{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.565 visninger | Oprettet:

kaldesignalsbevis / MMIS- til VHF med GPS {{forumTopicSubject}}

Opfølgning på tidligere post.
Jeg er ved at anskaffe mig en VHF radio og vil gerne have en med GPS DSC.

Jeg skal ligeledes igang med VHF kursus.

Er det korrekt forstået jeg man skal have et kaldesignalsbevis fra søfartsstyrelsen til 720kr før man kan benytte sin radio?
og hvor langt tid tager det at få sådan et?

Kigger forøvrigt på en Standard Horizon Bærbar VHF Radio HX890E
da det er den jeg kan finde med længst rækkevide.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  kaldesignalsbevis / MMIS- til VHF med GPS
  • #1   13. jul 2020 Det tager ikke langt tid, den bliver udstedt fra dag til dag.
    Hvis du skal have håndholdt VHF radio skal du huske at markere et flueben så får du er mmsi nummer med 8-tal foran, dvs 8219xxxxx. Hvis det er fastmonteret starter den med 219
    Mvh. Alex


  • Jacob H
    Jacob H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
    #2   13. jul 2020 Hej Alex.
    Du kan bruge en indkøbt radio med det samme, men ikke lovligt.
    Tag et kursus på "VHF Skolen" og når du har bestået prøven på nettet får du automatisk et bevis tilsendt samt et kaldesignal og så er det hele pludseligt helt lovligt.
    På VHF Skolen kan du også købe radioer og antenner... jeg fik god rådgivning da jeg købte.


  • #3   13. jul 2020 Det jeg har læst mig til, er at radioen er låst når du har dsc og skal have et mmis nummer for at kunne bruge radioen.

    Det du siger Jacob er det at du fik et 8 cifret mmis da du bestod ?


  • #4   13. jul 2020 Det kan han umuligt have fået, da mmsi numre har 9 cifre.
    Du skal bruge 2 certificater for at kunne betjene en vhf radio lovligt, rækkefølgen er valgfri.
    1) Et kaldesignal fra søfartstyrelsen med et tilhørende mmsi nummer (720kr).
    2) Bestå et SRC kursus så du kan betjene en VHF/DSC radio (195kr+130kr+).


  • Jacob H
    Jacob H Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
    #5   14. jul 2020 rigtigt.... en DSC radio kræver mmsi nummer for at virke, det gør en VHF radio ikke, men BEGGE kræver man har taget kursus. I dag er der kun et kursus. Dem der har et "gammelt" VHF Certifikat kan ikke bruge en ny DSC radio.

  • #6   14. jul 2020 Uanset hvilken VHF du køber, stationær eller håndholdt, så hugger du strøm og antenne til den, så virker den!!!
    Ja, du skal have et certifikat... Men vhf'en virker som en VHF skal, uanset mmsi nummer osv....


  • #7   14. jul 2020 Du får mange svar herinde, både rigtige og forkerte.. Nu prøver også jeg, at give mit besyv med.
    Køber du en VHF, så virker den med det samme - og sådan er det, MEN !!!!!!
    Du SKAL have en bevis for at må bruge din VHF. Ikke alle har det og det giver noget frygtelig “støj” på kanalen indimellem da folk ikke ved hvordan radio proceduren foregår.
    Du bliver som sådan ikke straffet for ikke at have det, men du får nogen udfordringer når du ikke kender procedurerne. Personligt har jeg ikke så meget tilovers for dem der bare siger, at de har en radio, men ikke gider tage beviset. Jeg har tidligere fløjet med SAR og har oplevet situationer hvor udfaldet kunne havde været bedre hvis folk havde vist hvad de havde med at gøre. Sikkerhed til søs er desværre noget der tages let på, hvilket er tåbeligt når man kender til havet. Folk køber både til mange hundrede tusinder, men vil ikke ofte tusind kroner på at lære at bruge det eneste der duer på havet, nemlig en VHF. Tro ikke på dem der siger du bare kan ringe - Det passer ikke. Der er mange steder der ikke er dækning, allerede få kilometer ude.
    En håndholdt rækker ikke nær så langt som en stationær som har en bedre sender og en rigtig antenne på taget. Det har b.la. med jordens krumning at gøre. Men den er absolut at foretrække. Selv har jeg begge dele.
    Lad fornuften råde. Tænk på din famile. Tag det kursus som du kan tage hjemme i stuen. Få dit mmsi nr og så er du nået langt.. God fornøjelse


  • #8   14. jul 2020 Du kan faktisk godt blive straffet med bøde (og kun bøde), ved overtrædelse af tavshedspligten (som du måske ikke ved at du har hvis du ikke har haft kurset)... om det så bliver håndhævet ved jeg ikke...

    Ud fra denne historie lyder det som om man ikke får en skideballe for at bruge radioen i en nødsituation...
    https://minbaad.dk/nyhed/archive/2014/09/july/article/maa-radioen-bruges-uden-certifikat/#:~:text=If%C3%B8lge%20loven%20fra%20Erhvervsstyrelsen%20(som,Kun%20i%20n%C3%B8dstilf%C3%A6lde.&text=Ikke%20desto%20mindre%20lyder%20det,bare%20har%20en%20mobiltelefon%20med.


  • #9   15. jul 2020 Det har intet med kursus at gøre☺️Jeg tager kursuset.
    Vil bare gerne have en vhf radio med til søs.

    Det er klart lettest med en håndholdt,

    Den radio jeg kigger på ICOM M93D har DSC men da jeg ikke har et MMIS er jeg faktisk i tvivl om jeg overhoved kan bruge den.
    Radion er kun til nødsituation, så jeg kan sende et signal ud, såfremt uheldet er ude.


  • #10   15. jul 2020 I så fald er det en god ide at have DSC og gps indbygget i radioen så du ikke skal til at forklare hvor du befinder dig i en stressende nødsituation. Hvis du alligevel bruger de 2000kr på radioen kan du også betale de 720kr for et mmsi nummer. Når du er nået så langt, kan du lige så godt melde dig ind i duelighed.dk for 195kr og tage selv-studie kurset.

  • #11   16. jul 2020 Det er præcis den vej jeg har tænkt mig at gå☺️Kan bare ikke nå at tage kursuset, inden sommerferien starter på lørdag. Måske når jeg at tage det underferien.
    Men har ikke kunne finde bogen “radiosignal på skibe - tillæg” så har bestilt den på biblioteket.
    Den tænker jeg at jeg skal bruge for at tage kursuset online.

    Forresten dækker de 195 prøve gebyr?


  • #12   16. jul 2020 Der er ca 2-3 spørgsmål som kun kan svares med tillægsbogen, hvis du ikke har fejl i andre spørgsmål kan du godt bestå kurset. Der er vist nok maksimum 3 gange om dagen du kan tage prøven, hvis jeg husker rigtigt og det skulle være med i medlemskabet.

  • #13   16. jul 2020 Så fik jeg fat i en VHF radio. Valget faldt på en Icom m93D kiggede også på Standard Horzon 890, men det virker som om at de fleste vælge Icom. Så det gjorde jeg også.

    Har også fået et MMSI
    på brevet fra søfartstyrelsen er der 2 tal

    MMSI-nummer: 219xxxxxx
    Håndholdt ID-nummer: 8219xxxxx

    Går ud fra det er det håndholdt id jeg skal indtaste.

    3000 kr fattiger, håber jeg så jeg aldrig får brug for den smiley


  • #14   18. jul 2020 Husk nu at tænde den hver gang du tager på vandet. Lyt altid med på kanal 16 så du også kan hjælpe andre i nød. Det skylder vi alle hinanden. Hvis vi alle kun tænder ved nød så er der jo ikke nogen der lytter med når du er i nød. Lytter vi alle kan vi ofte spare en dyr helikopter og få hjælpen allernærmest fra. Det koster gratis at have den tændt. Til vinter så tilmelder du dig på duelighed.dk til 200 kr og køber vhf bøger fra Weilbach. Efter et par uger ved du meget mere om radioen og kan bruge den trygt og korrekt. Så er du klar til prøven så du kan få et certifikat også. Godt at du har øget din sikkerhed med en vhf.

Kommentér på:
kaldesignalsbevis / MMIS- til VHF med GPS

Annonce