{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
653 visninger | Oprettet:

Motorviden ved køb af speedbåd {{forumTopicSubject}}

Jeg leger med tanken om at købe brugt speedbåd. Noget med en heftig motor, gerne udenbords. Er der nogen, der kan hjælpe mig med, hvad man bør se efter, når man køber brugt motor for at sikre sig, at den er i god stand? Findes der måder at teste den på på land? Hvad er forskellen på 2 og 4 takt i praksis, og hvorfor er nogle motorer med mange heste nogle gange relativt små i størrelse - måske mindre end andre motorer med færre heste? Jeg håber, at nogen har lyst til at hjælpe med svar på disse spørgsmål til en nybegynder smiley På forhånd tak,


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motorviden ved køb af speedbåd
  • #1   16. jul 2020 Hej hvis du er i tvivl når du skal købe båd så få en person med der er motor kyndig. Prøve sejl båden. Gerne en time..
    Kontroller gerne hækken for råd og bådens tilstand da det heller ikke er fedt at have en ok motor på et rådden skrog.
    2 takt bruger olie der blandes i benzin.
    4 takt har motor olie der smører der bevægelige dele med en pumpe.
    Vægten kommer meget an på konstruktion af motoren. Mange ældre både er bygget til de ældre lettere 2 takt. Men kan godt blive lidt tunge i hækken med en stor 4 takt.

    Held og lykke


  • #3   17. jul 2020 Er ikke ekspert, men oplever, at to-takt motorer er meget hurtigere i optræk og billigere i benzin.

  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #4   17. jul 2020 hej
    som nr. 1 skriver, og husk en 2takt stinker ... lidt som en knallert der kører forbi.. smiley

    2takt er hurtigere i optræk som regel, men jeg har nu aldrig haft en 2takt der var billigere i benzin end mine 4takt.. ikke med de samme heste da..

    kan huske min 225hk mariner... av av den drak mere end muremester Hansen... 50 liter forsvandt som ingenting.. smiley smiley



  • #5   18. jul 2020 2 takt er hurtigere i optræk. Men de lugter og larmer. Jeg foretrækker 4 takt som også kan trække godt. Kommer også an på propellen og antal blade. Hvad er budget?

  • #6   19. jul 2020 De nyere 2 takt med indsprøjtning fx Tohatsu tldi og evinrude e-tec, hverken støjer eller lugter nævneværdig og bruger ikke mere brandstof end 4 takt men accelerere noget bedre end 4 takt.
    Desværre produceres evinrude e-tec ikke længere


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #7   20. jul 2020 nu kender jeg ikke Tohatsu 2takt , men at påstå en Evinrude ikke lugter nævneværdig er fuldstændig forkert i min næse, jeg har sejlet med flere og jo de stinker...


  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #9   21. jul 2020 #8
    man kan ikke fjerne stanken af brændt olie uanset olietype...


  • #10   22. jul 2020 Jeg bruger xd100 olie på min evinrude der er sq ingen nævneværdig lugt af olie, har en kammerat der bruger xd50 olie og den lugter lidt.. Men xd100 har jeg ikke hørt om lugt problemer, men motoren skal være indstillet til enten xd100 eller xd50. Alt hvad man vælger at køre med.

Kommentér på:
Motorviden ved køb af speedbåd

Annonce