{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.167 visninger | Oprettet:

Dieselmotor (Penta MD1) {{forumTopicSubject}}

Jeg har motorproblemer. Motoren starter, men olien pisser ud sammen med kølevandet. Mekanikkeren siger han tror at stemplerne har sat sig og det ikke kan betale sig at reparere.

øhh.. kan motoren godt starte hvis stemplerne har sat sig? Umiddelbart går motoren super godt, men som sagt så pisser der olie ud.

Jeg tænker nærmere en pakning? hvad kan det være ellers? Og skal jeg have fundet mig en anden mekanikker?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Dieselmotor (Penta MD1)
  • #2   25. maj 2020 Hvis mekanikeren tror stemplerne har sat sig på en motor der kører er det tid at finde en ny mekaniker...

  • #4   25. maj 2020 Tænketr også han har sagt stempelringe:)

  • #5   25. maj 2020 ja, det giver mere mening med stempelringe - men kan man ikke løsne dem ad anden vej? Ved godt det er en diesel, men hvis man kan komme til at give cylinderne en god omgang tynd olie og turne motoren kan de måske rokkes fri?

    Kan olien evt "pisse ud" pga manglende krumpap udluftning? Den kan jo være stoppet til af olie mayonaise


  • #7   25. maj 2020 Joeh, en diesel med dårlig/ingen kompression vil nok have svært ved at gå. Tror også problemet ligger andet steds, f.eks krumtap udluftningen.

    Når olien "pisser ud"... hvordan skal det forstås? Oliefilm i kølevandet? eller???


  • #9   26. maj 2020 Øh, kunne det ikke være en toppakning der er blevet utæt mellem en kølekanal og en oliekanal? - trykket er større i olie end i kølevandet.
    Så kører den jo fint, altså til der ikke er mere olie

    I øvrigt -spilder man lidt diesel i havnen, er det et godt trick at give det en lille sjat sulfo.
    Hokus-pokus er det opløst - selvfølgelig ikke flere liter diesel, men de der få dråber der få havnen til at ligne Den Mexikanske Golf
    Søren


  • #10   26. maj 2020 Du bliver altså nødt til at forklare nærmere omkring den olie der pisser ud. Er du sikker på det er motorolie og ikke diesel olie der giver film?

    Hvis den går godt som du skriver ville jeg vente med at afskrive den. En diesel motor uden kompression kan ikke køre, så stempler og ringe må være i ok stand.

    Din motor er vist en gammel svend, jeg synes jeg kan se MD1 blev produceret fra 1958 til 1970? Men der er jo bådnørder overalt, ikke mindst i US og det ser ud til koldstarts anordningen kan hænge og dermed give oliefilm i kølevandet.

    https://forums.ybw.com/index.php?threads/volvo-penta-md1.235492/

    Derfor - har du bekræftet om det er motor olie eller diesel olie du ser i vandet?


  • #11   29. maj 2020 Kommer der også vand i olien ?
    Hvis det er fed sort olie som kommer ud med kølvandet, er det sandsynligvis toppaknigen som er utæt.


  • #12   30. maj 2020 @Per T der kommer meget olie ud med hvert sprøjt køl vand, så meget at det er tydeligt at se sort olie, så altså ikke diesel olie. Og det kom sjovt nok efter vi havde påfyldt olie, så jeg er ikke i tvivl om at det er olie.

    motoren kører fuldstændig som den skal (jeg har dog ikke ladet den køre længe nok til at den er løbet tør for olie)


  • #13   1. jun 2020 Har du fyldt for meget olie på motoren? Hvis fejlen opstod da du hældte olie på er der da et sted at starte at checke oliestanden

    Og som jeg vist skrev tidligere er der (sikkert) en udluftning på krumtaphuset, der skal sikre der ikke bliver overtryk. Er der høj oliestand og udluftningen er blokreret kan der presses olie op mellem stemplet og cylindervæggen.

    Jeg kender ikke din motor, men een af mine motorcykler havde problemer med tilstoppet udluftningsslanger fordi jeg kørte i ydersæsonen hvor den ikke blev ordentlig varm (olie mayonaise), og det havde en meget uheldig virkning på olieforbruget.

    Har din motor en form for udluftning ville jeg checke den virker (filter og slange)


Kommentér på:
Dieselmotor (Penta MD1)

Annonce