikke se nummeret på den men tror nok der står 48 73134 A40 12P på den (A40 12P er jeg sikker på).

er der nogle der kan guide mig i retning af en passende skrue der ikke koster en formue?

her kigget lidt på skruer på marinetorvet men det er ikke nemt at finde den rigtige når man ikke ved hvad man leder efter hehe


Båden bruges til familie ture og fiskeri ... ikke rigtigt til vandsport..


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ny Skrue ... hjælp
  • #1   20. mar 2015 Hvad båd sidder motoren på?


  • #2   20. mar 2015 du skal nok en eller 2" ned P11 eller P10

    men prøv at google mercurys propel guide


  • #3   20. mar 2015 den sidder på en quicksilver 520dc

  • #4   20. mar 2015 det lyder rigtigt hvad mekanikles siger at du skal nok en eller 2" ned P11 eller P10
    så vil båden også kommer nemmere ud af vandet hvis i er flere i båden hvilket jeg tror på at du har lidt problemer med nu , eller hvad ?????
    MVH Hasse


  • #5   20. mar 2015 ja det er jo en halv tung båd så der er lidt tid om det med flere folk i.
    lige nu går den lige knap 20 knob med de 5300omdr og mig alene i den så gælder mig til at prøve den med en bedre skrue smiley

    har stigning noget at sige, nu sidder jeg og kigger på marinetorvet og der er jo mange forskellige P11 og P10 bare med forskellige stigninger.


  • #6   20. mar 2015 For hver tomme du går ned i stigning tager motoren ca 250 omdrejninger mere

  • #7   20. mar 2015 P stør for pitch= stigning. P12 er stigning. så er der så evt flere forskellige diameter
    Hvis du går ind på Mercurys hjemmeside, kan du taste nuværende data på båden ind, så kommer den med et forslag til den mest optimale propel og hvilke omdrejningr du kan regne med at få, med den propel der nu bliver foreslået.


  • #8   20. mar 2015 har prøvet den guide men kan ikke vælge min årgang motor og den hastighed den sejler nu ... ved ikke hvor meget det har at sige men den kommer med flere foreslag.

    PROPELLER MATERIAL BLADES DIAMETER PITCH ROTATION PART #
    Black Max® Mercalloy 3 11.25 10 RH 73132A40
    Black Max® Mercalloy 3 11.625 10.5 RH SS-827312A11
    Black Max® Mercalloy 3 10.875 11 RH 85632A40
    Black Max® Mercalloy 3 10.625 12 RH 73134A40
    Black Max® Mercalloy 3 10.75 12 RH SS-816702A40
    Vengeance® Stainless Steel 3 11.63 11 RH 823478A5
    Vengeance® Stainless Steel 3 11 12 RH NF-855856A5

    P.S. ja det var diameter jeg mente ... ikke stigning


  • #9   21. mar 2015 søg på de numre der står på din propeller og find ud af diameteren. hvis man skal gå efter tommelfinger reglen om +200-250 omd. pr. stigning, skal det helst være inden for samme diameter.
    max omdr. burde også spænde over2-400 omdr. og det er anbealet at prøve at ramme midt i feltet som regel.


  • #10   21. mar 2015 Nu må du endelig ikke misforstå mig og blive fornærmet og det samme gælder for jer der har skrevet i denne tråd.
    Min mening er at motoren er for lille til denne båd og hvis du skal få noget fornuftigt ud af dette sæt så tror jeg at du skal bruge en propel med store blade og lille stigning men prøv at tage propellen samt billede og data over båden med til én aut. Mercury forhandler for på denne måde vil du sikkert få mulighed for at prøve flere forskellige propeller for jeg tror der skal hekses lidt for at få dit sæt til at passe sammen og " måske " skal du have 2 forskellige propeller 1 til alene sejlads og 1 til når der skal være flere i båden .
    Men det mest optimale vil nok være at udskifte motoren med en 90 eller 115 hk


  • #11   21. mar 2015 ved godt at motoren er i den lille ende og båden er godkendt til 115hk.
    men den sejler nu fint med den lille motor men den skal bare have en anden skrue så omdr kommer op hvor den skal være.

    selv om det tager lidt tid så kan den plane med 3 voksne og 3 børn med den lille motor i stille vejr, imod bølgerne med 4 voksne mangler den lige det sidste for at kommme ordenligt op, men for det meste er vi max 2 voksne og 3 børn.

    som sagt bruges den til fiske ture og familie ture så super fart er ikke en nødvendighed selv om det da ville være dejligt med en større motor (men det er der ikke råd til lige nu).


  • #12   21. mar 2015 Har lavet en Excel-fil så jeg kan regne lidt på det. Hvis man antager at du har en nyere 4 takt Mercury standard med en udveksling på 1,83, dvs propellen kører ca halv så hurtigt som motoren. Din propel er en 10 5/8" x 12", det første er diameteren, det sidste er stigningen, og fortæller hvor langt propellen teoretisk kommer frem når den har kørt en omgang. I virkeligheden har den et slip som helst ikke skal være større end 10-15 %, da det jo er en slags tab.
    Ved en stigning på 12", en hastighed på 20 knob, 5300 omdr, er dit slip på 30 %. Valgte du en 10" propel og havde et slip på 10 % og kunne få omdr op på 6000 o/min ville du sejle 24,3 Knob. Dette forudsætter at motoren er stærk nok til at overvinde vandmodstanden. Ved 5300 omdr har du nok kun et par og fyrre heste. Det er jo kun beregninger, men viser at du sagten kan vælge en 10" propel.
    Jeg har selv prøvet 3 forskellige propeller på min RIB med 60 Hk. Godt nok af forskellige fabrikater, men teori og praksis er ikke helt forkert.
    Hvis jeg var dig ville jeg købe en 12" x 10,5" Hustler med løst nav. (Shipshop.dk, marinetorvet.dk, billigpropel).dk. Begge dele koster ca 1000 kr i alt, og er propellen forkert, kan du genbruge navet, og sælge propellen i dba.dk. Stålpropeller er spild af penge under 70-80 hk.


  • #13   22. mar 2015 tak for alle de gode svar smiley

    som sagt er jeg egenligt ok tilfred med hvordan den sejler, det er jo sjældent vi er mange i båden og har behov for at sejle stærkt.
    Det er mere for at få motoren op og køre ordenligt med de rigtige omdr, hvis den sejler lidt bedre er det bare en bonus.

    overvejer den 12 x 10.5 ... eller en 11P. bare den kommer op omkring de rigtige omdr smiley


Kommentér på:
Ny Skrue ... hjælp

Annonce