{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.156 visninger | Oprettet:

Søger hjælp til Mercury 2takts 60hk på Fyn {{forumTopicSubject}}

Jeg kan simpelthen ikke få rigtigt liv i den motor jeg går og skruer i.
Stator og cdi boks er skiftet, og der er gnist og benzin.

Motor kan starte fra kold tilstand, så kører den lidt ujævnt i tomgang, lidt op, lidt ned, indtil den dør efter 5-10-15 minutter i tomgang.

Her efter sker der INGENTING.
Når jeg kører med starter, så slår starter til, men den slår fra efter 2-3 sekunder. Jeg kan altså ikke køre på starter længe nok til, at jeg kan høre om den begynder at starte.
Den slår fra med det samme, EFTER den har været startet op i tomgang første gang.

Hvis der var en flink bådmekaniker, eller bare en nørd i påhængsmotorer som ville hjælpe, så ville jeg blive glad smiley
Hvad er den bedste Facebook gruppe til påhængsmotor problemer eller lign ?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Søger hjælp til Mercury 2takts 60hk på Fyn
  • #1   23. maj 2020 Der er nogle af Mercurys motorer der har en rev. limiter boks. jeg ville prøve at fra-koble den. Og som der vist før er nævnt i anden tråd så dødmandsknappen/stop systemet kan drille. Husker min gamle 115hp havde en idle stabilizer box som lavede ballade.
    Og nu er den jo med karburator, og mange km trailer kørsel på ujævn vej, kan forårsage svømmersystemet i svømmerhuset blive slået ud af justering.
    Og benzin pumpen kan være træt, har du prøvet at pumpe med bolden mens den er igang?
    Har du målt ohm på tændrørs kabler og spoler?
    Fikset alle ledninger som er irret i indgangen på kabel sko?


  • #2   23. maj 2020 Den nye stator som er sat på, har ledning til rev. Limiter. Men det havde den gamle ikke, så den er ikke tilsluttet noget.

    Jeg har prøvet at koble dødmandsknap fra og til oppe ved håndtaget. Umiddelbart virker den som den skal derfra.

    Jeg har ikke målt kabler osv, kun konstateret at der er gnist og at motor starter fint i første forsøg, når den har været slukket længe.
    Så dør den cirka efter 10 minutter og vil ingenting herefter.

    Jeg tænkte netop også på de gamle karburatorer der, at de sikkert er helt tosset indstillet. Jeg har en idé om den måske får for meget benzin, og simpelthen drukner sig selv.

    Jeg har prøvet at pumpe imens vi prøver at starte den, ja.

    Men gnist er der, så det er da positivt, da det var derfor jeg brugte 4000kr på en ny stator smiley


  • #4   23. maj 2020 Der er kommet 400ml olie til 20 liter nyt rent benzin, som foreskrevet på oliedunk.

    Ja der er alm gas håndtag hvor jeg godt kan give den noget gas. Hvor lang tid tænker du den skal stå med gas på ?

    Båden på Midtfyn:)


  • #6   23. maj 2020 Altså jeg har jo bare den der som jeg kobler uden på køleribberne i bunden af motoren med en vandslange på.

    Er det bedre at sænke drev osv i en stor balje med vand ?


  • #8   23. maj 2020 Ja så kan den da i hvertfald lige blive brændt igennem og renset ud for olie.

    Men mht køling, er det nok med vandslangen på ribberne ?


  • #10   23. maj 2020 Tak, det vil jeg lige prøve i morgen.
    Der er godt nok en masse løse ledninger i ledningsnettet, men det har der hele tiden været siden køb.
    Og den har da sejlet halvanden sæson.

    Der var sidste sommer efter olieskift, at den døde på første sejltur.

    Tror kun jeg kan give gas ved at sætte den i fremad gear og give alm gas. Men det gør vel ikke noget, at skruen drejer med rundt ?


  • #12   23. maj 2020 Haha. Ja jeg tror den har været forsøg stjålet engang, for alle ledninger er loddet sammen lige hvor de går fra motor og ind i båden. Som om de har været klippet over.

    Og så er der et par ledninger fra den nye stator, som jeg ikke har tilsluttet noget, blandt andet Rev. limiter


  • #13   24. maj 2020 Mærkelig dag på værkstedet smiley

    Jeg prøvede alt ovennævnte. Rense tændrør IGEN, tømme alt benzin ud af tanken minus 1 liter som skrevet, hældt ren benzin i cylindre og tørne motor uden tændrør.
    ALT sammen uden nogen som helst form for start af motor. Intet !
    Jeg prøver og prøver at rense diverse filtre, adskille hvad jeg tror var pumpen. Hjalp intet.

    Jeg beslutter mig efter 4 timer for, at droppe det for i dag og søge flere råd herinde.
    Jeg samler motoren og sætter motorskjoldet på, hæver motoren op og gør klar til at køre den på plads.

    Her tænker jeg, at jeg prøver da lige en sidste gang , og Bang, så sprang den igang ! Skynder mig at løbe efter vand og få det koblet til så hurtigt som muligt, da jeg ikke turde slukke den igen.

    Så fik den noget gas og fik lov at køre i 20-30 minutter indtil tanken var tom for de 2 liter benzin og motor gik ud af sig selv.
    Så fyldte jeg mere brændstof på og havde den til at stå med omdrejninger i yderligere en times tid uden problemer.

    Hvorfor startede den i hævet tilstand her til sidst, det aner jeg ikke.


  • #14   24. maj 2020 Det kan skyldes at der måske er et problem med dine ledninger. De ledninger der sidder mellem motor og båden bevæger sig og bøjer hver gang du drejer motoren. Måske der er slidt hul eller ledninger der er knækket. og lide afhængig af hvilken position motoren er drejet i er der måske kortslutning eller inden forbindelse. Prøv næste gang du får den startet af dreje den i fuld styre udslag til begge sider og bevæge ledningen.

  • #15   24. maj 2020 Det giver mening.
    Jeg lagde også mærke til, at motor ændre omdrejninger, hvis du hæver eller sænker den. Er dette meget normalt med den type motor ?
    Jeg har prøvet at rive og flå i gas og gearkabel, men det ændrede ingenting. Kun ved hæve eller sænke


  • #16   25. maj 2020 Skal stator egentligt lade mit 12 v batteri op, ligesom en generator på en bil ?
    Jeg målte batteri igår ved tomgang og gas, og det lå kun på 11,7 volt.
    Hvor en bil jo ligger på cirka 14 volt på batteri ved tomgang eller kørsel


  • #17   25. maj 2020 ja statoren skal kunne lade dit batteri. lidt afhængig af serienummeret på din motor, så er den enten forsynet med en ensretter eller en volt regulator. Volt regulatoren skruer ned for ladningen når dit batteri er ved at være fyldt. Ensretteren lader bare derud af, så den kræver næsten et konstant forbrug for ikke at overlade.
    De 2 gule ledninger er vekselstrøm fra statoren og det bliver rettet ud gennem begge typer endheder til +"12Volt". Dvs. den afgiver mere end 12volt afhængig af batteri. når jeg har sejlet et stykke tid og jeg stopper motoren viser mit batteri 12,9Volt men faldet til ca 12,7volt efter lidt tid med fishfinderen tændt.
    Hvis den er stået af og du idag kun har en ensretter, vil jeg helt klart anbefale at købe en voltregulator evt. fra CDI.


  • #18   25. maj 2020 det med omdrejningerne der ændre sig vil jeg formode har noget at gøre med at din motor har karburator, og når den trimmes op så løber bensinen anderledes i karburatoren. Eller også er den helt galt med dit ledningsnet så det er statoren der yder max. (formoder den er 16Ah) og det godt kan få "lidt" indflydelse på motor omdr.
    Normalt er det batteriet der levere power til trim, men måske en kombi med dit problem med ladning. Er dit Batteri nyt eller monster gammelt?
    smiley


  • #19   25. maj 2020 Batteri er vidst fra sidste år. Det løb tør her under alle de start forsøg.

    Har så haft en lille "powerbank" sat på til sidst for at den kunne tørne.
    Så startede jeg motoren og tog powerbank af og målte 11,7 volt på batteri med motor startet.

    Kan de to gule ledninger vende forkert ? Kan de være blevet byttet rundt, men det er vel ligemeget, er det ikke ?
    Fandens også, så er der sikkert nogle ledninger som sidder forkert👎


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #21   25. maj 2020 hvis dit batteri har været helt nede, så kan en god lader hjælpe.. den motor lader jo ikke som en bil gør, så måske den lige skal ha lidt hjælp til at lade op igen.?

  • #22   25. maj 2020 Selvfølgelig skal jeg lige prøve at lade det rigtigt op, jeg havde bare ikke lige tid til at vente. Derfor jeg lige brugte en powerbank til at afprøve.

    Det nytter ikke noget at bytte de to gule? Så vidt jeg har forstået, så er det ligemeget hvordan de vender.
    Men ja den skal sku have en gang kærlighed, det er bare svært hvor man skal begynde smiley Stator og cdi boks er skiftet og den giver gnist nu, så noget må da sidde rigtigt smiley Men derfor kan lade delen selvfølgelig godt være defekt andet sted end stator


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #23   25. maj 2020 det var mere pga. de 11.7 volt, så du kan se om motor lader mere ved fuld batteri..

  • #24   25. maj 2020 Ja for den var så langt nede at motor ikke kunne tørne rundt. Og det burde den vel næsten godt lige kunne ved 11,7

  • #25   25. maj 2020 det er lige meget med hvilken gul du sætter på hvor da det er veksel strøm der kommer ud af dem. Bare det er det rigtige sted du sætter dem til.
    smiley


  • #26   25. maj 2020 Ja det var også det jeg tænkte.
    Jeg må prøve at lade det helt op og se om det ændre noget


  • #27   26. maj 2020 Jeg kan også læse at de skal kunne trækkes en gnist på minimum 20mm, hvis det hele er i orden.

    Er det tændrør som skal kunne det, eller tændkabler uden tændrør i ?
    Der er tydelig gnist på tændrør, men tvivler på den er kraftig nok til at kunne trække den 20mm.


  • #28   26. maj 2020 Det var langt. Jeg mener at 10mm er et fint pejle punkt.
    Man kan lave en tester med noget bremserør og noget instaletions ledning (ledning i massivt kobber tråd) nogle skruer træ ledning.

    https://www.youtube.com/watch?v=CwwZfb_bdgc


  • #30   26. maj 2020 Ja det var sku en meget smart måde at gøre det på. Det må testes hvis jeg ikke kan få liv på nogen anden måde

  • #31   27. maj 2020 Har lige bestilt pakninger til karburatorer, benzinpumpe og nye ophæng til motor.
    Føj for dælen, der er stor prisforskel fra bådmotor til bilmotorer !

    Så nu skal den fandme også snart bare spinne stabilt!


Kommentér på:
Søger hjælp til Mercury 2takts 60hk på Fyn

Annonce