{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.999 visninger | Oprettet:

Problemer med at plane {{forumTopicSubject}}

Som ny begynder og manglende erfaring med motorbåde mangler jeg nogle gode råd fra de mere erfaren sejlere. Jeg har erhvervet en Rinker Captiva 192 fra 2009 med en indenbords Mercruiser 3.0 l med 135 HK med den oprindelige skrue fra 2009. Samlede vægt med motor 1125 kg. Jeg har problemer med at plane med mere end 2 personer i båden og umuligt med 4 personer medmindre 2 sætter sig oppe foran i boven. Har I nogle gode råd og så frem hvad er jeres erfaringer med denne standard motor. På forhånd tak.
Mvh. Lars


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Problemer med at plane
  • #2   9. maj 2020 Bund gas er den lidt over 4000 omdrejninger. Jeg kan køre motoren op og ned og har motoren helt nede fra start og løfter den når båden er planet. Jeg har ikke trim flaps på båden.

  • #5   9. maj 2020 Hej Morten.

    RPM ryger op på de 4400-4500 ved fuld gas og ligger på de 4000 stødt når den planer.


  • #7   10. maj 2020 vægtfordeling betyder altid meget, især på små både med indenbordsmotor(ja motor vejer en del i sig selv) du kan nok afhjælpe/optimere en del med smarttabs og evt skifte fra 3-til 4 bladet skrue selvom det måske koster et par knob på toppen

  • #8   10. maj 2020 hvis vi er 4-5 ude i min 17fod speedbåd med 100hk er det også bedst når de største af os sidder forrest. når først den planer er den ligeglad

  • #9   10. maj 2020 hvis motoren gor mer 45oo rpm når først den er oppe og plane er det måske fordi du ikke har trimmet rigtigt ?? når du starter skal trimmet være helt inde og så kan du lidt efter lidt trimme længere og længere ud efterhånden som båden kommer ud af vandet og når snuden af båden ikke længere bliver oppe men vugger op og ned så trimmer du lidt ind igen indtil snuden er løftet højst muligt og stabil uden at vugge så opnår du den højeste topfart

  • #10   10. maj 2020 Jeg har samme motor i en lidt større båd. Jeg har ikke problemer med at plane.
    Cruiser/Sejler ca med 3200-3500 rpm og går ca 17 kn

    Jeg har en 4 bladet propel og trim flaps jeg kan styre elektronisk.


  • #11   11. maj 2020 en 4 bladet propel alene kan ikke gøre det store udslag men er der nogen der ved hvad denne motor max må køre med af rpm ?????

  • #12   11. maj 2020 Wot 4400-4800


    profilbillede
  • #13   11. maj 2020 Thor B
    OK men hvis han sejler med 4000 rpm når båden planer ville det jo så give mange flere kræfter med en mindre propel og SÅ ville båden da helt klart komme hurtigere ud ag vandet


  • Kaj L
    Kaj L Tilmeldt:
    mar 2010

    Emner: 1 Svar: 15
    #14   15. maj 2020 Det er ikke ualmindeligt at man skal fordele sig lidt hvis man er 4 eller flere ombord.

  • Peetz
    Peetz Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
    #15   15. maj 2020 Som udgangspunkt, når du planer skal så lidt af båden være i vandet som muligt. Prøv evt når du er alene i båden at sejle med fuld gas. Så kan du på siden af båden, se hvordan båden ligger. Lidt svært at forklare, men jo længere bagud på båden vandet sprøjter væk fra båden jo mindre er båden i vandet. Giver du fuld gas uden at trimme vil vandsprøjtet ca være 2/3 af bådens længde, trimmer du vil vandsprøjtet flytte sig bagud til ca 1/3 af bådens længde. Din fart vil stige og du kan høre motoren ikke “arbejder” så hårdt mere samt tage lidt flere omdrejninger. Håber det giver mening.

  • #16   16. maj 2020 Hvis ikke du går efter top fart, ville jeg nok vælge en proppel med meget bov løft, f. Eks 5 bladet high five, den vil skubbe dig noget hurtigere ud af vandet, men hvor stor proppel sider der på den nu?

  • #17   17. maj 2020 Jacob L
    4 eller 5 bladet får ikke båden hurtigere ud af vandet end en 3 bladet propel På denne båd som jo absolut ikke er nogen racer HVIS bare propellen PASSER til båden men det antal heste kræfter der sidder på denne .
    Hvis den kun kører md 4000 rum når den planer så sejtrækker den og derfor har den også sværere ved at komme ud af vandet så jeg vil mene at en mindre propel vil løse opgaven.
    Ud over dt mener jeg det sammen som Peetz


  • #19   17. maj 2020 Hasse H
    Der vi nok lige lidt uenige, jeg kan da tydeligt mærke forskel på hvilke proppel jeg tester, og om det er en proppel med lav slip værdi, eks er der stor forskel på en 21p high-five og en 21p
    4 bladet revolution, men du har da ret i det aldrig bliver en racer båd.


  • #20   18. maj 2020 Jeg har testet både 3 /4 og highfive på mine både men nåede den største hastighed med en 3 bladet stål prop jeg købte så en elevator men den gav ikke det jeg regnede med så der gik videre men jeg skulle nok have gjort et sidste forsøg med en Clever eller en chopper propel med der stoppede jeg med at ville være den hurtigste

  • #21   19. maj 2020 i blander pærer og bananer... ja en 3 bladet giver højere topfart, en 4bladet generere mere løft ved lave omdrejninger og får derfor nemmere båden ud af vandet.. derfor har vandskibåde 5bladet på....
    jeg havde smidt smart tabs på med den opsætning hvis alt ellers er som det skal være, hvis motor ikke er justeret rigtigt er alt det andet her ligegyldigt


  • #22   27. maj 2020 Jeg har nu fået lidt erfaring i forhold til at trimme og får båden op på ca. 35-36 knob når der er nogenlunde stille vand og gør som Hasse N beskriver. Den er stadig tung at få til at plane med mange ombord men det er måske hvad jeg kan forvente med en 3 l. morbror og mange ombord. Jeg er sikker på at jeg kan få den hurtigere til at plane med moderniseringer. Tak for alle jeres kommentar. Det har været utrolig hjælpsomt.
    Mvh. Lars


Kommentér på:
Problemer med at plane

Annonce